De kwantumtoestand is onbepaaldheid.
Iedereen is een kind van God
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
Leon
- Man/Vrouw: M
Re: Iedereen is een kind van God
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
Dat_beloof_ik
Ik twijfel of ik precies begrijp waar je op doelt. Het begonnen met dat ik stelde dat het mogelijk is om je met je verstand ergens bij neer te leggen, bijvoorbeeld bij sterven. Daar op gaf je als reactie dat de medische wereld zich juist bezig is om niet neer te leggen bij het sterven.Leon schreef: 19 nov 2025, 16:16Je bent wel een slecht verstaander als je op alle slakken zout gaat leggen. Je begrijpt de strekking toch wel?Dat_beloof_ik schreef: 19 nov 2025, 16:08
Zeker. Dat is wat ik al zei. Maar dat is iets anders dan zich niet neer leggen bij sterfelijkheid. En dat is wat jij stelde.
De formulering 'niet neerleggen bij sterfelijkheid' wordt door gelovigen vaak gebruikt omdat men mensen verwijt de beschikking van een god daarin niet te accepteren. En daar is het de medische wereld helemaal niet om te doen. Vandaar dat ik hier zo scherp op reageer.
Gezien de reacties die je hier op dit forum geeft, twijfel ik wat je daar nu precies mee bedoelt, vandaar mijn reactie zoals die hier boven staat.
Als dit je antwoord is, dan vermoed ik daarmee de spijker op de kop te hebben geslagen. Als dat niet zo is, hoor ik dat graag.
-
Dat_beloof_ik
In ben in gegaan op deze stelling van jou
Dat is op zich duidelijk. Waarom daar kwantumtoestanden bij moeten worden gehaald ontgaat mij. Het geeft mij de indruk dat je een op zich simpele zaak onnodig gecompliceerd laat lijken.Het verstand gelooft in maakbaarheid, in de religieuze fase geloof je in gebed. Het opzoeken van het (nog) onbepaalde, om te hopen op een uitkomst die acceptabel blijft.
Je hebt het over je geloof in " de God van het onbepaalde". Wellicht maakt het één een ander wat duidelijker als je uitlegt wat je daar mee bedoelt.
-
Leon
Ik accepteer dat jij het niet wilt begrijpen.Dat_beloof_ik schreef: 20 nov 2025, 01:10Ik twijfel of ik precies begrijp waar je op doelt. Het begonnen met dat ik stelde dat het mogelijk is om je met je verstand ergens bij neer te leggen, bijvoorbeeld bij sterven. Daar op gaf je als reactie dat de medische wereld zich juist bezig is om niet neer te leggen bij het sterven.Leon schreef: 19 nov 2025, 16:16
Je bent wel een slecht verstaander als je op alle slakken zout gaat leggen. Je begrijpt de strekking toch wel?
Gezien de reacties die je hier op dit forum geeft, twijfel ik wat je daar nu precies mee bedoelt, vandaar mijn reactie zoals die hier boven staat.
Als dit je antwoord is, dan vermoed ik daarmee de spijker op de kop te hebben geslagen. Als dat niet zo is, hoor ik dat graag.
Laatst gewijzigd door Leon op 20 nov 2025, 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Leon
Duidelijker kan het niet worden.Dat_beloof_ik schreef: 20 nov 2025, 01:23In ben in gegaan op deze stelling van jouDat is op zich duidelijk. Waarom daar kwantumtoestanden bij moeten worden gehaald ontgaat mij. Het geeft mij de indruk dat je een op zich simpele zaak onnodig gecompliceerd laat lijken.Het verstand gelooft in maakbaarheid, in de religieuze fase geloof je in gebed. Het opzoeken van het (nog) onbepaalde, om te hopen op een uitkomst die acceptabel blijft.
Je hebt het over je geloof in " de God van het onbepaalde". Wellicht maakt het één een ander wat duidelijker als je uitlegt wat je daar mee bedoelt.
-
Dat_beloof_ik
Dan blijft het helaas allemaal een beetje onbepaald.Leon schreef: 20 nov 2025, 07:16Duidelijker kan het niet worden.Dat_beloof_ik schreef: 20 nov 2025, 01:23
In ben in gegaan op deze stelling van jou
Dat is op zich duidelijk. Waarom daar kwantumtoestanden bij moeten worden gehaald ontgaat mij. Het geeft mij de indruk dat je een op zich simpele zaak onnodig gecompliceerd laat lijken.
