Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Jon
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Bericht door Jon »

Petra schreef: Gisteren, 19:16
Tufkah schreef: Gisteren, 10:16

Dat lijkt me nogal een belangrijk verschil. NA de fysieke dood houdt de zintuigelijke zelf-illusie op te bestaan. Zo schrijft de Bijbel ook: het loon van de zonde is de dood.

Dat is ook best een belangrijk verschil.
Bij Yours eindigt het proces niet. En volgens Jon kunnen overledenen NA de dood nog gered worden. Je kunt zelfs (volgens Jon) nog optreden als mede-advocaat voor overleden familieleden om ze te helpen redden nadat ze dood zijn.
Je hebt werkelijk niets begrepen van wat ik nou eigenlijk precies schreef aan Yours en waarom. Aan haar, die steeds zegt de egodood te zijn gestorven en wederomgeboren te zijn; en vervolgens beweert zich in het hiernamaals in de “hemelsferen” op te gaan werken. Jij en Yours lezen alles als natuurlijke mens. Vandaar dat ik ben gestopt met in dit topic te schrijven. Yours haalt zelfs stukjes bijbeltekst aan die ze helemaal uit hun context trekt. Ik vraag me af of ze de hoofdstukken van de bijbelboeken waaruit ze quote überhaupt wel ooit gelezen heeft, want iemand die 2 Korinthe 5:1 aanhaalt zonder 4:11 in aanmerking te nemen die slaat er maar een slag naar en verzint inderdaad die andere helft van haar Bijbel zelf. Daar heeft Tufkah gewoon gelijk in. En dan schrijft ze doodleuk dat “het niet door de beugel kan” dat Tufkah wijst op het Koninkrijk van God waar Jezus van sprak.

Ik laat het verder helemaal aan Tufkah over. Zelf houd ik het wat betreft het reincarnatiegeloof van Yours voor gezien. Ik ga er niet meer op in en doe ook geen moeite meer om te appeleren aan het Koninkrijk. U geschiede naar uw geloof. :thumb1:
Laatst gewijzigd door Jon op 15 sep 2025, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
J-W

Bericht door J-W »

Jon schreef: Gisteren, 21:20
.........Ik laat het verder helemaal aan Tufkah over. ........
Heel verstandig, zou je vaker moeten doen, U geschiede naar uw geloof :lol: :lol: :lol:
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: Gisteren, 21:22
Je hebt werkelijk niets begrepen van wat ik nou eigenlijk precies schreef aan Yours en waarom. Aan haar, die steeds zegt de egodood te zijn gestorven en wederomgeboren te zijn; en vervolgens beweert zich in het hiernamaals in de “hemelsferen” op te gaan werken. Jij en Yours lezen alles als natuurlijke mens. Vandaar dat ik ben gestopt met in dit topic te schrijven. Yours haalt zelfs stukjes bijbeltekst aan die ze helemaal uit hun context trekt. Ik vraag me af of ze de hoofdstukken van de bijbelboeken waaruit ze quote überhaupt wel ooit gelezen heeft, want iemand die 2 Korinthe 5:1 aanhaalt zonder 4:11 in aanmerking te nemen die slaat er maar een slag naar en verzint inderdaad die andere helft van haar Bijbel zelf. Daar heeft Tufkah gewoon gelijk in. En dan schrijft ze doodleuk dat “het niet door de beugel kan” dat Tufkah wijst op het Koninkrijk van God waar Jezus van sprak.

Ik laat het verder helemaal aan Tufkah over. Zelf houd ik het wat betreft het reincarnatiegeloof van Yours voor gezien. Ik ga er niet meer op in en doe ook geen moeite meer om te appeleren aan het Koninkrijk. U geschiede naar uw geloof. :thumb1:
Wat er gebeurd is "met Bijbelverzen om de oren slaan". Volgens Yours duidt 2 Korinthiërs 5:1 op een hiernamaals. De werkelijkheid is dat bedoeld vers over hetzelfde Huis gaat als waar Jezus het over heeft in Johannes 14:2-3.

Paulus trekt het in een geheel andere context dan dat Yours meent. Paulus schrijft over als ons aardse huis gebroken wordt dat we dan een geestelijke woning hebben. Paulus schrijft niks over "na de dood" , dat is een interpretatie van de lezer die leest als een natuurlijke mens.

