Ik begin er niet aan.Mullog schreef: 09 aug 2026, 18:47 Gewoon uit nieuwsgierigheid, is er iemand die deze lappen tekst leest?
Het is niet alleen de lengte, maar het is geen eigen tekst.
Iets wat ik nodig vind voor een discussie.
Ik begin er niet aan.Mullog schreef: 09 aug 2026, 18:47 Gewoon uit nieuwsgierigheid, is er iemand die deze lappen tekst leest?
Nee. Citeren uit de Bijbel vind ik prima. Maar graag wel met een onderbouwing uit de praktijk van de forumdeelnemer er bij. Als je leert autorijden dient theorie (hier de Bijbel) en de praktijk ook overeen te stemmen.Mullog schreef: 09 aug 2026, 18:47 Gewoon uit nieuwsgierigheid, is er iemand die deze lappen tekst leest?
Nauwelijks. Als ze niet laat weten waar ze op reageert is er geen touw aan vast te knopen.Mullog schreef: 09 aug 2026, 18:47 Gewoon uit nieuwsgierigheid, is er iemand die deze lappen tekst leest?
Ik denk het niet, Alpha reageert altijd op maandag, niet op zondag.
Lijkt me niet, die plaatste nooit zoveel van die lengte in korte tijd.
Dat ben ik met je eens.Tufkah schreef: 09 aug 2026, 19:52Nee. Citeren uit de Bijbel vind ik prima. Maar graag wel met een onderbouwing uit de praktijk van de forumdeelnemer er bij. Als je leert autorijden dient theorie (hier de Bijbel) en de praktijk ook overeen te stemmen.Mullog schreef: 09 aug 2026, 18:47 Gewoon uit nieuwsgierigheid, is er iemand die deze lappen tekst leest?
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de JG een soort van 'script' opdreunen hier, ze zijn geprogrammeerd. (Om het woord 'geïndoctrineerd' te vermijden). Maar dat is natuurlijk geldig voor veel mentaal gelovigen. Het valt bij de JG alleen op omdat het zo extreem is.Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 10:07Dat ben ik met je eens.Tufkah schreef: 09 aug 2026, 19:52
Nee. Citeren uit de Bijbel vind ik prima. Maar graag wel met een onderbouwing uit de praktijk van de forumdeelnemer er bij. Als je leert autorijden dient theorie (hier de Bijbel) en de praktijk ook overeen te stemmen.
Wel dien die citaten redelijk kort te blijven anders waaiert de discussie te veel uit.
Kijk eens aan.opzoek schreef: 09 aug 2026, 15:27 Een samenleving zonder waarden en normen kan inderdaad niet goed functioneren. De eigenlijke vraag is echter: wie bepaalt uiteindelijk wat goed en kwaad is? Veranderen morele maatstaven met de tijd en de cultuur, of bestaat er een hogere maatstaf?
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 12:47Kijk eens aan.opzoek schreef: 09 aug 2026, 15:27 Een samenleving zonder waarden en normen kan inderdaad niet goed functioneren. De eigenlijke vraag is echter: wie bepaalt uiteindelijk wat goed en kwaad is? Veranderen morele maatstaven met de tijd en de cultuur, of bestaat er een hogere maatstaf?
Het refereren aan een ,'Hogere Maatsaf' , is een goed voorbeeld wat in een moderne maatschappij niet past.
Een moderne maatschappij is seculier.Ammonius schreef: 10 aug 2026, 13:14Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 12:47
Kijk eens aan.
Het refereren aan een ,'Hogere Maatsaf' , is een goed voorbeeld wat in een moderne maatschappij niet past.
Ik kan natuurlijk niet voor Opzoek spreken, maar het leek erop dat met een 'hogere maatstaf' niet noodzakelijk een hogere macht bedoeld werd, maar in de eerste plaats of wij mensen zelf vrij zijn om te bepalen wat goed en fout is, of dat er een maatstaf buiten ons is die dat bepaalt.Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 13:38Een moderne maatschappij is seculier.
Daar past geen beroep op een 'Hogere Macht, die slechts door deel van de mensen wordt erkent, in.
In vorige posts hier stelde ik ook al de vraag wat dan precies een moderne samenleving is, want ook in deze tijd is de samenleving erg pluriform en is er nog altijd veel discussie over verschillende normen en waarden. Wat versta jij dan precies onder een moderne samenleving?Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 12:47Het refereren aan een ,'Hogere Maatsaf' , is een goed voorbeeld wat in een moderne maatschappij niet past.