-
Gaitema 23
Het dingetje is dat we van alles kunnen geloven, maar je wil toch ook een anker hebben dat iets ook werkelijk zo is en bij deze aardige man David de Vos had ik wel altijd het idee dat hij een enorme bijbelkennis heeft en goed weet waar hij in geloofd.Petra schreef: 13 nov 2025, 19:27Ik weet niet hoe het zit Gait. En wat Waarheid is met de grote W weet ik ook niet.Gaitema 23 schreef: 12 nov 2025, 16:50 Dag allemaal,
Dit zijn woorden van David de Vos, die ik overigens hoog heb zitten en nog steeds en daarom probeer ik hem ook te begrijpen.
Hij schreef een boek en die heb ik ook gelezen over dat iedereen een kind van God is.
Nu heb ik zelf het idee dat de bijbel twee boodschappen kent.
Namelijk ten eerste dat je een kind van God bent als je in Jezus bent gaan geloven en ten tweede dat je een kind van God wordt als je in Jezus gaat geloven. Ik denk dat dit komt door dat met vertaalwerk niet helemaal in het Nederlands goed kan worden uitgelegd wat de bijbel nu precies beweerd.
Het is denk ik namelijk als wanneer je een vak gaat uitoefenen. In titel ben je het al vanaf dag één, maar kwa echte vakman moet je het nog leren in de praktijk. Zo ben je als kind van God al aangenomen, maar moet je het nog in volwassenwording worden.
Maar "iedereen" als kind van God kan ik alleen biologisch zien als dat we allemaal door God geschapen zijn, dus is Hij onze verwekker en Vader en wij Zijn kinderen. Zowel de verloren zoon als de zoon die nog bij de vader thuis is in de gelijkenis van Jezus. Echter dan moet dat ook zo toegelicht worden denk ik. Maar bij David de Vos merk ik niet een heldere uitleg wat hout snijdt. Het komt op mij over als dat Tom de Wal zegt dat iedereen geneest, door geloof en altijd. Het klinkt lekker, zo'n radicale uitspraak van alles en iedereen. Net als Alle grenzen dicht of gratis bier voor iedereen!
Maar dat is toch niet het leven en zeker nu David besloten heeft niet meer te hoeven evangeliseren, want dat is niet meer nodig. Iedereen is immers een kind van God. En op de vraag hoe het dan zit met hemel en hel, dan geeft hij ten antwoord dat dit nu al voor velen een hemel en een hel is op aarde, maar dat hij geen idee heeft wat er na de dood gebeurd.
Volgens mij ben je dan aan het einde van jouw Latijn gekomen. Is de kalf dan verdronken en is de kip volledig kaal geplukt.
Volgens mij is de schaap dan zijn kudde kwijt en kan geen grasland meer vinden
Hoe zit het nou dan toch? Wat is de waarheid? Wat maakt je tot een kind van God, huppelend als een hert in het veld!? Vrolijk wen wel!
Wat ik wel weet is dat ik je post een mooie post vind met goeie overdenkingen.
Mijn gevoel zegt me.. als je gelooft in een Jezus/God die iedereen wil redden, dan wordt uiteindelijk iedereen gered. Linksom of rechtsom, laat je je kinderen niet vallen. God faalt niet.
Ik heb zijn boek "Rauw" ook gelezen en hij getuigd van mooie ervaringen in de jonge jaren. Had God echt wonderen zien doen in Afrika. Mocht voor duizenden mensen spreken. Ook kan ik goed volgen dat hij aanliep tegen "toneelgedrag" onder grote christelijke namen.
Maar hij stapt nu over de hete thema's heen van de bijbel. Lijkt nu echt te geloven dat iedereen volgens Jezus een kind van God is.
Terwijl de Jezus van de bijbel totaal andere uitspraken doet.
Aan het einde van de rit ben ik het er wel mee eens dat er een tweede kans komt voor wie in de duisternis na dit leven door onder andere materialisme en gebrek aan geloof en liefde komt. Want de schat van deze aarde kan je niet meenemen naar boven en dat blijkt dan.
Je moet er boven een schat hebben en die draag je tevens in jouw hart, de liefde en geloof.
