Mullog schreef: 31 mar 2026, 13:52
Inktvlam schreef: 31 mar 2026, 12:29
Jij begrijpt er niets van. Ik heb het over iemands innerlijke geestelijke vorming. Jij schrijft over iemands materiële welzijn en helemaal niet over het innerlijk. Ongetwijfeld zullen die tirannen in luxe en overdaad geleefd hebben. Maar een zorgeloos leven zullen ze zeker niet gehad hebben, want ze moesten steeds op hun hoede zijn voor hun vijanden. Van Stalin is bekend dat hij zijn voeding liet voorproeven, zo bang was hij voor vergiftiging. Hetzelfde geldt voor Poetin, die heeft ook mensen in dienst die voorproeven. Weinig benijdenswaardig om zo te leven. Deze slechteriken legden een niets ontziende wreedheid aan de dag. Een mensenleven telde niet. Ze bekommerden zich slechts om hun eigen welzijn, het gewone volk kon de pestpokken krijgen. Het is duidelijk dat je dan geen hemel, maar een hel in jezelf opbouwt.
Nee, nee. Ik heb het over het innerlijk van die mensen. Die mensen zijn, bij wijze van spreken, volmaakt gelukkig geweest in de positie en omgeving waar ze zich in bevonden en die ze zelf gecreëerd hadden. Ik heb de indruk dat jij je dat niet kan voorstellen, wat je siert, maar het is wat er wel degelijk aan de hand is.
Ik begrijp werkelijk niet hoe je nog iets positiefs kunt zeggen inzake het innerlijk van Mao. Ook al bleef hij bij de door de hem aangerichte gruwelijkheden onverschillig, dan is dat des te erger.
Er is een boek verschenen van Frank Dikötter:
Morgenrood boven China. Hoe de communisten een kwart van de mensheid voor zich wonnen.
Trouw schreef er dit weekend over met de kop:
Onthoofden, uithongeren, levend begraven: de sadistische ideeënbus van Mao was rijk gevuld.
Macht komt uit de loop van een geweer, zo luidt een tot cliché uitgegroeide uitspraak van de Chinese leider Mao Zedong (1893-1976). Maar het geweer was slechts een van de vele geweldsinstrumenten die Mao hanteerde om aan de macht te komen en te blijven. Onthoofden, uithongeren, levend verbranden, de schedel inslaan, levend begraven, met messteken doodmartelen: de sadistische ideeënbus waaruit Mao’s communisten putten ter bevordering van de ‘goede zaak’ was rijk gevuld.
Onthoofden, uithongeren, levend begraven
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.