Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Piet
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piet »

umit schreef: 15 apr 2026, 11:25
Piet schreef: 15 apr 2026, 10:22 Inderdaad, voor een mens is het onmogelijk om God te zijn, want God is geest en vlees (materie) kan geen geest worden.
We weten niet wat God is...God bestaat niet uit onderdelen.
De bijbel geeft toch wel hints over wie of wat God is. In de eerste plaats is God geest (Joh 4:24). In de tweede plaats zegt de schrift dat de mens naar het beeld van God gemaakt is (Gen 1:27). Wanneer je een beeld maakt (een getrouw beeld) dan heeft het origineel alles wat het beeld ook heeft. Armen, benen, ogen etc. De bijbel spreekt dan ook over de arm van God en de ogen van God. Ook dicht de bijbel God menselijke emoties toe, Hij wordt toornig, Hij heeft spijt. Daarom ook kan God in de mens wonen (Efeze 4:6, 1 Kor 3:16, Gal 2:20) en één met hem zijn. Ook zegt de bijbel: heden heb ik u verwekt (Psalm 2) en: U moet uit God geboren worden (Joh 1:13). De mens is mannelijk en vrouwelijk en zo is God ook mannelijk en vrouwelijk, hij verwekt en (zij) geeft geboorte. Daarom spreekt de bijbel ook over "de geest van God, zij zweefde over het water" (Gen 1:2).
Dus de mens bestaat uit onderdelen en daarom God ook. Je ziet het ook in de schepping, alles bestaat uit onderdelen en toch spreken we steeds van één. De schrift zegt ook dat wij God kennen vanuit de schepping (Rom 1:20: Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend). Dus als de schepping bestaat uit eenheden van onderdelen waarom God dan niet?
Messenger

Bericht door Messenger »

Piet schreef: 15 apr 2026, 11:44 In aanvulling op mijn vorige post zou ik nog willen toevoegen dat ook de schepping zelf een hint geeft dat God en mens zijn uitwisselbaar is. Ik weet niet of dit jou aanspreekt, maar de wetenschap heeft ontdekt dat materie en energie uitwisselbaar zijn. Dat gebeurt in kernreacties volgens de bekende formule van Einstein: E = mC2 (kwadraat). Je zou dan energie als geestelijk kunnen zien en materie natuurlijk als materie. God heeft de schepping gemaakt vanuit zijn natuur. Hij zegt dat de mens naar zijn beeld gemaakt is en de mens werkt ook zo. Een mens maakt dingen uit zijn eigen natuur. Zo dus ook God. En zo heeft God dus het concept dat Hij als geest lichaam kan worden vorm gegeven in de omzetting van materie in energie.
Alles is gecreëerd naar het beeld van God. Niet slechts de mens. Het DNA (Divine Natural Awareness) van God is overal en in alles, alomtegenwoordig en alomvattend.
God is te groot om te vangen in slechts een menselijk beeld.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Piet

Bericht door Piet »

Piet schreef: 15 apr 2026, 10:22 De Heilige Geest, die ook God is deed hetzelfde. De Heilige Geest daalde in de gedaante van een duif neer op Jezus bij zijn doop (Lukas 3:22). Ook kwam God in de gedaante van een mens op bezoek bij Abraham toen Hij kwam om naar Sodom en Gomorra te kijken (Genesis 18). In dat gedeelte zegt Hij ook: Zou voor Jehovah iets te wonderlijk zijn? Er staat ook: Voor de mensen is het onmogelijk maar voor God zijn alle dingen mogelijk. Dus voor God is het niet onmogelijk mens te worden (Markus 10:27)
Die gedaantes geloven wij ook in...dat was echter niet God, maar engel Gabriel. Als dat God zou zijn, zou dat juist in tegenstrijd zijn wat jouw eigen Bijbel schrijft in Exodus 33:20:
Mijn gezicht zul je niet kunnen zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven
De mens zou spontaan oplossen in Gods directe aanwezigheid. Zelfs de engelen hebben een ultieme grens tot waar ze God direct kunnen benaderen.
De bijbel zegt dus dat het om Jehovah gaat. Verder zegt de bijbel ook dat het niet mogelijk is voor een mens om God te zien omdat het hem dat teveel zou worden. Maar God kan zijn heerlijkehid afleggen, zijn verschijning aanpassen. Jezus (die dus God is) deed het tegenovergestelde bij de verherlijking op de berg (Mat 17:2). Jezus ging een berg op en zijn uiterlijk veranderde. Van gewoon menselijk naar goddelijk. Zijn gezicht begon te stralen als de zon. Ook werden zijn kleren stralend wit. Niet zo erg dat de discipelen het niet konden verdragen maar het geeft wel aan dat God zijn lichtende gestalte kan afleggen en aannemen. Zo was het dus ook toen God (Jehovah) aan Abraham verscheen. Hij had zijn stralende gedaante afgelegd.
umit

Bericht door umit »

