De Koran is onbetrouwbaar

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Mullog
Man/Vrouw: M

Re: De Koran is onbetrouwbaar

Bericht door Mullog »

Inktvlam schreef: 09 jul 2026, 20:56
Mullog schreef:En inderdaad, ik beschouw wetenschappelijk bewezen dat wij, primaten, dus de mens en de mensapen, gemeenschappelijke voorouders hebben (wat dus wat anders is dan afstammen van apen).
Hoe kan nou iets bewezen zijn, wat er niet is? ...
Dat je nog de moeite neemt zoveel tekst te schrijven. En dat je niet in de gaten hebt dat alles wat je schrijft in overeenstemming is met evolutie. Maar misschien moet ik jouw geheugen ook even opfrissen.
  • Hoe worden nieuwesoorten volgens de creationisten op de wereld gezet door de creator?
  • Geef eens een voorbeeld van onherleidbare complexiteit dat nog niet debunked is
  • En waarom ik zou overstappen naar een creationistische hypothese die werkelijk helemaal niets verklaard noch voorspelt als ik een theorie heb die dat wel doet (evolutie)
Om eens een paar vragen te noemen die je nooit beantwoord hebt.

Verder is dit off topic dus als je er verder over wilt gaan switch dan naar een ander topic of maak een nieuw.
Mullog

Bericht door Mullog »

umit schreef: 07 jul 2026, 13:21 ...Vergeet niet dat de hele Koraan allang in het hoofd van zoveel verschillende mensen was.
...
Ik heb geprobeerd uit te vinden in hoeverre dat werkt. Uiteindelijk ben ik er via ChatGTP achter gekomen dat daar nauwelijks tot geen onderzoek naar is gedaan.

Wel is de algemene tendens (onderschreven door koranscholen) dat men dagelijks moet blijven oefenen omdat het anders relatief snel verwaterd. Na een paar weken schijnen zinnen door elkaar gehusseld te worden en synoniemen voor woorden gebruikt te gaan worden. Na een paar maanden worden zinnen verwisseld tussen soera's en wordt de volgorde van zinnen en soera's door elkaar gehaald.

Probleem is dat er ook nog brood op de plank moet waardoor de hafiz aangeven steeds minder tijd voor "onderhoud" te hebben.

Verder begrijp ik dat men de koran in het arabisch vanbuiten leert. Wat dat betekent voor mensen die het niet hun moedertaal is is mij niet helemaal duidelijk maar ik hoor weleens mensen die geen woord over de grens spreken liedjes in bijvoorbeeld het Engels nazingen of beter verhaspelen ... dat zegt genoeg.

Ik ben niet overtuigd met dat de koran door simpelweg vanbuiten leren goed bewaard kan worden.

(En dan hebben we het er nog niet over dat taal leeft en dat dit betekent dat er nieuwe woorden ontstaan, oude verdwijnen en betekenissen veranderen)
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Dat_beloof_ik schreef: 10 jul 2026, 03:47
Inktvlam schreef: 09 jul 2026, 20:56 . Alle ontdekkingen in de wondere wereld van de biochemie laten zien dat we met finetuning en complex en slim ontwerp te maken hebben.
Zo slim, dat slechts 30% van de bevruchtingen leidt tot een werkelijke zwangerschap, 70% mislukt. Wat een finetuning en slim ontwerp zeg...
Lekker kort en duidelijk he.
Zullen we het gewoon maar bij het onderwerp houden, de onbetrouwbaarheid van de Koran?
Heel opvallend, dat jij steeds met de verkeerde cijfers komt.
viewtopic.php?p=490270#p490270
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Mullog schreef: 10 jul 2026, 07:35 Hoe worden nieuwesoorten volgens de creationisten op de wereld gezet door de creator?
Nou dat is makkelijk. De almachtige schepper kan doen wat ie wil. Hij hoeft alleen maar het ontwerp tot in alle details in zich op te nemen en door zijn machtige wil kan hij dat ontwerp tot leven brengen. Ook als je in evolutie wilt blijven geloven, ontkom je daar niet aan. Iets kan alleen maar evolueren wat al bestaat.

Geef eens een voorbeeld van onherleidbare complexiteit dat nog niet debunked is
Er is helemaal niets debunked.

