Je leest selectief. De schrijver begreep de wensnatuur maar verwijst naar de vrede van God als het meest ultieme wat je kunt wensen.
Ik verwacht niet dat je het begrijpen wil, maar je zou het kunnen begrijpen.
Je leest selectief. De schrijver begreep de wensnatuur maar verwijst naar de vrede van God als het meest ultieme wat je kunt wensen.
Ik vroeg om aanvullend commentaar, meerniet, en later een reactie op mijn eerste ne tweede reactie, geen verborgen suggesties.Dat_beloof_ik schreef: 14 sep 2025, 17:59
Verder valt het mij op dat je stelt "copilot vat samen'.
Ja, maar WAT vat copilot samen, wat was je vraag?
Als je die er niet bij zet, heeft hetgeen copilot geeft, geen enkele waarde.
Mattheus' wist best dat met geloof een verandering des hartens kwam. Iedereen begint met een wensnatuur, dat is niet het christenlijke.Desondanks is de bijbel er duidelijk in: Marcus 11:24 "Daarom zeg Ik jullie: alles wat je in je gebed vraagt, geloof dat je het ontvangen hebt, en het zal je ten deel vallen".Leon schreef: 14 sep 2025, 16:44
Dat wens-bidden beschouw ik als naief-gelovigheid, zelfs in de positieve theologie waarin men denkt dat God als een mens te begrijpen is.
Wens-bidden is dus per definitie wat de Bijbel er over zegt. Als je er anders over denkt dan mag dat uiteraard, maar geeft dan even aan vanuit welk geloof je redeneert, want anders ben je niet meer te volgen.
Is dat het christendom? Dan hoort wensbidden er dus bij.
Hoort bij jou wensbidden er niet bij? Welk geloof hang je dan aan?
Kan je je beter vinden in dit verhaal als het onbepaalde “vrede van God” genoemd wordt?Yours schreef: 14 sep 2025, 15:20Bidden doe je met ‘faith’ (vertrouwen) vanuit het goede hart. En niet vanuit het intellect.Leon schreef: 14 sep 2025, 14:29 Vanuit de positieve theologie bidden, met de wensnatuur, heeft geen zin. Het gaat er om of je begrip hebt voor de hogere wil, het onbepaalde.
Uiteraard is het goed om allerlei vormen van religieus denken te bespreken.Leon schreef: Gisteren, 21:08
Mattheus' wist best dat met geloof een verandering des hartens kwam. Iedereen begint met een wensnatuur, dat is niet het christenlijke.
Verder is het hier in deze rubriek prima om andere vormen van religieus denken te bespreken.
Zo kun je ook vragen of moslims zich beter kunnen vinden in het NT als Jezus "Mohammed" wordt genoemd.
ik ga er vanuit dat men in het christendom de wensnatuur overwint, het werk aan het kruis/ de paal is daar voorbeeld van. Je mist de christenlijke boodschap door anders te beweren.Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 09:14Uiteraard is het goed om allerlei vormen van religieus denken te bespreken.Leon schreef: Gisteren, 21:08
Mattheus' wist best dat met geloof een verandering des hartens kwam. Iedereen begint met een wensnatuur, dat is niet het christenlijke.
Verder is het hier in deze rubriek prima om andere vormen van religieus denken te bespreken.
Maar realiseer je wel dat bepaalde stromingen zo hun eigen standpunten er op na houden.
En zo hoort het bidden met wensen bij het christendom, zoals ik liet zien in Mattheus en anderen dat deden van andere voorbeelden uit het NT.
Jouw stelling 'wensnatuur is niet het christelijke' hoort niet bij het christendom.
Sterker nog: het is onverenigbaar met 'bidden met wensen'.
Vandaar dat ik vroeg bij welke religie jij hoort, want kennelijk is dat niet het christendom.
Zo kun je ook vragen of moslims zich beter kunnen vinden in het NT als Jezus "Mohammed" wordt genoemd.Leon schreef: Gisteren, 21:13
Kan je je beter vinden in dit verhaal als het onbepaalde “vrede van God” genoemd wordt?
Dan zul waarschijnlijk zeggen dat dit compleet andere zaken zijn.
Welnu, dat is met 'het onbepaalde' en 'vrede van God' ook zo.