nee dus
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:16 De bijbel geeft toch wel hints over wie of wat God is. In de eerste plaats is God geest (Joh 4:24).
wat dat ook mag betekenen
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:16 In de tweede plaats zegt de schrift dat de mens naar het beeld van God gemaakt is (Gen 1:27).
ja maar in wat voor betekenis?
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:16 Wanneer je een beeld maakt (een getrouw beeld) dan heeft het origineel alles wat het beeld ook heeft.
als je het in letterlijke zin verstaat ja.
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:16 Armen, benen, ogen etc. De bijbel spreekt dan ook over de arm van God en de ogen van God.
wij hebben het ook over de lange arm der wet...maar we hebben niet het beeld in onze hoofd met een wet, met een lange arm eraan of wel?
Ook de Koraan heeft het eigen handen van God...maar het hoeft niet te betekenen dat het vergelijkbaar is met onze menselijke handen.
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:16 Ook dicht de bijbel God menselijke emoties toe, Hij wordt toornig, Hij heeft spijt.
Daar is de Bijbel dus tegenstrijdig. in een ander thread zit ik ook in een discussie waarom een almachtige alziende God niet toornig kan worden, geen spijt kan hebben, niet verrast kan zijn...op zoek zijn naar Adam. Dat spreekt de almachtigheid van God tegen. God is vrij van deze emoties.
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:16 Daarom ook kan God in de mens wonen (Efeze 4:6, 1 Kor 3:16, Gal 2:20) en één met hem zijn.
God kan alles, maar doet het niet omdat het zijne Heiligheid niet past.
Daarom is deze vraag, die erg populair is bij mensen die argumenten tegen God zoeken zo populair:
Kan God een steen scheppen, zo groot dat hij niet meer dragen kan?
God kan alles, maar God draagt niet...bovendien is God niet de schepper van verwarring.
God kan geen dingen doen die niet logisch zijn...God kan dus geen vierkante cirkel scheppen, of ophouden te bestaan.
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:16 Ook zegt de bijbel: heden heb ik u verwekt (Psalm 2) en: U moet uit God geboren worden (Joh 1:13). De mens is mannelijk en vrouwelijk en zo is God ook mannelijk en vrouwelijk, hij verwekt en (zij) geeft geboorte. Daarom spreekt de bijbel ook over "de geest van God, zij zweefde over het water" (Gen 1:2).
Lees ik voor het eerst dat God een geslacht heeft.
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:16 Dus de mens bestaat uit onderdelen en daarom God ook.
God kan niet uit onderdelen bestaan...dan ga je rare situaties krijgen.
God is dan voor zijn God-zijn afhankelijk van zijn onderdelen. Een afhankelijke God is niet almachtig.
Wat als God een onderdeel kwijtraakt? is dat onderdeel dan een eigen God, of is het Goddelijk of raakt het dan zijn goddelijkheid kwijt?
Dus je ontspoort vrijwel meteen als je die weg inslaat.
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:16 Je ziet het ook in de schepping, alles bestaat uit onderdelen en toch spreken we steeds van één.
God is niet zijn schepping
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:16 De schrift zegt ook dat wij God kennen vanuit de schepping
dat betekent iets anders. dat betekent dat God zeer veel wonderen in de schepping heeft achtergelaten...je hoeft er alleen naar te kijken zie je meteen dat de natuur zo perfect in elkaar steekt, dat het dus nooit per toeval is ontstaan. Je herkent God dus overal waar je kijkt.
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:16 (Rom 1:20: Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend). Dus als de schepping bestaat uit eenheden van onderdelen waarom God dan niet?
Omdat God niet zijn schepping is.
umit

Bericht door umit »

Piet schreef: 15 apr 2026, 12:41 De bijbel zegt dus dat het om Jehovah gaat.
dan zit de Bijbel er helaas naast. Sowieso spreekt de Bijbel zichzelf op dit gebied tegen zoals ik het al aangekaart heb.
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:41 Verder zegt de bijbel ook dat het niet mogelijk is voor een mens om God te zien omdat het hem dat teveel zou worden.
precies.
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:41 Maar God kan zijn heerlijkehid afleggen, zijn verschijning aanpassen.
De Koraan vertelt een verhaal over een profeet...ik weet niet meer of het Moses was of Abraham...maar deze profeet wilde koste wat het kost God zien...zelfs na al die waarschuwingen dat hij dat niet zou overleven. Daarom laat God een miniscuul vonkje van zijn macht zien wat een enorme berg verpulverd en Mozes valt daarbij flauw. De berg kon dat simpelweg niet aan.
Dus zijn verschijning aanpassen naar iets verdraagbaars is voor de mens niet weggelegd.
Piet schreef: 15 apr 2026, 12:41 Jezus (die dus God is) deed het tegenovergestelde bij de verherlijking op de berg (Mat 17:2). Jezus ging een berg op en zijn uiterlijk veranderde. Van gewoon menselijk naar goddelijk. Zijn gezicht begon te stralen als de zon. Ook werden zijn kleren stralend wit. Niet zo erg dat de discipelen het niet konden verdragen maar het geeft wel aan dat God zijn lichtende gestalte kan afleggen en aannemen. Zo was het dus ook toen God (Jehovah) aan Abraham verscheen. Hij had zijn stralende gedaante afgelegd.
Piet

Bericht door Piet »

umit schreef: 15 apr 2026, 11:25 Dat woord (Echad) gebruikt Jezus in Johannes 10:30
Johannes is in het Grieks geschreven terwijl "Echad" Hebreeuws is. In Johannes kan dus geen "echad" staan. Er staat "en".
umit

Bericht door umit »

Piet schreef: 15 apr 2026, 13:06
umit schreef: 15 apr 2026, 11:25 Dat woord (Echad) gebruikt Jezus in Johannes 10:30
Johannes is in het Grieks geschreven terwijl "Echad" Hebreeuws is. In Johannes kan dus geen "echad" staan. Er staat "en".
OK, maar dan nog...als we teruggaan naar Johannes 17:21-22:
Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;
Hier zie je dus overduidelijk dat het één zijn van de discipelen precies hetzelfde betekenis moet hebben als het één zijn van de Vader en Jezus.
Dus leg dat maar eens uit hoe het in elkaar zit.
Piet

Bericht door Piet »

umit schreef: 15 apr 2026, 13:12
Piet schreef: 15 apr 2026, 13:06
Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;
Hier zie je dus overduidelijk dat het één zijn van de discipelen precies hetzelfde betekenis moet hebben als het één zijn van de Vader en Jezus.
Een eenheid dus die in volmaake harmonie één is.
umit

Bericht door umit »

Piet schreef: 15 apr 2026, 13:20
umit schreef: 15 apr 2026, 13:12

Een eenheid inderdaad...dus eensgezindheid...saamhorigheid...dezelfde denkbeelden hebben, dezelfde plannen hebben...hetzelfde doel voor ogen hebben...het met elkaar eens zijn....maar in geen geval betekent het dat Jezus God is, of dat de discipelen God zijn.
Piet