En waarom ik zou overstappen naar een creationistische hypothese die werkelijk helemaal niets verklaard noch voorspelt als ik een theorie heb die dat wel doet (evolutie)
Daar kom je steeds mee aan. Maar Intelligent Design verklaart alles. Alleen via intelligentie kun je complexe levende wezens en complexe en slimme moleculaire machientjes ontwerpen en bouwen. Toevallige mutaties breken alleen maar dingen af en brengen niks tot stand.

Verder is dit off topic ...
Maar dan moet jij ophouden met leugens vertellen.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

De lijst met tegenstrijdigheden in de Koran hadden we al gezien.
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 71#p105271

Daarnaast heeft de Koran veel namen fout.
- De ark kwam tot stilstand op de berg Al-Djoedie (Koran 11:44). Volgens de Bijbel op de berg Ararat (Gen.8:4).

- Abrahams vader heette Azar (Koran 6:74). De Bijbel zegt Terach (Gen.11:27).

- Abraham woonde in de vallei van Mekka (Koran 14:37). De Bijbel zegt dat hij in Hebron woonde (Gen.13:18, 35:27).

- Abraham werd in ’t vuur gegooid door Nimrod. Het verhaal van Abraham die ontsnapt aan Nimrods vuur kwam van de Joodse midrash Rabbah en was opgenomen in de Koran (zie 21:51-71, 37:97-98). Abraham en Nimrod leefden helemaal niet in dezelfde tijd. Steeds worden in de Koran mensen bij elkaar geplaatst die niet in dezelfde tijd leven. Nimrod leefde vele eeuwen voor Abraham.

- Door de hele Koran – Nimrod en Abraham, Haman en Mozes, Maria en Aaron, enz. worden allen neergezet alsof ze in dezelfde tijd leefden. Mozes en de zondvloed vinden we samen, de toren van Babel en de farao, enz. alsof het allemaal op hetzelfde tijdstip plaats vond.

- De man die Jozef kocht heette Aziez (Koran 12:21 en verder). De Bijbel zegt dat het Potifar was (Gen.39:1).

- De Koran haalt verschillende Bijbelse personages door elkaar. Goliath wordt Jalut, Saul wordt Talut, Enoch Idris, Johannes de Doper Yahya, Jona Yunus, enz.

- De farao’s echtgenote adopteerde Mozes (Koran 28:8-9). De Bijbel zegt dat ‘t de farao’s dochter was.

- In strijd met de Bijbel verkondigt de Koran dat er profeten en koningen in Israël waren voor de tijd van Mozes (Koran 5:20).

- Noachs zondvloed vond plaats in de dagen van Mozes, volgens de Koran (7:136, 7:59).

- Maria, de moeder van Jezus, is Mozes’ zuster Miriam (Koran 19:27-28, 66:12).

Diverse onderzoekers wijzen erop dat de in de Koran voorkomende Bijbelverhalen onbegrijpelijk zijn wanneer je de Bijbelse versie niet kent. Een voorbeeld daarvan is het verhaal van Abraham die op het punt stond zijn zoon te offeren. Naar aanleiding hiervan wordt in de islam het offerfeest gevierd. In de Koran is die zoon Ismaël (37:100-112). De Bijbel zegt dat het Isaak was (Gen.22:1-19).
In de Koran is het een onduidelijk verhaal. Wat moslims waarschijnlijk niet beseffen is dat het verhaal van Abraham (de vader) die op het punt stond Isaak (zijn zoon) te offeren een voorafbeelding is van het grote offer van Jezus (de Zoon). Toen Abraham zijn gehoorzaamheid getoond had, werd in plaats van Isaak een bok geofferd. In het struikgewas van de berg was een bok, een levend symbool van satan en diens heerszucht. Het gewei van de bok raakte bijna geheel verstrikt in het struikgewas, hetgeen een teken was van zijn weerspannigheid, zijn ongehoorzaamheid, zijn hoogmoed en zijn gretige heerszucht.
Ook het offeren van bloed van dieren door de opperpriesters voor het uitwissen van hun zonden was slechts een voorafbeelding. Na het offer van Jezus was dat niet meer nodig.
Mullog

Bericht door Mullog »

Inktvlam schreef: 10 jul 2026, 11:53
Mullog schreef: 10 jul 2026, 07:35 Hoe worden nieuwesoorten volgens de creationisten op de wereld gezet door de creator?
Nou dat is makkelijk. De almachtige schepper kan doen wat ie wil. Hij hoeft alleen maar het ontwerp tot in alle details in zich op te nemen en door zijn machtige wil kan hij dat ontwerp tot leven brengen. Ook als je in evolutie wilt blijven geloven, ontkom je daar niet aan. Iets kan alleen maar evolueren wat al bestaat.

