Dat is ook niet de bedoeling. Wie Genesis 1 leest , die leest dat God op de eerste dag het licht schept:Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 11:46Het is beslist geen herlezing lijkt mij.peda schreef: Gisteren, 11:25 Hallo Opzoek,
De JG doen niet mee met het jonge-aarde-creationisme, maar kiezen m.i. geleid door representatieve wetenschappelijke bevindingen voor een JG-Intelligent Design-vorm, daarbij wel met het blijvende uitgangspunt dat de bijbelse God in de loop der lange geschiedenis alle hemellichamen en alle soort-levensvormen op aarde in kant en klare vorm het licht heeft doen zien ofwel geschapen heeft.
Daarvoor wordt m.i. ( waar ook DBI op wijst ) het eerdere Genesis epos ( letterlijke lezing ) inhoudelijk verlaten en ingeruild voor een in mijn optiek nieuwe Genesis-lezing ( herziene lezing ). Voor mij mag zulks geloofs-technisch allemaal, maar om dan zo'n herziening ook Goddelijk Gezag te geven, dat vind ik zonder een goede beargumenteerde onderbouwing een vreemde gang van zaken.
Intelligent Design een menselijke geloofsgedachte rond schepping, dat past bij mij als formulering beter, als Intelligent Design is met God-Gezag de enige oplossing voor de bio soorten-diversiteit op aarde.
Het is meer een herschrijving en dat is ingrijpender.
(wel nodig want Genesis klopt voor geen meter met de werkelijkheid)
3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
14 En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!
15 En dat zij zijn tot lichten in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde! En het was alzo.
16 God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.
17 En God stelde ze in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde.
18 En om te heersen op den dag, en in den nacht, en om scheiding te maken tussen het licht en tussen de duisternis.
Enorm grappig voor wie letterlijk leest: God maakt twee keer de scheiding tussen het licht en de duisternis. Op zowel de eerste dag als de derde dag. Toch klopt de tekst in spirituele zin. Maar daar houden letterlijk-lezenden zich niet mee bezig.