Dag Yours, voorwaarschuwing: deze post bevat sporen van kabbala. Wie allergisch is voor zwarte magie, leest op eigen risico.Yours schreef: 23 apr 2026, 12:03Dag Kyron,Kyron schreef: 23 apr 2026, 08:41
Dag Yours,
Dank je voor deze openheid. Wat je deelt over de Albron … Liefde, Harmonie en Schoonheid … en dan toch weer moeten vertrekken vanwege Ken-U-Zelve… dat is een reis die ik alleen maar met respect kan aanhoren. Geen grap hier. Dat is echt.
En je ontmoeting met het Boze. Dat je daar bijna aan ten onder bent gegaan … dat draag je mee. En ik hoor dat je dit deelt vanuit oprechte zorg, niet vanuit oordeel. Dat komt aan.
Tegelijkertijd verlang ik eerlijk te zijn …. want dat past ook bij Tiferet.
In mijn kabbala lectuur tot nu toe ben ik het Boze nog niet tegengekomen. Het enige "boze" dat ik tot nu toe heb ervaren… was af en toe de reactie op een forum van iemand anders wanneer ik een claim uitdaagde. Maar dat was meer menselijk vuur dan duivels vuur. En daarvoor heb ik gelukkig geen spreuk nodig …hooguit wat geduld.
Overigens lees ik ook niet zomaar alles wat onder de noemer kabbala valt. De meeste lectuur die ik tegenkom categoriseer ik eerlijk gezegd als new-age … en daar heb ik weinig tot geen vertrouwen in. Het eerste wat ik op dit forum over kabbala las was een discussie tussen "Dat beloof ik" en "Zolderworm." Zolderworm gaf daar een hele boekenlijst …. boeken die ik zelf als new-age beschouw en die ik zelf niet zou lezen. Voorlopig beperk ik me tot de joodse kabbala… waar het oorspronkelijk vandaan kwam. Joodse mystiek. De bron, niet de souvenirwinkel bij de ingang.
.....
Ook daar blijf ik kritisch. De reïncarnatiegedachte zegt me niks …. en ik kom het daar wel tegen. Zwarte magie ben ik nog niet tegengekomen. Maar mocht ik het tegenkomen… dan gooi ik ook die deur dicht. Cement en al.
En voor wie zich afvraagt waar te beginnen … een kleine persoonlijke wegwijzer: ben je katholiek? Zoek katholieke mystici. (Teresa van Avila, Johannes van het Kruis?, vele anderen) Protestant? Protestantse mystici. Moslim? Het soefisme is misschien een mooie richting. Als je de mystieke snelweg wil oprijden, kies dan de afrit die jou het meest bekend voorkomt je eigen traditie is de GPS die al je coördinaten kent.
Ik ben zelf geen Jood … en dat zal ook zo blijven. Want besnijdenis is nu eenmaal een stap te ver voor mijn persoonlijke integriteitsgrens. Van mijn intieme delen blijft men af.Maar ik kies ervoor om buiten de muren te kijken van de traditie waar ik toevallig in België ben opgegroeid. En eerlijk gezegd heeft me dat tot nu toe meer inspiratie gebracht in plaats van zwarte magie.
De glimlach blijft.![]()
Jij ook bedankt voor je openheid/eerlijkheid.
Zelf ben ik opgegroeid binnen de RK-traditie. Daarbinnen vond ik uiteindelijk niet wat ik zocht. Wat ook mij noodzaakte om buiten de traditionele kaders te kijken en afstand te nemen van de RK-kerk. Mijn geloof in God/Jezus Christus nam ik dan weer wel mee. Uiteindelijk bracht de ego-dood mij bij de God/de Albron. Waarna zich volkomen nieuwe perspectieven openden. De opgedane kennis vanuit het RK-geloof kwam wat dat betreft goed van pas, zeker het NT en het Genesis-verhaal. Van de Levensboom valt daarbinnen dus niets te bespeuren, anders dan dat die zwaar bewaakt wordt door de cherubijnen met een vlammend zwaard aan het einde van Genesis 3, waarna Genesis 4 begint met Adam en Eva wiens zoons Kaïn en Abel geboren worden. Dat zegt mij nu ook wat, in die zin dat de Kabbala om blijkbaar moverende redenen genegeerd wordt.
Maar natuurlijk is daar de vrije wil, die gerespecteerd dient te worden. Houd inderdaad echter het cement binnen handbereik.![]()
Mystiek was vooreerst een volkomen onontgonnen terrein, wat zich daarna langzaam begon te ontvouwen. In die zoektocht passeerde alles daarna zo’n beetje de revue.
