Sinds oktober 2023, na de aanvallen van Hamas, zijn al 150.000 Israëli’s naar het buitenland verhuisd, een enorme stijging ten opzichte van eerdere jaren. Voor het eerst vertrekken meer mensen uit Israël dan ernaartoe verhuizen.
‘De bevolking van Israël is chagrijnig, is in een slechte bui, zoals ik het noem’, zegt socioloog Shlomo Fischer van het Jewish People Policy Institute. ‘Ze zijn niet blij met de politieke situatie. Ze dachten dat Israël een soort onderdeel van Europa zou worden, dat het uiteindelijk echt als westers land gezien zou worden. Dat lijkt binnenkort niet te gaan gebeuren. Ze zijn teleurgesteld in de politiek en dan is er natuurlijk de oorlog.’
Verstandige Israëliërs beginnen het door te krijgen: maak dat je weg komt. Geen zinnig mens gaat vrijwillig wonen in een land wat voortdurend in oorlog is. Onderdeel van Europa zullen ze ook nooit worden, de weerstand tegen Israel wordt alleen maar groter sedert de genocide.
Als alles om je heen donker lijkt, kijk dan nog eens, misschien ben jij het licht?
Sinds oktober 2023, na de aanvallen van Hamas, zijn al 150.000 Israëli’s naar het buitenland verhuisd, een enorme stijging ten opzichte van eerdere jaren. Voor het eerst vertrekken meer mensen uit Israël dan ernaartoe verhuizen.
‘De bevolking van Israël is chagrijnig, is in een slechte bui, zoals ik het noem’, zegt socioloog Shlomo Fischer van het Jewish People Policy Institute. ‘Ze zijn niet blij met de politieke situatie. Ze dachten dat Israël een soort onderdeel van Europa zou worden, dat het uiteindelijk echt als westers land gezien zou worden. Dat lijkt binnenkort niet te gaan gebeuren. Ze zijn teleurgesteld in de politiek en dan is er natuurlijk de oorlog.’
Verstandige Israëliërs beginnen het door te krijgen: maak dat je weg komt. Geen zinnig mens gaat vrijwillig wonen in een land wat voortdurend in oorlog is. Onderdeel van Europa zullen ze ook nooit worden, de weerstand tegen Israel wordt alleen maar groter sedert de genocide.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Maar ter aanvulling:
Ik vermoed (Ik kan er geen cijfers over vinden) dat het vooral de mensen met westerse wortels die vertrekken.
Dat maakt dat het aantal mensen die geen echte democratische achtergrond hebben steeds groter wordt.
Het zionisme aldaar zal dus daar steeds extremer en totalitairder worden, waardoor men nog verder van Europa wegdrijft enz. enz.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Als je het artikel goed leest, is dat niet de reden van de verhuizingen.
De reden is de extremistische regering in Israël.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Ik denk dat je gelijk hebt.
Maar ter aanvulling:
Ik vermoed (Ik kan er geen cijfers over vinden) dat het vooral de mensen met westerse wortels die vertrekken.
Dat maakt dat het aantal mensen die geen echte democratische achtergrond hebben steeds groter wordt.
Het zionisme aldaar zal dus daar steeds extremer en totalitairder worden, waardoor men nog verder van Europa wegdrijft enz. enz.
Als de verstandige mensen vertrekken dan hou je naar verhouding steeds meer extremisten over. In de praktijk zijn dat Zionisten en religieuzen. Seculiere Joden zullen zich steeds minder thuis voelen in Israel. Zie bv Jeruzalem, wat steeds meer radicaliseert. Die zullen de laatste redelijke mensen wel wegjagen.
Gezellige boel, een land vol met geradicaliseerde en gefrustreerde mensen die Palestijnen onderdrukken die ook geradicaliseerd en gefrustreerd zijn. Een goed recept voor onverkwikkelijke toestanden.
Als alles om je heen donker lijkt, kijk dan nog eens, misschien ben jij het licht?
Mij lijkt het dat die twee zaken aan elkaar zijn gekoppeld.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Die extremistische regering is gekozen door een (deels) extremistisch volk. Sowieso is het moreel gezien al discutabel om op geroofd land te wonen. Er moet iets in de bovenkamer niet helemaal in orde zijn als je dat zonder gewetensbezwaar doet. Zie maar wat die kolonisten doen op de westbank. Dergelijke lui kom je niet graag in het donker tegen.
Die extremistische regering is gekozen door een (deels) extremistisch volk. Sowieso is het moreel gezien al discutabel om op geroofd land te wonen. Er moet iets in de bovenkamer niet helemaal in orde zijn als je dat zonder gewetensbezwaar doet. Zie maar wat die kolonisten doen op de westbank. Dergelijke lui kom je niet graag in het donker tegen.
Het probleem met Zionistische Joden is m.i. dat ze hun individuele traumaverwerking niet hebben voltooid, waardoor innerlijke conflicten worden geëxternaliseerd. Je kunt conflicten aangaan zonder dat ze apocalyptisch worden. Door zelfonderzoek. In Christelijke termen door bekering cq jezelf naar binnen keren. Jezus: metanoia.
Wat ik dan weer zo bijzonder vind aan de spiegelsfeer waarin deze wereld verkeert (voor wie het zien kan) is dat de Palestijnen de dag van de oprichting van Israël de Naqba noemen: de ramp. De innerlijk onverwerkte ramp bij de Joden veroorzaakt een ramp in de buitenwereld en dat wordt (onbewust) door de Palestijnen aan de Zionisten in het gezicht gehouden. Jammer dat het in de meeste gevallen onopgemerkt blijft. Het is nog maar de vraag of die vertrekkende Israëlieten wel het innerlijk werk hebben verricht, of dat het enkel de natuurlijke mens is die zijn heil op een andere plek op de wereldkaart gaat zoeken.
Laatst gewijzigd door Jon op 26 jan 2026, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth.
Albert Einstein