Bericht door Piet »

umit schreef: 15 apr 2026, 13:29
Piet schreef: 15 apr 2026, 13:20
Een eenheid inderdaad...dus eensgezindheid...saamhorigheid...dezelfde denkbeelden hebben, dezelfde plannen hebben...hetzelfde doel voor ogen hebben...het met elkaar eens zijn....maar in geen geval betekent het dat Jezus God is, of dat de discipelen God zijn.
De discipelen zijn niet God zoals Jezus dat is. Er is een verschil tussen mensen geboren uit Adam en Jezus. Adam is geschapen en uit hem zijn alle mensen (behalve Jezus) voortgekomen. Zijn zijn allen schepping. Maar zij worden wel goden genoemd door de schrift in Psalm 82: "Ik heb wel gezegd: U bent goden, allen zonen van de allerhoogste". Jezus betrekt dit op de mensen tot wie de schrift gekomen is, allen die het lezen, dus ook de discipelen die betrokken waren bij de schrift. ook de discipelen worden dus goden genoemd en zijn dat dus.
Maar Jeuzs is God vanaf het begin. Hij is niet geschapen maar verwekt in de maagd Maria. Maria werd overschaduwd door de kracht van de Allerhoogste (dat is de Vader) en de Heilge Geest zou over haar komen. Het verwekken van Jezus was door God de Vader en door de Heilige Geest. Niet door Jozef die gemeenschap had met Maria. Daarom is Jezus geen schepping maar Zoon van God zoals ook in de tekst staat (Lukas 1:35).
Daarnaast zegt Jezus dat Hij "is" voordat Abraham geboren werd. Daaruit blijkt dat Jezus al bestond voordat Abraham geboren werd, lang voordat Hij uit de maagd Maria geboren werd. Daaruit blijkt dat Hij meer is dan mens. Jezus zegt dat Hij voor die tijd "is", Hij zegt niet "was". Daarmee refereert Hij aan de naam van God Jehovah die Hij bekend maakt aan Mozes: "Ik ben die Ik ben" en "Ik ben" in Exodus 3:14,15. Jezus identificeert zich hiermee met Jehovah, God. Jezus is dus "Ik ben" die ook Jehovah genoemd wordt en God is. Jehovah is ook de God die hemel en aarde gemaakt heeft en Johannes 1 zegt dat Jezus het woord is en dat door het woord alle dingen gemaakt zijn. Dus ook blijkt dat Jezus God is doordat Hij schepper is. Ook daarom bestond Hij al voordat Hij geboren werd.
Inderdaad, de tekt dat Jezus en de discipelen één zijn zegt niet dat Hij God is. Maar dat is een woordspelletje. Net als de gedachte dat zou blijken uit het ontbreken van de uitspraak van Jezus: "Ik ben God, aanbid mij" dat Hij geen God zou zijn. Dat zou betekenen dat wanneer iemand een brief schrijft en iets over zichzelf zegt hij alleen zou zijn wat er opgeschreen is. Dat is natuurlijk een kinderlijk idee.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 14 apr 2026, 09:25
Alpha schreef: 13 apr 2026, 15:37 Dus je negeert de verkeersregels en verwacht dat daar geen sancties op komen?

Droom maar fijn verder.

Maar ja, ook Satan is kritisch op Jehovah.
Maar hij weet intussen, dat hij nog maar weinig tijd heeft. (Openb. 12:12; 2 Timotheüs 3:1; 2 Petrus 3:3)
Grappig dat je me met Satan vergelijkt. Ik ben niet kritisch op Jehova, ik ben kritisch op onjuistheden.

Elke religie verklaart over God/Jehova/Jahweh/Allah dat deze
- almachtig;
- alomtegenwoordig;
- alziend;
- alwetend

is, maar vervolgens gaat de gelovige tegen die Al-kenmerken in.

"Almachtig, maar de mens is in staat Gods wil te dwarsbomen"
"Alomtegenwoordig, maar niet onder ons want God heeft ons verstoten en verbannen"
"Alziend en Alwetend, maar God had niet voorzien dat de mens zo slecht zou worden en daarom moest de hele menselijke beschaving weggevaagd worden."

Nogal inconsequent, niet? :lol:

Met de vrije wil gaat het al net zo: de wil is vrij als je die gebruikt maar als God het er niet mee eens is grijpt God in of krijg je na het sterven de rekening gepresenteerd en volgt er straf. Wat is er 'vrij' dan in de 'vrije wil'?

En vergeet niet de liefde van God. De gelovige gaat uit van een God die liefheeft als een "Vader". En waarmee wordt die Vader vergeleken? Juist, met de Aardse vader.

En dan denkt men aan de boze Aardse vader die corrigeert en straft. Niet corrigeren met een goed verhelderend gesprek alleen maar ook het met harde hand straffen. Met fysiek geweld, billenkoek met de lederen riem tot de billen bewerken tot er bloeduitstortingen zijn of ook bloed vloeit. In het kolenhok ermee of op een eeuwig durende brandstapel. En dat dan vaderlijke liefde noemen. Goddelijke liefde is de meest zuivere in de pure vorm.
Kan het nog gekker?

Jawel, want ook al gelooft men in de almacht en alomtegenwoordigheid, men gelooft ook dat God niet volmaakt is. God heeft namelijk meerdere keren in heilige boeken getoond zeer getergd te zijn over de schepping, over de eigen creatie.
En men gelooft op basis van antieke mythologische verhalen dat God hulp nodig heeft van de mens om God te vervolmaken. Vrijwel iedere oorlog heeft een religieus geschil als oorzaak. En een God met behoeftes aan menskracht is kwetsbaar, niet?

Ik denk eerder dat een almachtige God volmaakt is, onkwetsbaar is en geen enkele behoefte heeft. Maar nee, daar lijkt het bij de religieus geconditioneerde mens niet op.