Het is me wat met die foute christenen he, hopelijk leren ze het nog een keer en worden ze net als jij...............Tufkah schreef: Vandaag, 12:42 Christenen die nog naar het vlees wandelen die bezitten uiteraard nog hun wensnatuur. Die zullen vast anders bidden dan christenen die naar de Geest wandelen. Die moeten nog leren dat God er niet is om wensen te vervullen. Er is geen goed of fout, er is de mogelijkheid om te leren.
Precies. Gaande de Weg verandert door de jaren heen het gebedsleven en wórd je het gebed. Dan bid je niet meer, dan is je leven het gebed.Tufkah schreef: Vandaag, 12:42 Christenen die nog naar het vlees wandelen die bezitten uiteraard nog hun wensnatuur. Die zullen vast anders bidden dan christenen die naar de Geest wandelen. Die moeten nog leren dat God er niet is om wensen te vervullen. Er is geen goed of fout, er is de mogelijkheid om te leren.
Klopt. Als het zelf weg is, is er ook niemand meer om te bidden.Jon schreef: Vandaag, 13:16Precies. Gaande de Weg verandert door de jaren heen het gebedsleven en wórd je het gebed. Dan bid je niet meer, dan is je leven het gebed.Tufkah schreef: Vandaag, 12:42 Christenen die nog naar het vlees wandelen die bezitten uiteraard nog hun wensnatuur. Die zullen vast anders bidden dan christenen die naar de Geest wandelen. Die moeten nog leren dat God er niet is om wensen te vervullen. Er is geen goed of fout, er is de mogelijkheid om te leren.
Kruisiging heeft niets te maken met 'overwinnen van de wensnatuur'.Leon schreef: Vandaag, 10:27ik ga er vanuit dat men in het christendom de wensnatuur overwint, het werk aan het kruis/ de paal is daar voorbeeld van. Je mist de christenlijke boodschap door anders te beweren.Dat_beloof_ik schreef: Vandaag, 09:14
Uiteraard is het goed om allerlei vormen van religieus denken te bespreken.
Maar realiseer je wel dat bepaalde stromingen zo hun eigen standpunten er op na houden.
En zo hoort het bidden met wensen bij het christendom, zoals ik liet zien in Mattheus en anderen dat deden van andere voorbeelden uit het NT.
Jouw stelling 'wensnatuur is niet het christelijke' hoort niet bij het christendom.
Sterker nog: het is onverenigbaar met 'bidden met wensen'.
Vandaar dat ik vroeg bij welke religie jij hoort, want kennelijk is dat niet het christendom.
Zo kun je ook vragen of moslims zich beter kunnen vinden in het NT als Jezus "Mohammed" wordt genoemd.
Dan zul waarschijnlijk zeggen dat dit compleet andere zaken zijn.
Welnu, dat is met 'het onbepaalde' en 'vrede van God' ook zo.
Bidden voor het onbepaalde is voor mij met de vrede van God zijn, jammer dat jij het niet zo kunt zien.
Je kunt moeilijk beoordelen of ik christelijk denk als je hiervoor je vooroordelen over christenen meeneemt. Maar goed laten we zeggen dat ik ietsist ben.Dat_beloof_ik schreef: 43 minuten geledenKruisiging heeft niets te maken met 'overwinnen van de wensnatuur'.Leon schreef: Vandaag, 10:27
ik ga er vanuit dat men in het christendom de wensnatuur overwint, het werk aan het kruis/ de paal is daar voorbeeld van. Je mist de christenlijke boodschap door anders te beweren.
Bidden voor het onbepaalde is voor mij met de vrede van God zijn, jammer dat jij het niet zo kunt zien.
De kern van het christendom bestaat uit wensdenken: het verkrijgen van eeuwig leven.
Dus daarom wederom mijn vraag, waar je niet op inging: tot welke religie hoor jij, want kennelijk is dat niet het christendom.
het punt is dat de wensnatuur je geen christen maakt, maar juist de poging die wensnatuur te overwinnen.Tufkah schreef: Vandaag, 12:42 Christenen die nog naar het vlees wandelen die bezitten uiteraard nog hun wensnatuur. Die zullen vast anders bidden dan christenen die naar de Geest wandelen. Die moeten nog leren dat God er niet is om wensen te vervullen. Er is geen goed of fout, er is de mogelijkheid om te leren.