Die maatstaf komt niet uit het niets vallen en moet ergens aan gekoppeld zijn.Ammonius schreef: 10 aug 2026, 13:50Ik kan natuurlijk niet voor Opzoek spreken, maar het leek erop dat met een 'hogere maatstaf' niet noodzakelijk een hogere macht bedoeld werd, maar in de eerste plaats of wij mensen zelf vrij zijn om te bepalen wat goed en fout is, of dat er een maatstaf buiten ons is die dat bepaalt.Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 13:38
Een moderne maatschappij is seculier.
Daar past geen beroep op een 'Hogere Macht, die slechts door deel van de mensen wordt erkent, in.
Ik heb al gemeld dat die 100% seculier moet zijn, Nederland is derhalve nog geen echte moderne samenleving.Robert Frans schreef: 10 aug 2026, 14:16In vorige posts hier stelde ik ook al de vraag wat dan precies een moderne samenleving is, want ook in deze tijd is de samenleving erg pluriform en is er nog altijd veel discussie over verschillende normen en waarden. Wat versta jij dan precies onder een moderne samenleving?Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 12:47Het refereren aan een ,'Hogere Maatsaf' , is een goed voorbeeld wat in een moderne maatschappij niet past.
Zo zie ik bijvoorbeeld dat in huidige samenlevingen nog altijd volop aan hogere maatstaven wordt gerefereerd, ook door niet-gelovigen. Denk aan de wet, de rede, de natie ofwel het volk, de universele mensenrechten, de (politieke) leider, het individu en zelfs nog wat jij hier nu lijkt te doen, namelijk aan de tijdsgeest. Vrijwel iedereen baseert zich op beginsels die boven hen zouden staan en daarom door iedereen nagevolgd zou moeten worden. Zijn ál die samenlevingen dan niet modern, inclusief onze eigen? Bestaat de moderne samenleving dan eigenlijk wel?
Dat wel.Peter79 schreef: 10 aug 2026, 14:19 als we niet een maatstaf zouden accepteren die boven ons staat, zou er dan wel een samenleving kunnen zijn?
Een moderne samenleving staat dus bij jou gelijk aan een seculiere samenleving. Duidelijk. Daaruit kan ik opmaken dat je het woord 'modern' als waardeoordeel gebruikt en niet enkel als tijdsbepaling. Iets moet dan dus niet alleen juist en waar zijn, maar ook modern, want anders zou het secularisme op zichzelf afdoende moeten zijn voor de door jou gewenste samenleving. Kan een op zichzelf juiste waarde dan alsnog onjuist zijn als zij in een andere tijd is ontstaan? Hoe werkt dat volgens jou dan precies?Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 14:39 Ik heb al gemeld dat die 100% seculier moet zijn, Nederland is derhalve nog geen echte moderne samenleving.
Normen worden door mensen bedacht en zijn dus altijd arbitrair dat besef hoort ook bij een moderne samenleving.
Plato, Aristoteles en de stoïcijnen geloofden in hogere maatstaven zonder dat zij theïsten waren. Ik meen dat verschillende oosterse levensbeschouwingen (boeddhisme, confucianisme, taoïsme) ook in hogere maatstaven geloven die niet gelijkstaan aan hogere machten, hoewel ik weinig van deze levensbeschouwingen af weet. Dat betekent dat je die twee in eerste instantie los van elkaar moet beoordelen.Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 14:36Die maatstaf komt niet uit het niets vallen en moet ergens aan gekoppeld zijn.Ammonius schreef: 10 aug 2026, 13:50
Ik kan natuurlijk niet voor Opzoek spreken, maar het leek erop dat met een 'hogere maatstaf' niet noodzakelijk een hogere macht bedoeld werd, maar in de eerste plaats of wij mensen zelf vrij zijn om te bepalen wat goed en fout is, of dat er een maatstaf buiten ons is die dat bepaalt.
Mij lijkt het dat daar een hogere macht mee wordt bedoeld en ik zou niet weten waar een JG zich anders op zou gaan beroepen.
War heb je de wetenschap vandaan dat het Atheïsten waren.Ammonius schreef: 10 aug 2026, 15:08Plato, Aristoteles en de stoïcijnen geloofden in hogere maatstaven zonder dat zij theïsten waren. Ik meen dat verschillende oosterse levensbeschouwingen (boeddhisme, confucianisme, taoïsme) ook in hogere maatstaven geloven die niet gelijkstaan aan hogere machten, hoewel ik weinig van deze levensbeschouwingen af weet. Dat betekent dat je die twee in eerste instantie los van elkaar moet beoordelen.Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 14:36
Die maatstaf komt niet uit het niets vallen en moet ergens aan gekoppeld zijn.
Mij lijkt het dat daar een hogere macht mee wordt bedoeld en ik zou niet weten waar een JG zich anders op zou gaan beroepen.