Er zal wel weer met bijbelverzen of soerahs gereageerd worden, ik zie het draaien en kronkelen wel weer tegemoet.
Het blijkt weer dat je niet goed weet waarover je het hebt, jammer.

Ik kan en wil je niet met Satan vergelijken.
Hij weet dat hij nog maar een korte tijd heeft.

Je draait en kronkelt kennelijk graag.

De schepper heeft Satan meerdere keren de gelegenheid gegeven om zijn beweringen te bewijzen.
Hij faalt steeds weer en is ook hardnekkig.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 21 apr 2026, 10:08
Messenger schreef: 14 apr 2026, 09:25
Grappig dat je me met Satan vergelijkt. Ik ben niet kritisch op Jehova, ik ben kritisch op onjuistheden.

Elke religie verklaart over God/Jehova/Jahweh/Allah dat deze
- almachtig;
- alomtegenwoordig;
- alziend;
- alwetend

is, maar vervolgens gaat de gelovige tegen die Al-kenmerken in.

"Almachtig, maar de mens is in staat Gods wil te dwarsbomen"
"Alomtegenwoordig, maar niet onder ons want God heeft ons verstoten en verbannen"
"Alziend en Alwetend, maar God had niet voorzien dat de mens zo slecht zou worden en daarom moest de hele menselijke beschaving weggevaagd worden."

Nogal inconsequent, niet? :lol:

Met de vrije wil gaat het al net zo: de wil is vrij als je die gebruikt maar als God het er niet mee eens is grijpt God in of krijg je na het sterven de rekening gepresenteerd en volgt er straf. Wat is er 'vrij' dan in de 'vrije wil'?

En vergeet niet de liefde van God. De gelovige gaat uit van een God die liefheeft als een "Vader". En waarmee wordt die Vader vergeleken? Juist, met de Aardse vader.

En dan denkt men aan de boze Aardse vader die corrigeert en straft. Niet corrigeren met een goed verhelderend gesprek alleen maar ook het met harde hand straffen. Met fysiek geweld, billenkoek met de lederen riem tot de billen bewerken tot er bloeduitstortingen zijn of ook bloed vloeit. In het kolenhok ermee of op een eeuwig durende brandstapel. En dat dan vaderlijke liefde noemen. Goddelijke liefde is de meest zuivere in de pure vorm.
Kan het nog gekker?

Jawel, want ook al gelooft men in de almacht en alomtegenwoordigheid, men gelooft ook dat God niet volmaakt is. God heeft namelijk meerdere keren in heilige boeken getoond zeer getergd te zijn over de schepping, over de eigen creatie.
En men gelooft op basis van antieke mythologische verhalen dat God hulp nodig heeft van de mens om God te vervolmaken. Vrijwel iedere oorlog heeft een religieus geschil als oorzaak. En een God met behoeftes aan menskracht is kwetsbaar, niet?

Ik denk eerder dat een almachtige God volmaakt is, onkwetsbaar is en geen enkele behoefte heeft. Maar nee, daar lijkt het bij de religieus geconditioneerde mens niet op.

Er zal wel weer met bijbelverzen of soerahs gereageerd worden, ik zie het draaien en kronkelen wel weer tegemoet.
Het blijkt weer dat je niet goed weet waarover je het hebt, jammer.

De schepper heeft Satan meerdere keren de gelegenheid gegeven om zijn beweringen te bewijzen.
Satan is volstrekt overbodig omdat God voor de vrede en het kwaad zorgt.
(Jesaja 45 vers 5 t/m 8)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Piet schreef: 15 apr 2026, 16:41
umit schreef: 15 apr 2026, 13:29
De discipelen zijn niet God zoals Jezus dat is. Er is een verschil tussen mensen geboren uit Adam en Jezus. Adam is geschapen en uit hem zijn alle mensen (behalve Jezus) voortgekomen. Zijn zijn allen schepping. Maar zij worden wel goden genoemd door de schrift in Psalm 82: "Ik heb wel gezegd: U bent goden, allen zonen van de allerhoogste". Jezus betrekt dit op de mensen tot wie de schrift gekomen is, allen die het lezen, dus ook de discipelen die betrokken waren bij de schrift. ook de discipelen worden dus goden genoemd en zijn dat dus.
Maar Jeuzs is God vanaf het begin. Hij is niet geschapen maar verwekt in de maagd Maria. Maria werd overschaduwd door de kracht van de Allerhoogste (dat is de Vader) en de Heilge Geest zou over haar komen. Het verwekken van Jezus was door God de Vader en door de Heilige Geest. Niet door Jozef die gemeenschap had met Maria. Daarom is Jezus geen schepping maar Zoon van God zoals ook in de tekst staat (Lukas 1:35).
Daarnaast zegt Jezus dat Hij "is" voordat Abraham geboren werd. Daaruit blijkt dat Jezus al bestond voordat Abraham geboren werd, lang voordat Hij uit de maagd Maria geboren werd. Daaruit blijkt dat Hij meer is dan mens. Jezus zegt dat Hij voor die tijd "is", Hij zegt niet "was". Daarmee refereert Hij aan de naam van God Jehovah die Hij bekend maakt aan Mozes: "Ik ben die Ik ben" en "Ik ben" in Exodus 3:14,15. Jezus identificeert zich hiermee met Jehovah, God. Jezus is dus "Ik ben" die ook Jehovah genoemd wordt en God is. Jehovah is ook de God die hemel en aarde gemaakt heeft en Johannes 1 zegt dat Jezus het woord is en dat door het woord alle dingen gemaakt zijn. Dus ook blijkt dat Jezus God is doordat Hij schepper is. Ook daarom bestond Hij al voordat Hij geboren werd.
Inderdaad, de tekt dat Jezus en de discipelen één zijn zegt niet dat Hij God is. Maar dat is een woordspelletje. Net als de gedachte dat zou blijken uit het ontbreken van de uitspraak van Jezus: "Ik ben God, aanbid mij" dat Hij geen God zou zijn. Dat zou betekenen dat wanneer iemand een brief schrijft en iets over zichzelf zegt hij alleen zou zijn wat er opgeschreen is. Dat is natuurlijk een kinderlijk idee.
Openbaring 1:1 Een openbaring door Jezus Christus, die God hem gegeven heeft om aan zijn slaven te laten zien wat er binnenkort moet gebeuren. Hij heeft zijn engel gestuurd en deze openbaring via hem in symbolen meegedeeld aan zijn slaaf Johannes,

Openbaring 3:
14 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodice̱a: Dit zegt de Amen, de trouwe en ware getuige, het begin van de schepping door God: NWV
14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping: HSV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 21 apr 2026, 10:10
Alpha schreef: 21 apr 2026, 10:08 Het blijkt weer dat je niet goed weet waarover je het hebt, jammer.