-
Gaitema 23
Vanuit de context dat jij het stelt zat ik ook te bedenken dat het klopt.Tufkah schreef: 12 nov 2025, 17:23 In wezen zijn we allemaal kinderen van God. Niet alleen biologisch, maar ook geestelijk. Toch spreekt Jezus over een verloren zoon en over een weg die te gaan is. Daarom zijn er i.m.o. 2 perspectieven: die van de mens en die van God. Vanuit God bezien is iedereen kind van God, maar andersom is dat niet het geval. Hoe de weg terug te vinden naar God, daar gaat dan de Bijbel weer over.
Deze uitspraak werpt de vraag op wat "in Jezus geloven" voor jou voor betekenis heeft. Daar kunnen we het over hebben.Gaitema 23 schreef: 12 nov 2025, 16:50
Namelijk ten eerste dat je een kind van God bent als je in Jezus bent gaan geloven en ten tweede dat je een kind van God wordt als je in Jezus gaat geloven.
Daarnaast is ook het onderscheid tussen de kinderen van de duivel en kinderen van God.
Door geloof in Jezus word je uit de ketens van de duivel bevrijdt en aangenomen als kind van God, terwijl je het ook wordt (geestelijke groei doormaken).
In Jezus geloven gaat bij mij niet om enkel het kunnen beamen van wat geloofsfeiten rondom Jezus, maar vooral geloven in de Geest van Jezus Christus als herder en leider in jouw leven. Dat je Jezus jouw leven toevertrouwd en er van overtuigd bent, dat Hij jou leidt in het leven.
Los van of je Zijn hand ook altijd overal maar in kan zien. Je voelt je veilig bij de gedachte dat je er niet alleen voor staat, maar dat Hij met je meegaat en jou draagt zoals in het gedicht van de voetstappen in het zand.
-
Gaitema 23
Dat kan ik beamenMessenger schreef: 12 nov 2025, 17:39 Volgens mij ben je onlosmakelijk deel van God ondanks wat je wel of niet gelooft.
-
Tufkah
Ik vind het lastig om dit te beamen. Je hebt 100 % gelijk in wat je schrijft. Maar van belang is dat Jezus jou op enig moment ook daadwerkelijk heeft geleidt. Dat noem ik ervaringsgeloof. Dan treedt Jezus uit de Bijbel vandaan en is Jezus realiteit geworden. Het probleem is echter dat we doorgaans zelf het leven wel aan kunnen. Dan kunnen we het zonder Jezus af. En dan moet ik denken aan het gedeelte waarin Jezus de storm stilt. Alleen als het stormt in jouw leven dan kun je de herder Jezus daadwerkelijk ervaren, dan vallen alle twijfels weg.Gaitema 23 schreef: 58 minuten geledenVanuit de context dat jij het stelt zat ik ook te bedenken dat het klopt.Tufkah schreef: 12 nov 2025, 17:23 In wezen zijn we allemaal kinderen van God. Niet alleen biologisch, maar ook geestelijk. Toch spreekt Jezus over een verloren zoon en over een weg die te gaan is. Daarom zijn er i.m.o. 2 perspectieven: die van de mens en die van God. Vanuit God bezien is iedereen kind van God, maar andersom is dat niet het geval. Hoe de weg terug te vinden naar God, daar gaat dan de Bijbel weer over.
Deze uitspraak werpt de vraag op wat "in Jezus geloven" voor jou voor betekenis heeft. Daar kunnen we het over hebben.
Daarnaast is ook het onderscheid tussen de kinderen van de duivel en kinderen van God.
Door geloof in Jezus word je uit de ketens van de duivel bevrijdt en aangenomen als kind van God, terwijl je het ook wordt (geestelijke groei doormaken).
In Jezus geloven gaat bij mij niet om enkel het kunnen beamen van wat geloofsfeiten rondom Jezus, maar vooral geloven in de Geest van Jezus Christus als herder en leider in jouw leven. Dat je Jezus jouw leven toevertrouwd en er van overtuigd bent, dat Hij jou leidt in het leven.
Los van of je Zijn hand ook altijd overal maar in kan zien. Je voelt je veilig bij de gedachte dat je er niet alleen voor staat, maar dat Hij met je meegaat en jou draagt zoals in het gedicht van de voetstappen in het zand.
Daarom onderwijst Jezus niet alleen vanuit de Bijbel, maar vanuit het leven zelf onderwijst Jezus nog veel meer. En dan pas is Galaten 3:26 werkelijkheid geworden.
