Messenger schreef: 21 apr 2026, 10:10
Alpha schreef: 21 apr 2026, 10:08
Het blijkt weer dat je niet goed weet waarover je het hebt, jammer.
Ik kan en wil je niet met Satan vergelijken.
Hij weet dat hij nog maar een korte tijd heeft.
Je draait en kronkelt kennelijk graag.
De schepper heeft Satan meerdere keren de gelegenheid gegeven om zijn beweringen te bewijzen.
Hij faalt steeds weer en is ook hardnekkig.
Satan is volstrekt overbodig omdat God voor de vrede en het kwaad zorgt.
(Jesaja 45 vers 5 t/m 8)
Begrijpend lezen is toch wat lastig, niet waar?
Jesaja 45:
5 Ik ben Jehovah en er is niemand anders. Er is geen andere God dan ik. Ik zal je kracht geven, hoewel je me niet kende,
6 zodat men weet van waar de zon opgaat tot waar ze ondergaat dat er niemand is buiten mij. Ik ben Jehovah en er is niemand anders.
7 Ik vorm licht en schep duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles.
8 Hemel, laat het regenen van boven, laat er rechtvaardigheid uit de wolken neerstromen. Aarde, ga open en breng redding voort, laat ook rechtvaardigheid opkomen. Ik, Jehovah, heb dat alles gemaakt.’ NWV.
Jehovah heeft het hier tegen Cyrus de pers.
Jesaja 45:1 Dit zegt Jehovah tegen zijn gezalfde, tegen Cyrus, die ik bij de rechterhand heb gepakt om voor hem uit volken te onderwerpen,
om koningen te ontwapenen, om voor hem uit de dubbele deuren te openen, zodat de poorten niet gesloten zullen zijn:
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/bijb ... jesaja/45/
Je ziet hier dus een profetie, voordat Cyrus werd geboren.
Verwijsteksten van ver2 5:
l Ex 10:21; Ps 104:20
n Pr 7:14; Am 3:6
m Jes 26:12
k Ge 1:3; Jer 31:35
Exodus 10:21 Toen zei Jehovah tegen Mozes: ‘Strek je hand uit naar de hemel, dan komt er duisternis over Egypte, een duisternis die zo dicht is dat ze tastbaar is.’
Psalm 104:20 U brengt duisternis en de nacht valt. Alle wilde dieren van het woud sluipen rond.
Prediker 7:14 Is de dag goed, laat dan zien dat het goed gaat, maar is de dag rampzalig, bedenk dan dat God beide heeft gemaakt. Mensen kunnen niet weten wat hun in de toekomst zal overkomen.
Amos 3:6 Wordt in een stad op de hoorn geblazen zonder dat het volk beeft? Komt er onheil in de stad zonder dat Jehovah heeft gehandeld?
Jesaja 26:12 Jehovah, u zult ons vrede geven, want alles wat we hebben gedaan hebt u voor ons mogelijk gemaakt.
Genesis 1:3 God zei: ‘Er moet licht komen.’ Toen kwam er licht.
Jeremia 31:35 Dit zegt Jehovah, die de zon geeft voor licht overdag, de wetten van de maan en de sterren voor licht in de nacht, die de zee opzweept en haar golven laat bruisen, wiens naam Jehovah van de legermachten is:
Oprechte mensen kunnen in de Bijbel zelf de uitleg vinden.