Satan is volstrekt overbodig omdat God voor de vrede en het kwaad zorgt.
(Jesaja 45 vers 5 t/m 8)
Begrijpend lezen is toch wat lastig, niet waar?

Jesaja 45:
5 Ik ben Jehovah en er is niemand anders. Er is geen andere God dan ik. Ik zal je kracht geven, hoewel je me niet kende,  
6 zodat men weet van waar de zon opgaat tot waar ze ondergaat dat er niemand is buiten mij. Ik ben Jehovah en er is niemand anders.
7 Ik vorm licht en schep duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles.  
8 Hemel, laat het regenen van boven, laat er rechtvaardigheid uit de wolken neerstromen. Aarde, ga open en breng redding voort, laat ook rechtvaardigheid opkomen. Ik, Jehovah, heb dat alles gemaakt.’ NWV.

Jehovah heeft het hier tegen Cyrus de pers.

Jesaja 45:1 Dit zegt Jehovah tegen zijn gezalfde, tegen Cyrus, die ik bij de rechterhand heb gepakt om voor hem uit volken te onderwerpen,
om koningen te ontwapenen, om voor hem uit de dubbele deuren te openen, zodat de poorten niet gesloten zullen zijn:

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/bijb ... jesaja/45/

Je ziet hier dus een profetie, voordat Cyrus werd geboren.

Verwijsteksten van ver2 5:
l Ex 10:21; Ps 104:20
n Pr 7:14; Am 3:6
m Jes 26:12
k Ge 1:3; Jer 31:35

Exodus 10:21 Toen zei Jehovah tegen Mozes: ‘Strek je hand uit naar de hemel, dan komt er duisternis over Egypte, een duisternis die zo dicht is dat ze tastbaar is.’
Psalm 104:20 U brengt duisternis en de nacht valt. Alle wilde dieren van het woud sluipen rond.

Prediker 7:14 Is de dag goed, laat dan zien dat het goed gaat, maar is de dag rampzalig, bedenk dan dat God beide heeft gemaakt. Mensen kunnen niet weten wat hun in de toekomst zal overkomen.
Amos 3:6 Wordt in een stad op de hoorn geblazen zonder dat het volk beeft? Komt er onheil in de stad zonder dat Jehovah heeft gehandeld?

Jesaja 26:12 Jehovah, u zult ons vrede geven, want alles wat we hebben gedaan hebt u voor ons mogelijk gemaakt.

Genesis 1:3 God zei: ‘Er moet licht komen.’ Toen kwam er licht.
Jeremia 31:35 Dit zegt Jehovah, die de zon geeft voor licht overdag, de wetten van de maan en de sterren voor licht in de nacht, die de zee opzweept en haar golven laat bruisen, wiens naam Jehovah van de legermachten is:

Oprechte mensen kunnen in de Bijbel zelf de uitleg vinden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Piet schreef: 15 apr 2026, 12:16
We weten niet wat God is...God bestaat niet uit onderdelen.
De bijbel geeft toch wel hints over wie of wat God is. In de eerste plaats is God geest (Joh 4:24). In de tweede plaats zegt de schrift dat de mens naar het beeld van God gemaakt is (Gen 1:27). Wanneer je een beeld maakt (een getrouw beeld) dan heeft het origineel alles wat het beeld ook heeft. Armen, benen, ogen etc. De bijbel spreekt dan ook over de arm van God en de ogen van God. Ook dicht de bijbel God menselijke emoties toe, Hij wordt toornig, Hij heeft spijt. Daarom ook kan God in de mens wonen (Efeze 4:6, 1 Kor 3:16, Gal 2:20) en één met hem zijn. Ook zegt de bijbel: heden heb ik u verwekt (Psalm 2) en: U moet uit God geboren worden (Joh 1:13). De mens is mannelijk en vrouwelijk en zo is God ook mannelijk en vrouwelijk, hij verwekt en (zij) geeft geboorte. Daarom spreekt de bijbel ook over "de geest van God, zij zweefde over het water" (Gen 1:2).
Dus de mens bestaat uit onderdelen en daarom God ook. Je ziet het ook in de schepping, alles bestaat uit onderdelen en toch spreken we steeds van één. De schrift zegt ook dat wij God kennen vanuit de schepping (Rom 1:20: Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend). Dus als de schepping bestaat uit eenheden van onderdelen waarom God dan niet?
Johannes 4:24 God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten hem met geest en waarheid aanbidden.’

Genesis 1:27 Vervolgens schiep God de mens naar zijn beeld, naar Gods beeld schiep hij hem. Als man en als vrouw schiep hij hen.

1 Korinthiërs 3:16 Weten jullie niet dat jullie zelf Gods tempel zijn en dat de geest van God in jullie woont?

Galaten 2:20 Ik ben met Christus aan de paal gehangen. Ik leef niet meer zelf, maar Christus leeft in mij. Mijn huidige leven in het vlees leef ik door geloof in de Zoon van God, die van mij hield en zich voor mij heeft overgegeven.

Psalm 2:7 Laat mij het besluit van Jehovah bekendmaken. Hij zei tegen mij: ‘Jij bent mijn zoon, vandaag ben ik je vader geworden.

