Inktvlam schreef: 05 apr 2026, 17:54
Toch bevat het scheppingsverhaal in Genesis wel degelijk raakvlakken met het werkelijke scheppingsverhaal. Bekend zijn de vijf massale uitroeiïngen op aarde, zoals de Triassische (220 miljoen jaar geleden) en die van het Krijt waarbij 70 tot 75 procent van de soorten verdween. Maar de grote klap was de uitroeiing in het Perm van ongeveer 245 miljoen jaar geleden. Na de uitroeiing van het Perm kwam minstens 95 procent van de in het fossielenbestand voorkomende dieren nooit meer terug. Lorber maakt ook melding van die vijf massale uitroeiingen en daarmee verbonden de zes scheppingsperioden. We leven nu op de zesde scheppingsdag. In het groot Johannes evangelie deel 8 (hoofdstuk 69 t/m 74) beschrijft Lorber de zes scheppingsperioden met de genoemde vernietigingen. Waar de wetenschap nog in het duister tast over de oorzaak van die vernietigingen, daar vermeldt Lorber als oorzaak: “stormen van vuur uit het binnenste van de aarde”. Ook de kleinere uitroeiingen worden door Lorber genoemd.
In het woord van God ligt nog veel verborgen en is veel diepzinniger dan menigeen denkt.
Hier wil ik graag nog even op terugkomen.
Als je dit leest en niet verder kijkt, dan lijkt er wellicht een overeenkomst.
Maar als je één spade dieper graaft, blijkt dat de inhoud van het Genesis scheppingverhaal op geen enkele manier te vergelijken is met de 5 massale extincties.
Ten eerste zijn er op dag 1 en 2 in Genesis geen dieren en planten (te vergelijken dus met periodes voor de eerste en tweede extinctie) dus er valt helemaal niets uit te roeien.
Dan was er dag 3, waarop in Genesis de flora ontstaat. Voor flora is zonlicht essentieel. Maar de zon wordt pas op dag 4 gemaakt.
Dit betekent dat volgens jou er 100 miljoen jaar lang planten en bomen waren, zonder zonlicht.
Helaas, dat kan niet.
Ik snap dat je dit verhaal geloofwaardig wil brengen, maar zodra iemand hier serieus naar kijkt, ben je snel klaar.
En dan "de wetenschap tast in het duister" maar Lorber zegt "stormen van vuur". Ja, Lorber kan zoveel uit zijn duim zuigen. Helaas, nergens op gebaseerd.
Ofwel: als ik als wetenschapper hierover met Lorber discussie zou voeren en Lorber zou zeggen "het waren stormen van vuur" zou mijn antwoord zijn dat de extincties steeds werden veroorzaakt door "de grote intergalactische 12-armige paarse octopus".
Zo, dan heb ik ook een antwoord!
....
Of, beste Inktvlam, gaat het er jou ook om dat een antwoord wel moet kloppen en niet alleen maar een ongebaseerde bewering is?
Ik neem aan van wel?
Nou dan, laat de vergelijking tussen massa extincties en Genesis dan los.
Want in Genesis ligt niets verborgen over de werkelijke geschiedenis van de aarde.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)