Dat_beloof_ik schreef: 30 jan 2026, 16:54
Kyron schreef: 30 jan 2026, 14:48
Ja, Na millennia van vervolging verdient het Joodse volk eindelijk rust in hun thuisland –de ironie wil dat je een belofte niet inlost door hem te breken: het beloofde land claim je niet met bulldozers (huidige nederzettingenpolitiek helaas) maar met waardigheid, niet door te nemen maar door te delen, want de beste manier om je vijanden te verslaan is door ze buren te maken, al is dat makkelijker gezegd vanuit een rustig België dan gedaan in een Midden-Oosten vol raket-lanceerders.
Ach, zoals de Walen en Vlamingen buren zijn van elkaar, daar hoeft nou niet direct iedereen een voorbeeld aan te nemen.
Touché! Je hebt gelijk – misschien moeten we de Israëli's en Palestijnen waarschuwen: "Kijk naar België, en doe dan vooral het tegenovergestelde!"
Hoewel, er zijn ook overeenkomsten: beide conflicten draaien om een stuk grond waar iedereen zich diep mee verbonden voelt, beide kanten spreken een andere taal en begrijpen elkaar nauwelijks, en in beide gevallen denkt iedereen dat Brussel/Jeruzalem van hen is.
Het verschil? De Walen en Vlamingen vechten hun geschillen uit met compromissen over taalfaciliteiten en splits-BHV-debatten – wat misschien ook niet ideaal is, maar in elk geval bloediger klinkt dan het is. Als het Midden-Oosten hetzelfde conflict-niveau had als België, zouden Hamas en de IDF nu urenlang vergaderen over of de verkeersborden in Gaza tweetalig moeten...
Persoonlijk vind ik het trouwens prima dat België drietalig is, als je het mij vraagt. Maar niemand vraagt mij – en dát is misschien wel de meest Belgische eigenschap van allemaal: een mening hebben over taalgrenzen die niemand wil horen, terwijl we ondertussen gewoon dooreten aan onze frieten en doen alsof er niks aan de hand is!
Maar goed, je punt staat: vrede stichten is blijkbaar overal moeilijk – zelfs tussen mensen die dezelfde frieten eten!