Johannes 1:13 Ze zijn niet geboren uit bloed, uit vleselijke wil of uit de wil van een man, maar uit God.

Genesis 1:2 De aarde was woest en leeg, en er lag duisternis over het oppervlak van de watermassa. En Gods actieve kracht bewoog zich over het oppervlak van het water. NWV.

Wanneer je de context leest, dan kan je begrijpen waarover het eigenlijk gaat, in welk verband de uitspraak gegeven wordt.
Daarnaast kan je in de verwijsteksten in de NWV verder begrip vinden.

Zo is in de verwijsteksten in Psalm 2:7 te vinden tegen wie Jehovah dat heeft gezegd en in welk verband.

In de verwijstekst van 1 Korinthiërs 3:16 staat:

1 Kor 6:
19 Weten jullie niet dat jullie lichaam de tempel is van de heilige geest in jullie, die jullie van God hebben gekregen? Ook zijn jullie niet van jezelf, 20 want jullie zijn gekocht tegen een prijs. Eer God dus met jullie lichaam. NWV.

Het gaat hier over gezalfde volgelingen, de 144.000, die met Jezus over de aarde gaan regeren als koningen en priesters.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 13 apr 2026, 14:26 Mattheüs 16

13 Als nu Jezus gekomen was in de delen van Cesarea Filippi, vraagde Hij Zijn discipelen, zeggende: Wie zeggen de mensen, dat Ik, de Zoon des mensen, ben?
14 En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; en anderen: Elias; en anderen: Jeremia of een van de profeten.
15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
16 En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Christus is geen profeet, dat was de dwaling van 'sommigen'. Het enig juiste antwoord gaf Simon Petrus omtrent de Identiteit van Christus. En alleen de Vader kan de Identiteit van Christus openbaren. Geschreven of gezegde woorden doen niet ter zake......

Christus is de Zoon van de levende God. Niet van een of andere dode God.
Mattheüs 16:
13 Toen hij in het gebied van Cesare̱a Fili̱ppi kwam, vroeg hij zijn discipelen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’
14 Ze zeiden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Eli̱a en weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’
15 Hij zei tegen ze: ‘Maar wie ben ik volgens jullie?’
16 Simon Petrus antwoordde: ‘Jij bent de Christus, de Zoon van de levende God.’
17 Hierop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben jij, Simon, zoon van Jona, want dit is je niet door vlees en bloed onthuld, maar door mijn hemelse Vader.

Mattheüs 21:
10 Toen hij Jeruzalem in ging, raakte de hele stad in rep en roer en de mensen zeiden: ‘Wie is dat?’
11 De menigte bleef zeggen: ‘Het is Jezus, de profeet uit Na̱zareth in Galilea!’ NWV.

Jezus heeft meerdere profetieën geuit en meerdere vervuld.

W.o. Mt 24:14; Lukas 21:16-24; Mr 13:14; Mattheüs 24:15-20.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 21 apr 2026, 10:30 Oprechte mensen kunnen in de Bijbel zelf de uitleg vinden.
Ik heb de bijbel niet nodig, ik lees letterlijk wat er in die verzen staat.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 13 apr 2026, 17:49
Alpha schreef: 13 apr 2026, 15:37 Dus je negeert de verkeersregels en verwacht dat daar geen sancties op komen?

Droom maar fijn verder.

Maar ja, ook Satan is kritisch op Jehovah.
Maar hij weet intussen, dat hij nog maar weinig tijd heeft. (Openb. 12:12; 2 Timotheüs 3:1; 2 Petrus 3:3)
Verkeersregels zijn mensenwerk net als de handhaving. Jehova is geen verkeersregelaar, of wel?
Satan heeft weinig tijd? Is zijn parkeerkaartje verlopen soms?
Satan belastert Jehovah en is een aardsleugenaar.

Wanneer iedereen de verkeerregels zou negeren, wordt de wereld dan beter?
Ik denk het niet, regels zijn bedoeld om het voor de mens veiliger te maken.
Maar het is mensenwerk en sommige dingen werken niet goed.
Wanneer de men de Bijbelse regel zouden willen volgen, is het resultaat direct zichtbaar.
Geen oorlog, misdaad of honger meer.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 21 apr 2026, 11:27
Alpha schreef: 21 apr 2026, 10:30 Oprechte mensen kunnen in de Bijbel zelf de uitleg vinden.
Dat is dan jou probleem, je kan niet verder kijken dan je neus lang is.

Je kiest daardoor voor wanorde, voor de gebeurtenissen nu op aarde.
Daardoor is Satan de heerser van deze wereld, hij zet mensen tegen elkaar op.
Alpha

Bericht door Alpha »

Piet schreef: 14 apr 2026, 08:50
Alpha schreef: 13 apr 2026, 14:32 Bedankt voor je reactie.

Als je wat verder kijkt, zie je dat Jezus niet Jehovah God is.
De nadruk wordt niet op Jezus gelegd, maar op Jehovah.
Jezus doet wat zijn vader wil, vandaar dat hij zijn leven offerde om zo als loskoopoffer te dienen.

Mattheüs 6:10 Laat uw Koninkrijk komen. Laat uw wil gedaan worden op aarde net zoals in de hemel.

Vandaar ook zat hij zei:

Johannes 14:28 Jullie hebben gehoord dat ik tegen jullie zei: “Ik ga weg en ik kom bij jullie terug.” Als jullie van mij hielden, zouden jullie blij zijn dat ik naar de Vader ga, want de Vader is groter dan ik.

Titus 2:
13 in afwachting van de gelukkige hoop en glorieuze manifestatie van de grote God en van Jezus Christus, onze Redder.