Van het soefisme, het boeddhisme en het hindoeïsme (ook vanwege mijn ontdekking dat Reïncarnatie bestaat, evenals Oorzaak en Gevolg (zoals ik met vallen en opstaan leerde) tot New Age enz. enz.
Het Jodendom valt af, o.a. ook gezien de besnijdenis, en helaas voor Umit daarom ook de Islam, mede ook gezien de levensloop van de profeet, waarbinnen geweld en tevens seks met een kind niet rijmen met wat ik onder Liefde èn Rechtvaardigheid versta.
Nu sta ik hier.
‘Geschoold’ in de religie die Liefde met een Hoofdletter heet. Trouw, maar niet star, aan/in Jezus Christus. Gelukkig en dus met een (glim-)lach.![]()
Daar hoort muziek bij waar ik blij van word:
https://youtu.be/2mlUL-NUJRM?si=UCeSdLQz_cU7CqwK
Yours
Of positief omgedacht: lees dit niet als je bang bent voor Tiferet = schoonheid.
Wat een mooi en eerlijk relaas. De ego-dood die je bij de Albron bracht, de zoektocht door soefisme, boeddhisme, hindoeïsme… je hebt echt de hele spirituele menukaart doorgenomen voor je wist wat je wilde bestellen.
En over het Jodendom dat afvalt vanwege de besnijdenis… ik begrijp je volledig. Van mijn intieme delen blijft men ook af. We zijn het daarover roerend eens.
Nu wil ik toch even stilstaan bij iets moois… en ja, het is weer een kabbala gedachte, dus het cement mag alvast klaarstaan.
Je gooit Kaïn en Abel in de ring ….. prima, ik pak de handschoen op.
Laat me beginnen met de interpretatie die je waarschijnlijk al kent, zodat je niet meteen je wenkbrauwen fronst en begint te zuchten.
De traditionele christelijke interpretatie: Abel die een prefiguur … een voorafschaduwing van Christus zelf. De onschuldige die sterft door de hand van zijn naaste. De herder die zelf het lam wordt. Het bloed dat spreekt … en in de brief aan de Hebreeën staat het er letterlijk: het bloed van Jezus spreekt krachtiger dan dat van Abel. Alsof Genesis 4 al wist wat er op Golgotha zou gebeuren, en het fluisterde.
De lijn van Abel naar het Lam Gods is in de christelijke lezing geen toeval. Het is een echo door de eeuwen. Het eerste offer wijst al naar het laatste.
Het cement mag nu echt klaarstaan.
En dan …. ja, dan komt de kabbala. Maar misschien, met die christelijke bril nog op, klinkt het iets minder alarmerend.
Je noemde Kaïn en Abel. En precies daar heeft de kabbala iets te zeggen dat ik op zijn minst een prachtige interpretatie vind… of je er nu in gelooft of niet. En eerlijk gezegd hoop ik stiekem dat je er even bij glimlacht.
In de kabbala zijn Kaïn en Abel geen simpel verhaal van goed versus kwaad. Ze vertegenwoordigen twee oerkrachten die in elk mens leven… Gevurah en Chesed. Strengheid en liefde. Discipline en empathie. Kaïn is de kracht van het oordeel, Abel de kracht van de overgave.
De tragiek is niet dat Kaïn slecht was. De tragiek is dat hij niet geïntegreerd was. Gevurah zonder Chesed wordt destructief. Strengheid zonder liefde vernietigt… zichzelf incluis.
En wat is de oplossing in de kabbala? Tiferet. Schoonheid. Het hart van de Levensboom. Precies het midden tussen die twee broers. De plek waar ze eindelijk verzoend worden.
En nu komt het moment waarop ik even heel zachtjes fluister …. want ik wil het cement niet onnodig activeren
Of dat klinkt als Iemand die jij kent… laat ik aan jou over.
Geloof je er niet in? Volledig begrijpelijk. Maar zelfs als puur menselijk verhaal… los van elke mystiek of theologie… vind ik het een van de mooiste interpretaties van die twee broers die ik ooit ben tegengekomen. Kaïn en Abel niet als goed en kwaad, maar als twee delen van dezelfde mens die leren als 2 broers samenleven. En in het hart van die verzoening: een figuur die beide draagt. Wie kan daar nu tegen zijn?
Met andere woorden… de Levensboom die aan het einde van Genesis 3 bewaakt wordt door cherubijnen met een vlammend zwaard… is in de kabbala geen verboden terrein. Het is een uitnodiging. Een kaart naar het midden. Naar verzoening. Naar schoonheid.
De cherubijnen bewaken niet de uitgang… ze bewaken de weg naar binnen.
Het cement mag dus nog even in de schuur blijven staan.
De glimlach blijft. En de muziek ook… ik ga luisteren.