-
Gaitema 23
Ik kan hier grotendeels in meegaan, al blijf ik wat moeite hebben met een doopsel. Aangezien in een land als Griekenland 97 procent van de inwoners ongeveer gedoopt is net als in Urk, maar niet in Istanbul of Afghanistan. Toch is de doop belangrijk, maar wijst het in zich als teken naar de werkelijke doop, dat jij in feite hier de vormsel noemt. Dat de Heilige Geest jou wast en reinigt tot een nieuw leven. In de pinksterkringen de Doop met de Heilige Geest genoemd.Robert Frans schreef: 12 nov 2025, 18:43Daar het begrip 'kind van God' een familiaire term is, met God als onze Vader, moeten we het dus in de familiesfeer zoeken. In de Bijbel lees je hoe belangrijk families eigenlijk zijn in het heilsbestel. Waar wij vertalen met Israël, staat er vaak eigenlijk 'de kinderen van Israël.' Het bijbelse Israëlische volk was geen natiestaat, maar ten diepste een familie. Door je stamboom werd en wordt je jood en door je stamboom wordt je wel of geen mozaïsche priester, leviet of koning. Alles hing samen met je afkomst, je voorgeslacht. Voor God is de familie dus de norm, niet de verschillende organisaties en machtsstructuren die wij verder ontwikkelen.Gaitema 23 schreef: 12 nov 2025, 16:50Hoe zit het nou dan toch? Wat is de waarheid? Wat maakt je tot een kind van God, huppelend als een hert in het veld!? Vrolijk wen wel!
Als Jezus ons Gods kinderen noemt, dan doelt Hij net zo goed wel degelijk op een echte familie. Het kindschap is geen onderscheiding of eretitel voor vrome of zelfs gelovige mensen, maar een geestelijke realiteit die onze ziel voorgoed veranderd. En net zoals een gewoon kind wordt verwekt door haar ouders, zo wordt een kind van God verwekt door Christus. Dit doet Hij door water en Geest, dus door het doopsel en het vormsel. In het doopsel sterf je als oude mens en wordt je opnieuw geboren als kind. In het vormsel ontvang je de heilige Geest.
Daar de geestelijke wereld vele malen werkelijker is dan onze natuurlijke wereld, is de wedergeboorte ook vele malen werkelijker, ook al zien wij niet alle gevolgen ervan. En net zoals je maar eenmaal geboren wordt en dat voor altijd blijft, zo kun je maar eenmaal gedoopt worden en dat voor altijd. Ook als je later van het geloof zou vallen, blijft het merkteken in je ziel bestaan. Net zoals je biologisch kind blijft van je ouders, ook als je met hen breekt of hen nooit ontmoet hebt.
De kerk is ten diepste een familie. Elke christen wordt door een andere christen gedoopt en zo gaat heel de familielijn terug tot Christus. Paulus spreekt zelf ook over een kind dat hij verwekt heeft in de brief aan Filemon. Hiermee doelde hij natuurlijk niet letterlijk op een baby, maar op de weggelopen slaaf van de betreffende ontvanger. Kortom: Paulus heeft deze slaaf het doopsel toegediend en zo als Gods kind verwekt. Daarom noemen wij elkaar broeders en zusters in Christus, is het in verschillende kerken of culturen gewoonte om geestelijken als vader (of moeder) aan te spreken en wordt de kerk nog weleens als onze moeder of de bruid van Christus geduid.
Het is verleidelijk om het predikaat 'kind van God' als een compliment of als beschrijving van een subjectieve ervaring te gebruiken. 'Een écht kind van God doet zus en zo; een écht kind van God gelooft dit en dat...' Maar zo is zij niet bedoeld. In hoeverre je naar je doopsel leeft bepaalt of je naar de hemel gaat of niet. Maar je doopsel bepaalt of je een kind van God bent.
Maar wat de Heilige Geest betreft om het op mijzelf als voorbeeld te betrekken: hij stond al aan het begin van mijn leven aan de deur te kloppen. al toen ik in de baarmoeder van mijn moeder geweven werd, noemde Hij mij al bij naam en was mijn roeping al bekend. Vanaf dat moment stond het al vast dat het goed met me zou komen. Bevestigd in het geloof van mijn ouders die mij opdroegen aan God, middels de doop bij de doopvond in de Gereformeerde Rehobothkerk te Nijverdal. Nu een Nederlandse Gereformeerde Kerk. Daarna ging er nog veel niet goed en was voor mij een persoonlijke keuze als een teken van toewijding en overgave nodig om echt gered te worden uit de klauwen van de boze. Het was een volwassendoop, maar voor mij hoorde dat bij de eerste doop, als antwoord. Zoals jij de Vormsel noemt, wat toch niet te vergelijken is met het doen van geloofsbelijdenis in de gereformeerde regenboogkerk waar ik dat op mijn 18de deed. Een kerk die over een jaar de deuren gaat sluiten.