Titus 3: 4 Maar toen de goedheid van God, onze Redder, en zijn liefde voor de mensen werden geopenbaard
5 (niet dankzij onze rechtvaardige daden maar dankzij zijn eigen barmhartigheid), heeft hij ons gered door het bad dat ons tot leven bracht en door ons nieuw te maken met heilige geest.
6 Hij heeft die geest via Jezus Christus, onze Redder, overvloedig op ons uitgestort,
7 zodat we, na door zijn onverdiende goedheid rechtvaardig te zijn verklaard, erfgenamen zouden worden overeenkomstig de hoop op eeuwig leven

2 Petrus 1:
1 Van Simon Petrus, een slaaf en apostel van Jezus Christus. Aan degenen die dankzij de rechtvaardigheid van onze God en de Redder Jezus Christus hetzelfde kostbare geloof hebben ontvangen als wij.
2 Ik wens jullie onverdiende goedheid en vrede in overvloed toe door nauwkeurige kennis van God en van Jezus, onze Heer.
3 Want door Gods kracht hebben we alles gekregen wat nodig is om met toewijding aan God te kunnen leven. Dat hebben we te danken aan de nauwkeurige kennis [Epignosis] van Hem [Jehovah] die ons heeft geroepen door zijn eigen majesteit en deugd.

Hebreeën 7:
27 In tegenstelling tot de hogepriesters hoeft hij niet dagelijks eerst slachtoffers te brengen voor zijn eigen zonden en daarna voor die van het volk, want dat heeft hij eens en voor altijd gedaan toen hij zichzelf offerde.
28 De wet stelt mensen met zwakheden aan als hogepriester, maar het woord van de eed die na de wet werd gezworen, stelt een Zoon aan, die voor eeuwig volmaakt is gemaakt.

Johannes 20:17 Jezus zei tegen haar: ‘Houd me niet vast, want ik ben nog niet naar de Vader opgestegen. Maar ga naar mijn broeders en vertel hun: “Ik stijg op naar mijn Vader en jullie Vader en naar mijn God en jullie God.” NWV.

Jezus heeft dus dezelfde vader en God als wij.

Kolossenzen 1:
15 Hij [Jezus] is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van de hele schepping.
16 Want via hem [Jezus] zijn alle andere dingen in de hemel en op aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen, heersers, regeringen of autoriteiten zijn. Alle andere dingen zijn via hem en voor hem geschapen.
17 Hij bestond vóór alle andere dingen en via hem zijn alle andere dingen tot bestaan gebracht is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van de hele schepping. NWV.
Dat klopt, God heeft dezelfde Vader als wij. Maar, zoals uit Kolossenzen 1:16 blijkt dat Jezus er al was voordat de schepping er was. Vers 17 zegt dat Hij bestond voor alle dingen (de schepping). Dus Jezus is geen schepping maar de mens (Adam en wij die uit hem voortgekomen zijn) is dat wel. Jezus is de Zoon van God en wie uit een God geboren wordt is zelf een God. De hele schepping toont dat schepselen voortbrengen wat zij zelf zijn. Zo brengt ook God voort wat Hij zelf is, God. Dus Jezus is God. Daarbij is God Geest en daarom is ook Jezus Geest, zij het dat Hij vlees geworden is (Joh 1:14). Maar zoals Jezus vlees is geworden is de mens ook goddelijk. Want Psalm 82:1 zegt: Ik heb wel gezegd, u bent goden, u bent allen zonen van de allerhoogste. Hier staat dus dat God goden voortbrengt. Wij zijn goden omdat wij zijn zonen zijn. Wij zijn zonen omdat wij door Hem verwekt zijn. Daarom staat er : U bent mijn Zoon, heden heb ik u verwekt (Psalm 2:7). Wanneer nu een mens verwekt wordt wordt de Zoon geestelijk in de mens verwekt en leeft Christus in hem en is hij een levende ziel. De mens is dus goddelijk omdat Christus in hem leeft.
Jezus is niet God, maar de zoon van God.
Vandaar dat hij dezelfde God en vader heeft dan wij, als mens.

Engelen worden ook zonen van God genoemd.
God is een geest en wij moeten hem met geest èn waarheid aanbidden.
Dat betekent dat wij afstand moeten doen van de leugens die Satan heeft verspreid.

In de verwijsteksten van Ps 2:7 kan je het verband zien van die uitspraak.
Alpha

Bericht door Alpha »

Piet schreef: 14 apr 2026, 09:06
Messenger schreef: 13 apr 2026, 17:49
Verkeersregels zijn mensenwerk net als de handhaving. Jehova is geen verkeersregelaar, of wel?
Satan heeft weinig tijd? Is zijn parkeerkaartje verlopen soms?
Jehovah heeft wel verkeersregels, Hij heeft de wet gegeven en daarin regelt hij het verkeer tussen de mensen, ook het verkeer tussen Hem en de mens. Regel 1: Heb God lief en regel 2: Heb je naaste lief, en daaraan hangt heel de wet. Jezis zegt dat hij niet gekomen is om de wet af te schaffen, Hij zegt dat geen jota van de wet zal vergaan voordat hemel en aarde vergaan zijn (Mat 5:18).Hemel en aarde zijn er nog dus de wet geldt ook nog. Velen zullen zeggen dat de wet afgeschaft is omdat er geen dierenoffers en zo gebracht hoeven te worden. Maar dat is geen afschaffing maar vervulling. Want Jezus zegt ook dat Hij de wet vervuld. Hij heeft de plaats van de dierenoffers ingenomen en daarmee is de wet vervuld en hoeft dat niet meer te geschieden. Maar geboden als heb God lief en de rest van de tien geboden waarbij vele andere praktische geboden gelden nog steeds.
Daarbij is God ook iemand die ingrijpt volgens zijn wet. Veelvuldig zien we dat in de schrift. Bijvoorbeeld staat er dat Petrus een confrontatie heeft met Ananias en Saffira waarbij satan het hart van Ananias vervuld heeft. Het gevolg is dat hij dood neervalt aan de voeten van Petrus (Hand 5:1-11). Maar daarnaast is God geduldig en is traag in het boos worden. Het is niet zo dat God meteen ingrijpt. Maar wie volhardt in de zonde en deze bewust bedrijft zal de gevolgen zeker ondervinden.
Inderdaad is God erg geduldig, zelfs met lasteraars.