Vers 8 zegt namelijk dit: Maar wij hebben goeden moed, en hebben meer behagen om uit het lichaam uit te wonen, en bij den Heere in te wonen.

Ongezegd schrijven forumdeelnemers meer dan ze zelf beseffen. Yours meent dat het "bij den Heere" inwonen pas na de dood geschiedt. Maar dat is niet wat er staat. Wat er wel staat is dat de mens zijn "vleselijke woning" kan verlaten en in een "geestelijke woning" kan intrekken. Vers 9 zegt dat ook, daarin schrijft Paulus over "hetzij inwonende, hetzij uitwonende". De gelovige heeft (bij leven) dus twee mogelijkheden: inwonend bij God of uitwonend. Wie uitwonend is, die woont nog in zijn lichaam.

Maar ja, onderwijl ben ik de halve Bijbel aan het uitleggen en over een x aantal tijd dan herhaalt het proces zich weer. De natuurlijke mens blijft maar menen dat je eerst (fysiek) dood moet zijn voor dat je het "Eeuwige huis" kunt betrekken. Terwijl Paulus nadrukkelijk schrijft over enerzijds de natuurlijke, vleselijke mens en anderzijds de geestelijke mens. De natuurlijke mens blijft maar aanhikken tegen de grens van de (fysieke) dood.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 23:39
Wat er gebeurd is "met Bijbelverzen om de oren slaan". Volgens Yours duidt 2 Korinthiërs 5:1 op een hiernamaals. De werkelijkheid is dat bedoeld vers over hetzelfde Huis gaat als waar Jezus het over heeft in Johannes 14:2-3.

Paulus trekt het in een geheel andere context dan dat Yours meent. Paulus schrijft over als ons aardse huis gebroken wordt dat we dan een geestelijke woning hebben. Paulus schrijft niks over "na de dood" , dat is een interpretatie van de lezer die leest als een natuurlijke mens.

Vers 8 zegt namelijk dit: Maar wij hebben goeden moed, en hebben meer behagen om uit het lichaam uit te wonen, en bij den Heere in te wonen.

Ongezegd schrijven forumdeelnemers meer dan ze zelf beseffen. Yours meent dat het "bij den Heere" inwonen pas na de dood geschiedt. Maar dat is niet wat er staat. Wat er wel staat is dat de mens zijn "vleselijke woning" kan verlaten en in een "geestelijke woning" kan intrekken. Vers 9 zegt dat ook, daarin schrijft Paulus over "hetzij inwonende, hetzij uitwonende". De gelovige heeft (bij leven) dus twee mogelijkheden: inwonend bij God of uitwonend. Wie uitwonend is, die woont nog in zijn lichaam.

Maar ja, onderwijl ben ik de halve Bijbel aan het uitleggen en over een x aantal tijd dan herhaalt het proces zich weer. De natuurlijke mens blijft maar menen dat je eerst (fysiek) dood moet zijn voor dat je het "Eeuwige huis" kunt betrekken. Terwijl Paulus nadrukkelijk schrijft over enerzijds de natuurlijke, vleselijke mens en anderzijds de geestelijke mens. De natuurlijke mens blijft maar aanhikken tegen de grens van de (fysieke) dood.
Denk eens na Tufkah hoe het komt dat jouw uitleg bij niemand aanslaat. Onjuiste interpretatie van jou?

En je kunt wel tig keer herhalen dat mensen met een andere interpretatie dan jij fout zitten omdat zij nog een natuurlijk mens zijn en jij niet maar toon eerst maar eens aan dat jij een geestelijk mens bent. Iedereen kan dat van zichzelf beweren maar daarmee wordt zijn interpretatie van wat Paulus dacht echt niet de enige juiste.

Jij gelooft nu eenmaal niet in een hiernamaals omdat je in principe tegen beloningen bent en dan buig je alles wat Paulus over het hiernamaals zegt om tot de overgang van een natuurlijk mens naar een geestelijk mens op deze aarde.