En al die sluitende kerken zet me ook te denken.
Als het bouwwerk waarin je begaf met de grond gelijk wordt gemaakt en verdwijnt, verdwijn ik dan ook en Gods Gemeente?
Nee, God is aan het wassen geslagen, De nieuwe wijn past niet meer in de oude zakken en dus gooit hij het oude weg.
Maar in mij draag ik het zaad van de Rehoboth en Regenboogkerk met me. En al de plekken waar ik laten gekomen ben, als een boom die vele wortels in de aarde kent die me van voedsel had voorzien.
De doop is het Licht dat doorbreekt in de duisternis.De zomer die aanbreekt na een ijskoude winter zonder uitzicht op hoop, behalve de zon die bleef schijnen. Al voelden we nog amper zijn stralen.
-
Gaitema 23
Dat is helemaal waar, maar ik ben me ervan bewust dat mijn zicht op Zijn leiding wat slecht is. Ik draag nu een bril bij het typen van dit bericht.Tufkah schreef: 43 minuten geledenIk vind het lastig om dit te beamen. Je hebt 100 % gelijk in wat je schrijft. Maar van belang is dat Jezus jou op enig moment ook daadwerkelijk heeft geleidt. Dat noem ik ervaringsgeloof. Dan treedt Jezus uit de Bijbel vandaan en is Jezus realiteit geworden. Het probleem is echter dat we doorgaans zelf het leven wel aan kunnen. Dan kunnen we het zonder Jezus af. En dan moet ik denken aan het gedeelte waarin Jezus de storm stilt. Alleen als het stormt in jouw leven dan kun je de herder Jezus daadwerkelijk ervaren, dan vallen alle twijfels weg.Gaitema 23 schreef: 58 minuten geleden
Vanuit de context dat jij het stelt zat ik ook te bedenken dat het klopt.
Daarom onderwijst Jezus niet alleen vanuit de Bijbel, maar vanuit het leven zelf onderwijst Jezus nog veel meer. En dan pas is Galaten 3:26 werkelijkheid geworden.
In feite is geestelijk gezien mijn bril nog in de maak. Met slechte ogen moet ik wat contouren van Gods aanwezigheid in mijn omgeving zien op te merken en daar loop ik dan achter na. Als achter een schim in de mist, maar in de hemel zal ik een goede bril hebben en goed kunnen zien.
-
Gaitema 23
De Allerhoogste en de Heere staat er. Vaak wordt de Heere al gezien als beeld van Jezus. Ook als gesproken wordt over de Engel des Heeren.Dat_beloof_ik schreef: 13 nov 2025, 05:39 Nergens in de Bijbel staat dat iedereen een kind van God is. De term wordt onder andere gebruikt in Johannes en Romeinen en daar gaat het duidelijk over de figuurlijke betekenis en wordt specifiek gezegd dat het gaat over de volgelingen. Op geen enkele manier blijkt dat dit ooit biologisch moet worden geheim.
In dit verband is het ook goed om Deuteronomium m 32 vers 8 en 9 niet te vergeten. Daarin staat dat de volken werden verdeeld en dat Jehova van de allerhoogste Israël kreeg toebedeeld. Voor veel christenen is dat een moeilijk te verteren passage waar ze het liever niet over hebben. Maar het staat er toch echt De bijbelse God is dus specifiek de god van het Joodse volk en zeker niet van alle mensen. Volgens Deuteronomium heeft elk volk een eigen God.
Ik geloof dat die verdeling te maken heeft met de zondeval en de gevolgen ervan. De andere goden zijn inwezen de maskers van de gevallen engelen.
Maar God buigt het ten goede door de lijn van de toekomst naar steeds meer een openbaring wat wie we in wezen zijn. Door Hem geschapen als klei in de hand van de pottenbakker. Liefde uit de Vader, die zelf de bron van de liefde is.
Verzoening treed op tussen een afgedwaalde vlammetje in het duister en zijn baken van Vuur, die Liefdesvuur God de Vader.
En in wezen blijk je dan Zijn kind te zijn, maar komt het tot het echte kindschap als het zich niet meer als een wees in een weeshuis ziet, maar als iemand die via Spoorloos zijn Vader weer ontdekt heeft.