Nee dat staat er niet.Robert Frans schreef: 10 aug 2026, 14:59Een moderne samenleving staat dus bij jou gelijk aan een seculiere samenleving. Duidelijk. Daaruit kan ik opmaken dat je het woord 'modern' als waardeoordeel gebruikt en niet enkel als tijdsbepaling. Iets moet dan dus niet alleen juist en waar zijn, maar ook modern, want anders zou het secularisme op zichzelf afdoende moeten zijn voor de door jou gewenste samenleving. Kan een op zichzelf juiste waarde dan alsnog onjuist zijn als zij in een andere tijd is ontstaan? Hoe werkt dat volgens jou dan precies?Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 14:39 Ik heb al gemeld dat die 100% seculier moet zijn, Nederland is derhalve nog geen echte moderne samenleving.
Normen worden door mensen bedacht en zijn dus altijd arbitrair dat besef hoort ook bij een moderne samenleving.
Overigens, is het secularisme samen met moderniteit dan ook geen hogere maatstaf waar een samenleving zich aan zou moeten conformeren? Immers, als zij niet goed is zoals zij is, dan moet er iets zijn dat het recht heeft die norm op te leggen en waartegen zij blijkbaar kan zondigen. Spreek je zo jezelf niet per ongeluk tegen?
In sommige van de betreffende stromingen komen inderdaad hogere machten voor, maar die hogere machten vallen niet samen met ethische maatstaven en bepalen ook niet wat die maatstaven zijn. Het is dus heel goed mogelijk om atheïstische varianten van de betreffende stromingen te hebben. Een goed voorbeeld is Philippa Foot. Zij was een atheïst en een neo-aristotelische ethicus die geloofde dat de natuur bepaalt wat goed en fout is.Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 15:28War heb je de wetenschap vandaan dat het Atheïsten waren.Ammonius schreef: 10 aug 2026, 15:08
Plato, Aristoteles en de stoïcijnen geloofden in hogere maatstaven zonder dat zij theïsten waren. Ik meen dat verschillende oosterse levensbeschouwingen (boeddhisme, confucianisme, taoïsme) ook in hogere maatstaven geloven die niet gelijkstaan aan hogere machten, hoewel ik weinig van deze levensbeschouwingen af weet. Dat betekent dat je die twee in eerste instantie los van elkaar moet beoordelen.
Die die drie bewegingen hebben wel degelijk hogere machte, wie anders bv. het reïncarneren regelen.
Ze is bekend van het wissel probleem, het is me niet bekend dat ze een Atheïst was.Ammonius schreef: 10 aug 2026, 15:34In sommige van de betreffende stromingen komen inderdaad hogere machten voor, maar die hogere machten vallen niet samen met ethische maatstaven en bepalen ook niet wat die maatstaven zijn. Het is dus heel goed mogelijk om atheïstische varianten van de betreffende stromingen te hebben. Een goed voorbeeld is Philippa Foot. Zij was een atheïst en een neo-aristotelische ethicus die geloofde dat de natuur bepaalt wat goed en fout is.Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 15:28
War heb je de wetenschap vandaan dat het Atheïsten waren.
Die die drie bewegingen hebben wel degelijk hogere machte, wie anders bv. het reïncarneren regelen.
Het heeft dan ook niets te maken met wetenschap, dit gaat over ethiek.Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 15:58
Ze was een filosoof en daar heb ik niet veel mee.
Het idee dat de natuur bepaalt wat goed en fout is is zeer onwetenschappelijk.
Kun je uitleggen hoe de deugdethiek van Aristoteles een rem vormde op wetenschappelijke vooruitgang?Tiberius Claudius schreef: 10 aug 2026, 15:58
Ze heeft geprobeerd de ideeën van Aristoteles te moderniseren daar die van geen kant houdbaar bleken en een eeuwenlange rem op de wetenschappelijke vooruitgang waren..
Daarom geloofde Foot ook niet dat de natuur een wezen is.
Dit is absoluut onwaar. Plato was bekend met het Licht en met het Ware, het Goed en het Schone. Kortom: God. Alleen in de antieke Griekse samenleving kende men het monotheïsme nog niet. Ook Plotinus kende de Ene (Neoplatonisme)Ammonius schreef: 10 aug 2026, 15:08
Plato, Aristoteles en de stoïcijnen geloofden in hogere maatstaven zonder dat zij theïsten waren. Ik meen dat verschillende oosterse levensbeschouwingen (boeddhisme, confucianisme, taoïsme) ook in hogere maatstaven geloven die niet gelijkstaan aan hogere machten, hoewel ik weinig van deze levensbeschouwingen af weet. Dat betekent dat je die twee in eerste instantie los van elkaar moet beoordelen.