Ik ben geen bijbelkenner maar ik lees nergens van Paulus dat hij na de overgang van zijn natuurlijke mens naar de geestelijke mens tot aan zijn dood bij God mag "inwonen" en dat het daarna over en uit is zoals jij altijd beweert.
Ik kan me als ongelovige ook niet goed voorstellen dat iemand als Paulus zich zo druk zou maken om dit tijdelijke leven, in of uitwonend, als na de dood toch alles zou zijn afgelopen. Het lijkt mij daarom logischer aan te nemen dat hij het over de fysieke dood, opstanding en een eeuwig leven bij de Heer in het hiernamaals heeft.
(Als ik naar jouw geestelijke leven kijk is er voor jou weinig veranderd, je zegt "inwonend" te zijn maar je kiest er wel voor de hele dag op een forum tussen natuurlijke mensen te zitten, dus niet die inhoud in dit aardse leven waar Paulus het over zou hebben als jij gelijk zou hebben, het inwonende. M.a.w Paulus kijkt over de fysieke dood heen in zijn overdenkingen en doelt op een hiernamaals)
Of Paulus gelijk heeft in wat hij beweert, welke interpretatie er ook aan gegeven wordt, weet natuurlijk niemand met zekerheid. Paulus was ook maar een mens.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

J-W schreef: Vandaag, 08:11
Denk eens na Tufkah hoe het komt dat jouw uitleg bij niemand aanslaat. Onjuiste interpretatie van jou?

En je kunt wel tig keer herhalen dat mensen met een andere interpretatie dan jij fout zitten omdat zij nog een natuurlijk mens zijn en jij niet maar toon eerst maar eens aan dat jij een geestelijk mens bent. Iedereen kan dat van zichzelf beweren maar daarmee wordt zijn interpretatie van wat Paulus dacht echt niet de enige juiste.

Jij gelooft nu eenmaal niet in een hiernamaals omdat je in principe tegen beloningen bent en dan buig je alles wat Paulus over het hiernamaals zegt om tot de overgang van een natuurlijk mens naar een geestelijk mens op deze aarde.

Ik ben geen bijbelkenner maar ik lees nergens van Paulus dat hij na de overgang van zijn natuurlijke mens naar de geestelijke mens tot aan zijn dood bij God mag "inwonen" en dat het daarna over en uit is zoals jij altijd beweert.
Ik kan me als ongelovige ook niet goed voorstellen dat iemand als Paulus zich zo druk zou maken om dit tijdelijke leven, in of uitwonend, als na de dood toch alles zou zijn afgelopen. Het lijkt mij daarom logischer aan te nemen dat hij het over de fysieke dood, opstanding en een eeuwig leven bij de Heer in het hiernamaals heeft.
(Als ik naar jouw geestelijke leven kijk is er voor jou weinig veranderd, je zegt "inwonend" te zijn maar je kiest er wel voor de hele dag op een forum tussen natuurlijke mensen te zitten, dus niet die inhoud in dit aardse leven waar Paulus het over zou hebben als jij gelijk zou hebben, het inwonende. M.a.w Paulus kijkt over de fysieke dood heen in zijn overdenkingen en doelt op een hiernamaals)
Of Paulus gelijk heeft in wat hij beweert, welke interpretatie er ook aan gegeven wordt, weet natuurlijk niemand met zekerheid. Paulus was ook maar een mens.
Ik word er heel verdrietig van dat de mens die het in dit leven nog niet gelukt is om wedergeboren te worden, continue door de zogenaamde geestelijken alhier, alle Hoop op een toekomst - met of zonder reïncarnatie - wordt ontnomen.
Zelf heb ik die Hoop altijd levend gehouden. En met succes. Dus mijn boodschap aan allen is: laat niemand zich door hen laten ontmoedigen!
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
peda

Bericht door peda »

Ook Tufkah staat in één van de vele metafysische shops, net als andere inbrengers op het G G forum in hun eigen anders gekleurde shop staan.
Het gaat er om of een gebrachte boodschap individueel aanspreekt.
De boodschap van Yours is nu eenmaal een totaal andere als de boodschap van Tufkah.
In de forum praktijk blijkt duidelijk dat overtuigings-verandering niet plaats vindt. Begrijpelijk in mijn ogen.
Peda doet niet anders als herhalen dat hij alle overtuigingen die binnen de Nederlandse wet vallen accepteert en anderen herhalen ook precies hun eigen, meestal exclusieve onveranderlijke overtuiging. Niemand valt op dit forum buiten de herhalings-boot, ofwel de bonte stoet van overtuigings-herhalers. :!: :!: Dat hier en daar oprispingen worden geleverd over het "' vervelende " herhalen door beschouwer A , gaat voorbij aan het feit dat de kritiek leverancier, zelve ook uitblinkt door voortdurende herhaling, maar hetzelve kennelijk niet ziet. M.i. een bekend fenomeen, ofwel de splinter ( zelf ) en de balk ( de ander ).
J-W

