Kyron schreef: 29 aug 2026, 13:50
Beste Umit,
Ik denk dat we het over één belangrijk punt eens zijn: alleen God is volmaakt en mensen zijn feilbaar.
juist
Zelfs de Sahaba konden er dus behoorlijk naast zitten.
Had je van tevoren kunnen weten.
Wij zijn moslims, wij aanbidden God en God alleen.
Wij houden van de sahabas, we hebben diep respect voor ze...maar we geloven niet dat zij goddelijke eigenschappen hadden.
Zij waren slechts feilbare mensen.
Alleen de profeten (alle profeten) waren als mens zondeloos. En dat niet omdat ze van zichzelf feilloos waren, maar omdat ze door God van extra bescherming genoten, vanwege hun voorbeeldfunctie.
Natuurlijk hebben ook zij kleine foutjes gemaakt, maar dat werd onmiddellijk gecorrigeerd en gecompenseer.
Maar juist daarom vind ik je redenering over Abu Sufyan wat lastig.
oke
Dat Mohammed hem uiteindelijk vergaf en zelfs een belangrijke positie gaf, bewijst niet dat zijn eerdere bekering onder druk niet heeft plaatsgevonden.
Geen idee waar dit argument vandaan komt, maar dat heb ik nooit geclaimd. Ik heb je bronnen gezien, je bronnen zijn solide...zonder twijfel dat het heeft plaatsgevonden. Maar jij moet je visie over de Islaam een beetje bijschaven.
grofweg jouw visie (een beetje overdreven):
Moslims zijn een barbaars volk
die roven en plunderen
moorden hele dorpen uit, verkrachten
ongeveer hetzelfde beeld van vikingen, maar dan met een tulband in plaats van gehoornde helmen en op kamelen in plaats van schepen.
dat beeld strookt niet met wat de Islaam leert als een vredelievende wereldreligie.
(het kan natuurlijk zijn dat later in de ottomaanse rijk een aantal corrupte sultans zich zo heeft gedragen en dat beeld zo is ontstaan, maar nogmaals dat is de fout van die mensen...niet de religie.
Mohammed heeft ons dat niet zo geleerd.
Wij zijn aan de kant van de waarheid, tolerantie, vrede...we willen het beste voor iedereen. Zo heeft Mohammed Mekka ook bezet...zonder bloedvergieten, zonder geweld...zelfs niet tegen de mensen die vijandig tegenover hem waren.
Er werd alleen gevochten met mensen die zich verzetten.
Die vier namen wat jij opnoemde, waren de uitzonderingen op de regel. Je doet het nu lijken alsof iedereen die Mohammed niet mocht, op de dodenlijst werd gezet...dat was dus niet het geval. het waren alleen die vier die geen gratie kregen.
Wat betreft Abu Sufyan, duikt bij jou natuurlijk weer het beeld op van barbaarse moslims die hun gevangenen dwongen zich te bekeren of anders dat je gedood worden. Dat beeld strookt niet met wat de Islaam leert.
Abu Sufyan was niet zomaar een vijand...hij was een gevaarlijke leider die veel moslims het leven heeft gekost.
Een vraagje: wat doet elk ander land met gevangen genomen legerleiders?
Executie? Gevangen nemen en als slaaf verkopen?
Dat had Mohammed natuurlijk ook kunnen doen, maar hij koos ervoor om hem juist een tweede kans te geven.
Dus stond Abu Sufyan voor een keus: Bekeren of de dood.
Van jouw kant zou je dat kunnen opvatten als dwang...dat snap ik best
Maar van de kant van de moslims, die ervan overtuigd zijn dat zij aan de kant van de waarheid zitten, is het meer gratie.
Vergeving achteraf maakt dwang vooraf niet ineens vrijwillig …… het maakt hooguit dat de dwang later goed is uitgepakt,
klopt. ben ik mee eens
wat iets anders is dan wat jij ervan probeert te maken.
Zoals gezegd, dat probeer ik ook helemaal niet...jij hebt de foute conclusie over mij getrokken.
Een tegenstander voor de keuze stellen tussen bekering en onthoofding, en hem daarna een gouverneurschap geven, is uitstekende politiek. Het is alleen geen bewijs van vrije wil
Vrije wil is hier niet van belang. Het gaat om een vijandige legerleider die na een veldslag gevangen genomen wordt. Die ga je niet gewoon weer vrij laten en zeggen "doe maar waar je zin in hebt". Geen enkel volk doet dat. maar wat ook geen volk doet is die persoon gratie verlenen mits hij zich bekeert...en dat deed Mohammed wel. en zie daar het verschil.