2 Petrus 3:9 Jehovah is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen denken, maar hij heeft geduld met jullie. Hij wil namelijk niet dat er iemand vernietigd wordt maar dat iedereen berouw krijgt. NWV.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 21 apr 2026, 11:29 Satan belastert Jehovah en is een aardsleugenaar.

Wanneer de men de Bijbelse regel zouden willen volgen, is het resultaat direct zichtbaar.
Welke bijbelse regel bedoel je dan?
Alpha

Bericht door Alpha »

Inktvlam schreef: 14 apr 2026, 16:01
umit schreef: 14 apr 2026, 13:28 Hij heeft meerdere heel duidelijke hints:
- Jezus noemt God zijn Vader en zegt dat de Vader groter is dan Hij.
- Jezus bidt tot God, wat vaak wordt gezien als een teken dat Hij een aparte entiteit is. Bovendien zegt hij "Uw woord geschiede, en niet de mijne" waarbij hij dus duidelijk laat zien dat Jezus een andere wil heeft dan God.
- Jezus zegt niet alles te weten, bijvoorbeeld niet het tijdstip van de wederkomst, wat niet past bij het alwetende karakter van God.
- Niemand is goed - behalve God alleen
- In de evangeliën toont Jezus menselijke beperkingen, zoals honger, vermoeidheid en onwetendheid over de tijd van de wederkomst (Markus 13:32), wat in strijd is met de alwetendheid van God.
- Bovendien, als Jezus wel God zou zijn, waarom hebben Mattheus, Markus en Lucas dat dan niet opgemerkt? Was dat zo'n onbelangrijk detail dat alleen in de latere Johannes-evangelie dat voorkomt?

Kortom, genoeg aanwijzingen dat hij dus een mens was en geen God.
Bovendien begrijp ik tot op heden nog steeds niet wat de noodzaak is om Jezus tot God te verheffen.

Geloof jij in het bestaan van één enkele almachtige alwetende God?
wat maakt het voor een verschil als Hij tijdelijk als mens op aarde is gekomen?
God is toch 1 en niet drie? Waarom bidt je niet simpelweg tot God, en moet je zonodig Jezus benoemen die aan God ondergeschikt is?

Ik bedoel, als jij gelooft dat Jezus God is, waarom spreek je hem dan niet gewoon aan als God?

Ik snap dus niet waarom jullie zo moeilijk doen.
Jij begrijpt nog steeds niet dat Jezus twee naturen heeft. In de Bijbel wordt met betrekking tot Jezus gesproken over zowel de Mensenzoon als de Zoon van God. Hij is dus zowel mens als God. En een mens bestaat uit lichaam, ziel en geest. Bij Jezus is die geest Gods in al zijn volheid aanwezig (Kolossenzen 2:9). Maar zijn lichaam en ziel zijn net als bij ons menselijk. Bij ons is de geest slechts een kleine weergave van God. En wat wij moeten doen, en Jezus heeft dat voorgedaan, is onze ziel verenigen met de goddelijke geest in ons. Maar daarvoor moet de ziel eerst zuiver worden. Dat is de weg naar de geestelijke wedergeboorte.
Jezus heeft dus dezelfde God en vader, dan de mens.

Vandaar ook dat hij zegt: "De vader is groter dan ik".

Ook zei hij: "niet mijn wil, maar Uw wil geschiedde".
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 21 apr 2026, 11:48
Alpha schreef: 21 apr 2026, 11:29 Satan belastert Jehovah en is een aardsleugenaar.

Wanneer de men de Bijbelse regels zouden willen volgen, is het resultaat direct zichtbaar.
Welke Bijbelse regel bedoel je dan?
Klein type foutje, ik bedoelde de Bijbelse regels.

Mattheüs 22:
34 De farizeeën hoorden dat Jezus de sadduceeën de mond had gesnoerd, en ze gingen als groep naar hem toe.
35 Een van hen, een wetgeleerde, stelde hem op de proef met de vraag:
36 ‘Meester, wat is het belangrijkste gebod in de wet?’
37 Hij antwoordde: ‘“Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele verstand.”
38 Dat is het eerste en belangrijkste gebod.
39 Het tweede, daarmee vergelijkbaar, is: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.”
40 Op die twee geboden zijn de hele Wet en de Profeten gebaseerd.’

41 Terwijl de farizeeën bij elkaar waren, vroeg Jezus hun:
42 ‘Wat denken jullie? Van wie is de Christus een zoon?’ Ze antwoordden: ‘Van David.’
43 Hij vroeg: ‘Hoe kan David hem dan onder inspiratie Heer noemen en zeggen:
44 “Jehovah heeft tegen mijn Heer gezegd: ‘Ga aan mijn rechterhand zitten totdat ik je vijanden aan je voeten leg’”?
45 Als David hem Heer noemt, hoe kan hij dan zijn zoon zijn?’
46 Niemand kon hem daar antwoord op geven en niemand durfde hem verder nog iets te vragen. NWV

Zie ook: Psalm 110:1; Handelingen 2:34, 35; 1 Korinthiërs 15:25; Hebreeën 1:13;Hebreeën 10:12, 13.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 21 apr 2026, 11:33
Messenger schreef: 21 apr 2026, 11:27
Dat is dan jou probleem, je kan niet verder kijken dan je neus lang is.

Je kiest daardoor voor wanorde, voor de gebeurtenissen nu op aarde.
Daardoor is Satan de heerser van deze wereld, hij zet mensen tegen elkaar op.
Iedereen, ook jij, bepaalt hoe ver je wil kijken.

Wanorde is van alle tijden en van alle overheden. De gebeurtenissen zijn gevolg van onze vrije wil. En God is het daar mee eens anders zouden ze niet plaatsvinden. God maakt hetgeen wij kiezen mogelijk.