In het ene geval zegt Jezus na zijn opstanding dat het aanraken echt niet mag. In het andere geval is het geen enkel probleem.Reiziger schreef: 17 jun 2026, 10:56Het is een kwestie van goed lezen, DBI. Aan Umit schreef ik "schijnbare" tegenstrijdigheden. Schijnbare tegenstrijdigheden zijn eigenlijk misverstanden (het niet correct 'verstaan' van informatie) die, als het o.a. om de Bijbel gaat, vaak het gevolg zijn van het uit verband halen van de boodschap die in z'n geheel wordt gecommuniceerd. Die 'misverstanden' ontstaan als vanzelf, als je de boodschap van de Bijbel vanuit een dogmatisch denken benaderd. Dogmatisch denken is het denken vanuit een vooroordeel. Ik denk overigens, dat ieder mens de neiging heeft vanuit vooroordelen te denken. Ik ook. Even kort door de bocht: mijn vooroordeel is dat alles in de Bijbel in hoofdzaak draait om Christus en om het Koninkrijk van God. Als ik een schijnbare tegenstrijdigheid in de Bijbel tegenkom, dan laat ik de kwestie even rusten en kom er later op terug; het is altijd mijn interpretatie die bijstelling behoeft en daar is vaak wat tijd voor nodig.Dat_beloof_ik schreef: 17 jun 2026, 06:18
En eerder schreef je:
Wellicht is het en goed idee zijn om eens kritisch naar je eigen schrijven te houden en nadenken of gaat wel geloofwaardig overkomt.
Nu beweer je allerlei zaken die tegenstrijdig zijn.
Ik denk dat de Bijbel niet per definitie het Woord van God is. Dat heb ik al uitvoerig betoogd in een vorig bericht. De Bijbel is voor mij een verzameling getuigenissen, waarvan de meeste (alle?) zijn genoteerd door mensen die zelf niet bij de gebeurtenissen aanwezig waren.
Het punt bij het noteren van een getuigenis is dat het altijd gaat om een interpretatie van iemand. Vaak zelfs om meerdere en gestapelde interpretaties Vandaar dat men ook altijd vraagt om meerdere getuigen. Getuigen geven praktisch nooit een letterlijk (chronologisch) relaas weer van 'wat' ze hebben meegemaakt, maar wel van 'hoe' ze het hebben beleefd en/of ervaren. Zo kan iemand getuigen dat er grond schudde en een stem vanuit de hemel kwam. Als later dan iemand dat getuigenis opschrijft, dat kan diegene iets weglaten uit het getuigenis, omdat deze dat op dat moment niet relevant vindt. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat bepaalde aspect niet heeft plaatsgevonden. Ik kan je uit de Bijbel vele voorbeelden geven. waarbij de getuigenissen in detail niet overeenkomen, maar die wel degelijk contextueel "geloofwaardig" zijn. "Geloofwaardig" is iets anders dan "foutloos".
Als het om de opstanding van Christus gaat is niet het belangrijkste 'hoe' die opstanding heeft plaatsgevonden, maar 'dat' die heeft plaatsgevonden. Daarom geven de evangeliën alle een verschillend 'beeld' van de opstanding. Over één ding zijn ze het echter volkomen eens: de opstanding hééft plaatsgevonden. Ik ben van mening, dat de getuigenissen ook chronologisch en feitelijk met elkaar overeen zijn te stemmen. Het punt is dat elk evangelie andere zaken belicht.
De vraag is wel, hoe je de Bijbel benadert: vanuit een ongelovig of gelovig ingesteld denken. Het gaat dus bij de Schrift altijd om de intentie van de lezer. Die intentie (de geest of "bedoeling/uitgangspunt" van het denken) is als een ijksteen; Alles wat je bouwt wordt er op uitgelijnd.
Ik denk dat de meeste mensen de Bijbel lezen met 21e-eeuwse ogen en niet door de ogen van
Die informatie is kort en duidelijk, er zijn geen misverstanden.
Er kan niets verkeerd worden begrepen.
Het is dus tegenstrijdig.
En zo geldt dat voor al de punten, die ook door Umit werden aangehaald.
Allemaal in een verhaal van nog geen halve pagina.
1.Was de steen nog voor het graf of niet?
2was Maria Magdala alleen of ging de andere Maria ook mee?
3Was daar een engel aanwezig die Maria de opdracht gaf om naar de leerlingen te gaan of ging Maria naar de leerlingen om Jezus te zoeken?
4Was daar één engel aanwezig of twee?
5Verscheen Jezus in het graf nog aan Maria of op weg naar Galilea?
6Herkenden ze Jezus of dachten ze eerst dat het de tuinman was?
Je blijft maar herhalen dat het gaat om schijnbare misverstanden, die ontstaan door het uit zijn verband halen. Dat is echter een algemene verklaring die deze specifieke punten niet kan weerleggen.
Dit gaat niet om gelovig of ongelovig lezen (alsof dat de enige 2 manieren zijn..) maar gewoon om lezen wat er staat.