, en al helemaal geen bewijs dat de hele episode ontsproot aan iets anders dan menselijke, zeer aardse machtsberekening.
beschrijf mij dan het onmenselijke en onaardse machtsberekening aan het verhaal dan. Dat ontgaat mij namelijk totaal.
En hier wordt het voor mij interessanter.
Als zelfs de mensen die Mohammed persoonlijk kenden, de openbaring van dichtbij meemaakten en de bronnen als het ware op de eerste rij ontvingen, onderling zulke fundamentele conflicten konden krijgen …. Kameel, Siffin, Karbala … dan blijft voor mij de vraag:
wie bepaalt veertien eeuwen later wat precies de "zuivere islam" is?
Wow...
Scherp opgemerkt. Hier had ik nog niet eens aan gedacht.
Kijk hierom ga ik ook graag met jou in discussie...jij luistert naar wat er gezegd wordt, overweegt het, denkt erover na en stelt kritische vragen weer terug.
Als de sahabas al niet met elkaar eens waren en zo erg dat ze met elkaar zelfs in de clinch waren...Hoe weten wij dan wat de zuivere Islaam is 14 eeuwen later?
geniale vraag.
Het antwoord erop is echter relatief simpel:
Ze waren alleen op politisch gebied met elkaar eens. Wat betreft religie waren ze het duidelijk met elkaar eens.
Bewijs? Er zijn betrouwbare hadiths te vinden die vertellen dat Ali tijdens de slag van Badr en Siffin mee deed met het begrafenis gebed van de doden van de tegenstander (de kant van Muawiyyah)
Dat deed Ali niet bij andere oorlogen tegen niet-moslims...Dat bewijst dus dat alhoewel Ali tegen die mensen vocht om het leven en zelfs elkaar de kelen doorsneden...zij elkaar als moslims zagen en meededen met elkaars begrafenis gebeden.
Oorlogsethiek was in die tijd heel anders.
Ik ben een soennietische moslim...maar veel van onze betrouwbare hadiths komen van de kant van Ali. Dat beschouwen wij niet als onbetrouwbaar omdat het van Ali afkomt.
Jij zegt: alleen de profeten hebben de religie werkelijk zuiver uitgevoerd.
klopt
Maar Mohammed is er niet meer om de scheidsrechter te spelen. En eerlijk gezegd, Umit, ik weet niet eens zeker of hij die rol ooit zo onberispelijk vervulde als de latere traditie suggereert.
wat zijn dan jouw bezwaren? Lees toch eens wat meer over zijn leven, in plaats van die stereotype beeld te behouden dat jij in je hoofd hebt over hem.
Een proscriptielijst met namen, een zwaard boven een nek terwijl iemand zijn geloofsbelijdenis uitspreekt ….
geen proscriptielijst...slechts 4 uitzondering. Ga ook maar even uitzoeken wie die vier personen zijn, dan snap je wel waarom hen geen gratie werd verleend...zou elk ander leider ook niet doen. Het waren namelijk niet 4 doodgewone onschuldige mensen.
dat zijn geen voetnoten die je wegverklaart met "God kende hun hart". Dat is gewoon staatsmanschap uit de zevende eeuw, met alle hardheid die daarbij hoorde. Ik zeg dit niet om te choqueren, maar omdat ik denk dat je juist een sterkere positie krijgt als je "de profeet was ook maar een mens, opererend in zijn tijd" durft toe te passen op Mohammed zelf, en niet alleen op de Sahaba die na hem kwamen.
Mijn positie is zo sterk genoeg...dank je wel.
Dus blijven wij zitten met menselijke overleveringen, menselijke interpretaties, menselijke theologen …. en, wat mij betreft, ook gewoon een menselijke stichter.
En daar zit volgens mij onze echte discussie.
Beschouw dit overigens maar als mijn voorlopig laatste reactie over dit onderwerp.
OK...geen probleem. Als er nog iets in je opkomt laat het weten, dan kunnen wij erover spreken.
Ik wil het gesprek over de islam en de Koran voorlopig even afsluiten, omdat andere thema's mij op dit moment net iets meer boeien.
Prima...het was een heftige discussie, maar ik heb ervan genoten...en zelfs van opgestoken.
Dank je wel daarvoor.
Het kan natuurlijk best zijn dat mijn interesse hierin op een later moment weer opleeft. En Umit, mocht dat gebeuren, dan lijk jij mij bij uitstek de ideale discussiepartner om het gesprek weer met jou op te nemen.
Dank je wel
Ik lees je eventuele verdere reactie uiteraard met belangstelling, en wil je bij deze alvast bedanken voor de bal die je mij hebt toegespeeld ….
Met vriendelijke groet,
Kyron
Ik kan jou in andere discussies ook best lastigvallen...vind ik helemaal niet erg