Dat_beloof_ik schreef: 17 aug 2026, 20:13
Alpha schreef: 17 aug 2026, 17:17
Jammer dat je niet door hebt, dat ik beslist niet interpreteer, maar toon wat de Bijbel werkelijk leert, zonder toevoegingen, zonder traditionele leringen, zonder on-Bijbelse feesten en gebruiken. Maar wel met het gebruiken van Gods naam, die in de NWV gewoon word weergegeven.
Want ik probeer oprecht zo nauwkeuring mogelijk in Jezus voetstappen te treden.
Daarom gebruik ik graag illustraties om iets duidelijk te maken.
Afgelopen weekend heb ik in Utrecht het internationaal congres bijgewoond met ca. 43.000 andere gelovigen.
Ik hoop dat het leuk was in Utrecht, maar je geeft weer geen antwoord op de vraag.....
Het was inderdaad erg leuk, heel veel buitenlanders in oorspronkelijke kledij uit 10tallen landen. Bijzonder was ook dat er enkele draaiorgels op het terrein actief waren met koninkrijksmuziek.
Ga eens terug naar Adam en Eva.
De Bijbel leert dat Jehovah de aarde gemaakt heeft voor de mens.
Jesaja 45:18 Want dit zegt Jehovah, de Schepper van de hemel, de ware God, degene die de aarde heeft gevormd, haar Maker die haar stevig heeft gefundeerd, die haar niet voor niets heeft geschapen, maar haar gemaakt heeft om bewoond te worden: ‘Ik ben Jehovah, en er is niemand anders. NWV.
Hij heeft de aarde stap voor stap gereed gemaakt om die voor bewoning geschikt te maken. Lees het scheppingsverslag.
Als goede architect deed hij dat niet zelf en delegeerde dat.
Hij gaf de opdracht aan zijn zoon, zijn eerste schepping, geassisteerd door miljarden engelen.
Spreuken 8:
22 Jehovah bracht mij voort als het begin van zijn weg, het eerste van zijn werken van lang geleden.
23 In het verre verleden ben ik aangesteld, vanaf het begin, vanaf tijden eerder dan de aarde.
24 Ik werd voortgebracht toen er nog geen diepe wateren waren, toen er geen bronnen waren, overlopend van water.
25 Voordat de bergen waren neergezet, vóór de heuvels, werd ik voortgebracht,
26 toen hij de aarde en haar velden nog niet had gemaakt, toen de eerste kluit grond er nog niet was.
27 Toen hij de hemel maakte, was ik daar, toen hij de horizon aftekende op het watervlak, 28 toen hij daarboven de wolken plaatste, toen hij de bronnen van de waterdiepte vestigde,
29 toen hij grenzen stelde aan de zee zodat het water zijn gebod niet zou overschrijden, toen hij de fundamenten van de aarde legde,
30 toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer. Ik was altijd vrolijk bij hem.
31 Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden, en ik was bijzonder gesteld op de mensen.
Kolossenzen 1:
15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van de hele schepping.
16 Want via hem zijn alle andere dingen in de hemel en op aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen, heersers, regeringen of autoriteiten zijn. Alle andere dingen zijn via hem en voor hem geschapen.
17 Hij bestond vóór alle andere dingen en via hem zijn alle andere dingen tot bestaan gebracht, NWV
Toen het zover was dat de mens geschapen werd, had hij een gedeelte van de aarde als voorbeeld klaargemaakt, het paradijs.
Daar was alles aanwezig wat ze nodig, zeer veel voedsel, stromend water en zeer veel soorten dieren, die zij een naam moesten geven.
Jehova gaf hun één wet: "Blijf met je tengels van mijn boom af".
Als maker en eigenaar van het heelal kon hij hen dat opleggen.
Ze hadden dus vrije toegang tot alle andere voorzieningen.
Helaas kwam een engel daartegen in opstand en misleidde Adam en Eva.
Hij beschuldigde Jehovah van machtsmisbruik en partijdigheid.
Genesis 3:
1 Van alle wilde dieren op het land die Jehovah God had gemaakt, was de slang het behoedzaamst. De slang zei tegen de vrouw: ‘Heeft God echt gezegd dat jullie niet van alle bomen in de tuin mogen eten?’
2 De vrouw antwoordde de slang: ‘We mogen de vruchten van de bomen in de tuin eten.
3 Maar over de vruchten van de boom in het midden van de tuin heeft God gezegd: “Jullie mogen er niet van eten en die zelfs niet aanraken, anders zullen jullie sterven.”’
4 Daarop zei de slang tegen de vrouw: ‘Jullie zullen helemaal niet sterven.
5 Want God weet dat op de dag dat jullie ervan eten, jullie ogen geopend zullen worden en jullie als God zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’
6 Toen zag de vrouw dat de boom heerlijke vruchten had en een lust voor het oog was — de boom zag er echt prachtig uit. Ze plukte dus een vrucht van de boom en ging ervan eten. Daarna gaf ze er ook van aan haar man toen die bij haar was, en ook hij ging ervan eten.
7 Toen werden de ogen van hen beiden geopend en ze beseften dat ze naakt waren. Daarom bonden ze vijgenbladeren aan elkaar en deden die rond hun heupen om zich te bedekken. NWV.
In vers 15 heeft "de hiel" op Jezus betrekking.
In de loop der eeuwen geven diverse profeten, zoals Jesaja, verdere informatie hoe vervolg zou zijn.
Door het verlies van hun volmaaktheid werden hun nakomelinge ziek en gewelddadig.
Jezus bewees dat hij die problemen kon oplossen.
Hij gaf zijn volmaakte leven om het probleem op te lossen.
Vandaar dat hij de laatste Adam werd genoemd in 1 Korinthiërs 15:45.