Geef eens een voorbeeld van onherleidbare complexiteit dat nog niet debunked is
Er is helemaal niets debunked.

En waarom ik zou overstappen naar een creationistische hypothese die werkelijk helemaal niets verklaard noch voorspelt als ik een theorie heb die dat wel doet (evolutie)
Daar kom je steeds mee aan. Maar Intelligent Design verklaart alles. Alleen via intelligentie kun je complexe levende wezens en complexe en slimme moleculaire machientjes ontwerpen en bouwen. Toevallige mutaties breken alleen maar dingen af en brengen niks tot stand.

Verder is dit off topic ...
Maar dan moet jij ophouden met leugens vertellen.
Ooit zijn we een gesprek begonnen over evolutie. Dat ging nog redelijk respectvol. Maar als je begint met degene waar je mee in gesprek bent voor leugenaar uit te maken omdat je het niet met hem eens bent en je, aan je reacties te zien, weinig tot geen inhoudelijk weerwoord hebt ga volgens mij wel over een randje.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Mullog schreef: 10 jul 2026, 16:29 Ooit zijn we een gesprek begonnen over evolutie. Dat ging nog redelijk respectvol. Maar als je begint met degene waar je mee in gesprek bent voor leugenaar uit te maken omdat je het niet met hem eens bent en je, aan je reacties te zien, weinig tot geen inhoudelijk weerwoord hebt ga volgens mij wel over een randje.
Als jij beweert dat bewezen is dat alle primaten gemeenschappelijke voorouders hebben, dan is dat een leugen. Het is een veronderstelling, meer is het niet. Van respectvolle discussies heb ik nooit veel gemerkt. Hoe vaak heb je mij niet uitgemaakt voor leugenaar. En als ik bij herhaling vroeg waar precies de leugen zat, kreeg ik nooit antwoord. Ik heb verschillende wetenschappers geciteerd die erkenden dat de evolutiestamboom gesneuveld is. Met citaten en artikelen erbij. Maar volgens jou was dat niet waar. Altijd weer die eeuwige ontkenningen.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Inktvlam schreef: 10 jul 2026, 11:46
Dat_beloof_ik schreef: 10 jul 2026, 03:47

Zo slim, dat slechts 30% van de bevruchtingen leidt tot een werkelijke zwangerschap, 70% mislukt. Wat een finetuning en slim ontwerp zeg...
Lekker kort en duidelijk he.
Zullen we het gewoon maar bij het onderwerp houden, de onbetrouwbaarheid van de Koran?
Heel opvallend, dat jij steeds met de verkeerde cijfers komt.
viewtopic.php?p=490270#p490270
Heel opvallend, wel commentaar geven maar niet weten wat de cijfers van wel zijn.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Op mijn speurtocht door de krochten van internet stuitte ik op een gemeenschappelijk 'heiligdom' van moslims en katholieken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_van_de_maagd_Maria

Het Huis van de Maagd Maria (Turks: Meryem Ana Evi, "Moeder Maria's huis") is een katholiek en islamitisch heiligdom gesitueerd op de berg Koressos (Turks: Bülbüldağı, Nachtegaal Berg) in de nabijheid van Efeze, in modern Turkije op 7 km van Selçuk.

Verschillende pausen hebben de plek bezocht, maar de Rooms-Katholieke Kerk heeft nooit een officieel standpunt over de authenticiteit van de plek uitgesproken. Paus Paulus VI bezocht het huis op 26 juli 1967 en bevestigde "onofficieel" de authenticiteit. De paus gaf een bronzen beeld van de Maagd Maria als geschenk.
Het is wel "onofficieel", officieel kan er natuurlijk geen oecumene zijn tussen moslims en katholieken.
Het Huis van de Maagd Maria, gelegen nabij Efeze en zeven kilometer van Selçuk, is een belangrijke religieuze site. Volgens de lokale traditie wordt aangenomen dat de apostel Johannes de Maagd Maria naar dit huis bracht na de kruisiging van Christus, waar ze verbleef tot haar Tenhemelopneming, volgens het katholieke geloof.
https://whichmuseum.nl/museum/huis-van- ... lcuk-24296
De snelste manier om van vreemdelingen af te komen is kennis met ze maken. -Loesje-