Umit, eerst even dit: dat je het lev shomea verhaal graag aanneemt als waar …. dat waardeer ik oprecht. Dat is meer dan de meeste discussies opleveren.umit schreef: 29 apr 2026, 10:41niet vergelijkbaar. De Koraan is door God geopenbaard...de Thorah ook. Zohar en Sefirot is mensenwerk. Die zijn niet geopenbaard.Kyron schreef: 29 apr 2026, 10:07 Umit, blij dat we het ergens over eens zijn …. dat is meer dan de meeste internetdiscussies opleveren.
Eén laatste punt: jij zegt dat die wijsheid al aanwezig is in het mainstream Jodendom en dat ik de kabbala daar niet voor nodig heb. Dat is een beetje zoals zeggen dat de diepere betekenis van de Quran al aanwezig is in de islam …
Die kunnen dus helemaal niet dieper gaan dan de Thorah.Ik zou dat ook aanvechten. Hoezo het gaat dieper? Als het dieper zou gaan, zou ons profeet dat al lang aangekaart hebben. Het is simpelweg een ander paadje.Kyron schreef: 29 apr 2026, 10:07 en dat je de soefiëtische traditie daar dus niet voor nodig hebt. Technisch waar .... maar de soefi's zouden zeggen: wij gaan gewoon dieper. En jij begrijpt waarschijnlijk beter dan wie ook waarom sommige mensen dat dieper willen gaan.![]()
Waar je het mee kunt vergelijken is dat als twee mensen iets goeds willen doen. De één zet zich in om de zwerfdieren te helpen met voedsel en onderdak...omdat hij dat wat hij met dat doel doet "dieper" voelt...de ander zet zich in als cliniclown voor kinderen die ongeneeslijk ziek zijn.
de één is niet dieper dan de ander...maar mensen voelen het ene doel dieper omdat ze zich daartoe meer verbondenheid hebben.
Soefisme is dus ook zo. voor de één werkt het, voor de ander niet.
Een soefi dat zegt "wij gaan gewoon dieper" getuigt al van hoogmoed...want mensen zijn geen hartenkijkers...de soefi kan niet weten hoe diep de ander gaat...hij zegt in feite "ik ben beter dan jij".
Daar kan nooit belangrijker informatie in te vinden zijn wat niet in de Thorah geopenbaard wordt. Het is alles mensenwerk...de Thorah niet...dus het kan niet dieper gaan.Kyron schreef: 29 apr 2026, 10:07
De kabbala is niet naast het Jodendom … het is het mystieke hart ervan. De Zohar, de Sefirot, tikkun olam …. geen randverschijnselen. Het is de soefiëtische traditie van het Jodendom, zeg maar.Nee de Koraan spreekt er niet over...dat is wat anders dan dat Suleyman zijn gaven zonder expliciet verzoek ontvangt. De Koraan zegt alleen maar dat Suleyman die gaven heeft gekregen, maar gaat niet in op hoe en waarom hij dat gekregen heeft.Kyron schreef: 29 apr 2026, 10:07
En dan nog iets over Salomo …. want hier zit een interessant verschil tussen onze bronnen. In de Koran krijgt Soelaimaan zijn gaven zonder expliciet verzoek: heerschappij over wind, dieren en djinn, de taal der vogels. Indrukwekkend …. maar het initiatief ligt bij God.
Dus die informatie ontbreekt in de Koraan.
Wat wij als moslims dan doen als bepaalde informatie niet in de Koraan staat, dan vallen we terug op oudere bronnen zoals de Thorah (Want dat is ook ons boek)...die zijn dan misschien minder betrouwbaar, maar kunnen ondanks hun onbetrouwbaarheid soms toch een betere visie verschaffen.
We vullen onze visie dus graag aan met de informatie die we in het verleden door andere profeten geopenbaard hebben gekregen.
Vandaar dat Joden ons zien als een totaal ander religie...maar wij zien Joden als mensen van de vorige versie van dezelfde religie.nemen we dus graag aan als waar.Kyron schreef: 29 apr 2026, 10:07
In de Bijbel …. 1 Koningen 3 …. vraagt Salomo zelf om een lev shomea. Letterlijk: een luisterend hart. Niet wijsheid als kennis, niet macht, niet rijkdom ....maar het vermogen om open te staan en te horen.Kyron schreef: 29 apr 2026, 10:07
Het Hebreeuwse werkwoord shama betekent trouwens niet alleen horen … het betekent tegelijk luisteren, begrijpen…... In het Bijbels Hebreeuws zijn horen en handelen twee kanten van dezelfde beweging. Je herkent die wortel misschien: Shema Yisrael ….. Hóór, Israël …. het centrale Joodse gebed.
Dat is precies waarom de kabbala mij aanspreekt: niet als magie, maar als een traditie die precies dát luisterende hart probeert te cultiveren.
Goed …. ik denk dat we hiermee de bodem van onze meningsverschillen hebben bereikt. Jij blijft waarschuwen, ik blijf lezen, en de djinn kijken waarschijnlijk verveeld toe.![]()
En je cliniclown-analogie is eerlijk gezegd prachtig. Je hebt gelijk dat 'dieper' aanmatigend klinkt … ik trek dat terug. Laten we zeggen: een ander pad naar hetzelfde doel. Peda zou daar blij mee zijn.
Dan je kernargument: Zohar en Sefirot zijn mensenwerk, de Thorah niet …. dus de kabbala kan nooit dieper gaan dan de Thorah.
Hier wringt iets. Want de Talmoed is ook mensenwerk. De hele rabbijnse traditie is mensenwerk. Eeuwen van interpretatie, commentaar op commentaar op commentaar …. allemaal mensenwerk. En toch beschouwt het mainstream Jodendom de Talmoed als onmisbaar voor het begrijpen van de Thorah.
Jij doet als moslim trouwens precies hetzelfde …. je eigen woorden: "we vallen terug op oudere bronnen die misschien minder betrouwbaar zijn, maar toch een betere visie kunnen verschaffen."
Anders gezegd: ook jij vult openbaring aan met mensenwerk … omdat de openbaring alleen soms niet genoeg zegt. De kabbala doet precies hetzelfde voor het Jodendom.
Het verschil is dus niet openbaring versus mensenwerk …. het is welk mensenwerk je vertrouwt.