Bericht door J-W »

In wezen brengt dit forum op geloofsgebied totaal geen nieuwe inzichten meer.
Wie hier zit uit tijdverdrijf zou ook alles van een jaar of langer geleden kunnen gaan lezen, precies het zelfde als wat nu wordt gebracht.
En degenen die hun vingers blauw tikken hebben alles al tig keer getikt en zouden oude bijdragen van henzelf kunnen kopiëren zonder dat het iemand opvalt.
Het blijft daarom een bonte stoet ter vermaak van de toeschouwers. Ijdelheid der ijdelheden voor wie er aan meelopen, zie het is al ijdelheid en kwelling des geestes zegt de prediker.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

De boodschap van Yours is enigszins gelijk aan die van Messenger. Wat je ook doet in dit leven, wanhoop niet, iedereen krijgt weer een kans. Ook Hitler dus. Dat is inderdaad een geheel andere boodschap dan de mijne. Mijn boodschap is onveranderlijk: zorg dat je leeg wordt van zelf. De hoop op een toekomst echter houdt het ego juist in stand. Dat verwondert mij zo aan Yours. Als zij bevrijdt is van haar ego, dan gun je dat toch iedereen? Wie de ledigheid van de geestelijke mens kent, die gunt dat iedereen. En de geestelijke mens weet niet waar hij vandaan komt noch waar hij naar toe gaat. Dat heeft zo zijn reden.....
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
peda

Bericht door peda »

Het voordeel van de positieve theologie is wel dat bij niemand het natuurlijk ego hoeft te sterven of dat de natuurlijke mens geheel leeg moet worden.
De natuurlijke mens moet zijn gerichtheid ( spirituele insteek ) veranderen, daar draait het in de positieve theologie om.
Een duidelijke in Jip en Janneke taal te beschrijven spirituele houding, voor iedere gelovige te begrijpen.
Vroomheid ofwel intentie is aan de geloofs-basis genoeg om het ( eigen ) doel binnen de positieve theologie te bereiken.
God die exclusief mystici ervaart als behorend tot de Goddelijke- inner-circle, daarvan heb ik in de relevante literatuur nog nooit gehoord.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: Vandaag, 14:40 De boodschap van Yours is enigszins gelijk aan die van Messenger. Wat je ook doet in dit leven, wanhoop niet, iedereen krijgt weer een kans. Ook Hitler dus. Dat is inderdaad een geheel andere boodschap dan de mijne. Mijn boodschap is onveranderlijk: zorg dat je leeg wordt van zelf. De hoop op een toekomst echter houdt het ego juist in stand. Dat verwondert mij zo aan Yours. Als zij bevrijdt is van haar ego, dan gun je dat toch iedereen? Wie de ledigheid van de geestelijke mens kent, die gunt dat iedereen. En de geestelijke mens weet niet waar hij vandaan komt noch waar hij naar toe gaat. Dat heeft zo zijn reden.....
Ik gun het werkelijk iedereen dat men leeg wordt van zichzelf. Maar voor degenen die dat in dit leven niet lukt, is/zijn er altijd één of meerdere herkansingen. Hoe die ook tot stand komen. Die kansen ontzeg jij mensen, daar waar ik ‘God’ niet/nooit strepen zie zetten door namen van welke mens(en) dan ook. Zoals Peda schrijft hoeft de mens daartoe alleen maar zijn gerichtheid in spirituele/geestelijke zin te veranderen.

PS. Maak aub geen vergelijkingen van mijn boodschap met de boodschap van Messenger. In de zin van dat er opnieuw gereïncarneerd wordt ben ik het met hem eens, maar hij/Walsch erkent geen karma/oorzaak en gevolg, waar ik dan beslist weer wèl van overtuigd ben dat het in volgende levens een rol speelt.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.