Tufkah schreef: Gisteren, 23:39
Wat er gebeurd is "met Bijbelverzen om de oren slaan". Volgens Yours duidt 2 Korinthiërs 5:1 op een hiernamaals. De werkelijkheid is dat bedoeld vers over hetzelfde Huis gaat als waar Jezus het over heeft in Johannes 14:2-3.
Paulus trekt het in een geheel andere context dan dat Yours meent. Paulus schrijft over als ons aardse huis gebroken wordt dat we dan een geestelijke woning hebben. Paulus schrijft niks over "na de dood" , dat is een
interpretatie van de lezer die leest als een natuurlijke mens.
Vers 8 zegt namelijk dit:
Maar wij hebben goeden moed, en hebben meer behagen om uit het lichaam uit te wonen, en bij den Heere in te wonen.
Ongezegd schrijven forumdeelnemers meer dan ze zelf beseffen. Yours meent dat het "bij den Heere" inwonen pas na de dood geschiedt. Maar dat is niet wat er staat. Wat er wel staat is dat de mens zijn "vleselijke woning" kan verlaten en in een "geestelijke woning" kan intrekken. Vers 9 zegt dat ook, daarin schrijft Paulus over "hetzij inwonende, hetzij uitwonende". De gelovige heeft (bij leven) dus twee mogelijkheden:
inwonend bij God of uitwonend. Wie uitwonend is, die woont nog in zijn lichaam.
Maar ja, onderwijl ben ik de halve Bijbel aan het uitleggen en over een x aantal tijd dan herhaalt het proces zich weer.
De natuurlijke mens blijft maar menen dat je eerst (fysiek) dood moet zijn voor dat je het "Eeuwige huis" kunt betrekken. Terwijl Paulus nadrukkelijk schrijft over enerzijds de natuurlijke, vleselijke mens en anderzijds de geestelijke mens.
De natuurlijke mens blijft maar aanhikken tegen de grens van de (fysieke) dood.
Denk eens na Tufkah hoe het komt dat jouw uitleg bij niemand aanslaat. Onjuiste interpretatie van jou?
En je kunt wel tig keer herhalen dat mensen met een andere interpretatie dan jij fout zitten omdat zij nog een
natuurlijk mens zijn en jij niet maar toon eerst maar eens aan dat jij een geestelijk mens bent. Iedereen kan dat van zichzelf beweren maar daarmee wordt zijn interpretatie van wat Paulus dacht echt niet de enige juiste.
Jij gelooft nu eenmaal niet in een hiernamaals omdat je in principe tegen beloningen bent en dan buig je alles wat Paulus over het hiernamaals zegt om tot de overgang van een natuurlijk mens naar een geestelijk mens op deze aarde.
Ik ben geen bijbelkenner maar ik lees nergens van Paulus dat hij na de overgang van zijn natuurlijke mens naar de geestelijke mens tot aan zijn dood bij God mag "inwonen" en dat het daarna over en uit is zoals jij altijd beweert.
Ik kan me als ongelovige ook niet goed voorstellen dat iemand als Paulus zich zo druk zou maken om dit tijdelijke leven, in of uitwonend, als na de dood toch alles zou zijn afgelopen. Het lijkt mij daarom logischer aan te nemen dat hij het over de fysieke dood, opstanding en een eeuwig leven bij de Heer in het hiernamaals heeft.
(Als ik naar jouw geestelijke leven kijk is er voor jou weinig veranderd, je zegt "inwonend" te zijn maar je kiest er wel voor de hele dag op een forum tussen natuurlijke mensen te zitten, dus niet die inhoud in dit aardse leven waar Paulus het over zou hebben als jij gelijk zou hebben, het inwonende. M.a.w Paulus kijkt over de fysieke dood heen in zijn overdenkingen en doelt op een hiernamaals)
Of Paulus gelijk heeft in wat hij beweert, welke interpretatie er ook aan gegeven wordt, weet natuurlijk niemand met zekerheid. Paulus was ook maar een mens.