En de bemiddelaar van Spoorloos zou ik dan Jezus willen noemen, maar Hij is wel één met de Vader, die in Hem te vinden is. Bij Hem en om Hem heen. In Zijn atmosfeer, gezelligheid en warmte. In Zijn goede gezelschap.
-
Gaitema 23
Chris wordt in Davids nieuwe boek door David zelf op een onheuze manier in een kwaad daglicht gezet. Ik voel dat toch bij David: dat hij de christenen graag weg zet als "foute gelovigen".Jon schreef: 13 nov 2025, 16:15David de Vos bevindt zich duidelijk verder in het verlossingsproces dan zijn criticus Chris Verhagen. In David is nu ook de homo nomous (de religieuze mens) gestorven. In zijn critici moet dit nog plaatsvinden op een later moment. Dit roept altijd weerstand op bij de homo nomous.Gaitema 23 schreef: 12 nov 2025, 16:50 Dag allemaal,
Dit zijn woorden van David de Vos, die ik overigens hoog heb zitten en nog steeds en daarom probeer ik hem ook te begrijpen.
Hij schreef een boek en die heb ik ook gelezen over dat iedereen een kind van God is.
Namelijk ten eerste dat je een kind van God bent als je in Jezus bent gaan geloven en ten tweede dat je een kind van God wordt als je in Jezus gaat geloven. Ik denk dat dit komt door dat met vertaalwerk niet helemaal in het Nederlands goed kan worden uitgelegd wat de bijbel nu precies beweerd.
Het is denk ik namelijk als wanneer je een vak gaat uitoefenen. In titel ben je het al vanaf dag één, maar kwa echte vakman moet je het nog leren in de praktijk. Zo ben je als kind van God al aangenomen, maar moet je het nog in volwassenwording worden.
Maar "iedereen" als kind van God kan ik alleen biologisch zien als dat we allemaal door God geschapen zijn, dus is Hij onze verwekker en Vader en wij Zijn kinderen. Zowel de verloren zoon als de zoon die nog bij de vader thuis is in de gelijkenis van Jezus. Echter dan moet dat ook zo toegelicht worden denk ik. Maar bij David de Vos merk ik niet een heldere uitleg wat hout snijdt. Het komt op mij over als dat Tom de Wal zegt dat iedereen geneest, door geloof en altijd. Het klinkt lekker, zo'n radicale uitspraak van alles en iedereen. Net als Alle grenzen dicht of gratis bier voor iedereen!
Maar dat is toch niet het leven en zeker nu David besloten heeft niet meer te hoeven evangeliseren, want dat is niet meer nodig. Iedereen is immers een kind van God. En op de vraag hoe het dan zit met hemel en hel, dan geeft hij ten antwoord dat dit nu al voor velen een hemel en een hel is op aarde, maar dat hij geen idee heeft wat er na de dood gebeurd.
Volgens mij ben je dan aan het einde van jouw Latijn gekomen. Is de kalf dan verdronken en is de kip volledig kaal geplukt.
Volgens mij is de schaap dan zijn kudde kwijt en kan geen grasland meer vinden
Hoe zit het nou dan toch? Wat is de waarheid? Wat maakt je tot een kind van God, huppelend als een hert in het veld!? Vrolijk wen wel!
Een gesprek van anderhalf uur tussen David en Chris (de “christelijke apologeet”) voor degenen die het interesseert cq de geestelijke mens verstaat.
https://youtu.be/R-XnvYMi5OA?si=8T5F0ukO8YQzp6Lj
Terwijl Chris het nieuwe boek met respect besproken heeft in een nieuwe potcast en aangeeft dat David tegenstrijdige uitspraken doet waarmee hij zichzelf klem praat. David blijkt de God van het oude testament te zien als een product van het menselijke brein van de mensen van die tijd, die een Godsbeeld schiepen van een God die andere volken uitmoord ten gunste van Israël. Maar Jezus zelf citeerde de teksten over deze oud testamentische God als de ware God. En dus is het niet zoals David nu beweerd in zijn nieuwe boek, dat pas in Jezus God zichtbaar werd.
Hij was er al van eertijds af. Hij beschermde waar nodig is zijn kleine kudde die kansloos was te midden van een bezeten wrede wereld dat totaal van God los was en moordend de aarde tot een hel maakten. En in feite nog.