Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 18 aug 2026, 10:14
Tufkah schreef: 18 aug 2026, 10:10

Dan komen we weer terug bij mijn opmerking van gisteren om 21:31 Het gaat niet om jou of mij, maar om die miljoenen mensen die verdwaald zijn in de depressies, verslavingen enz enz. Ik kan natuurlijk schrijven dat zij zich maar hadden moeten bekeren, maar dat is te laat als je diep in de put zit.
Genezing en heling is niet afhankelijk van bekeren. De pure liefde geneest en heelt alle leed van iedereen.
Dus Jezus werk was volkomen nutteloos?

Romeinen 5:12 Dus door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo heeft de dood zich tot alle mensen uitgebreid omdat ze allemaal hebben gezondigd.

Mt 9:
35 Daarna reisde Jezus rond en ging naar alle steden en dorpen. Hij onderwees in hun synagogen, predikte het goede nieuws van het Koninkrijk en genas elke ziekte en elke kwaal.
36 Toen hij al die mensen zag, kreeg hij medelijden met ze, omdat ze als schapen zonder herder waren — verwaarloosd en slecht behandeld.
37 Hij zei tegen zijn discipelen: ‘Ja, de oogst is groot, maar er zijn weinig werkers.
38 Smeek daarom de Meester van de oogst dat hij werkers stuurt om zijn oogst binnen te halen.’

Mt 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 24 aug 2026, 12:00
Alpha schreef: 24 aug 2026, 11:41 Ik heb op jouw reactie gereageerd.
Ik heb mijn reactie gecorrigeerd, kennelijk heb je dat nog niet gelezen.

Het doet mij pijn dat je mijn God Jehovah beschuldigt en dat je zijn naam weigert te gebruiken, vermoedelijk m.i. gebaseerd op bijgeloof.
Maar dat is jouw keuze. (Hand 2:21)

Ik kan hier niet zien welke teksten rood of blauw zijn gemaakt.
Dat laatste lijkt me sterk, ieder beeldscherm is toch hetzelfde?
Als ik de tekst rood en blauw mak, moet jij dat ook zien.
Maar goed, dan zal ik de vragen apart schrijven.

Dit was de eerste vraag:
"Is het volkomen liefde dat je mensen invalide maakt?"
En dit de bijbehorende bijbeltekst.
"Exodus 4:11: En de HEERE zeide tot hem: Wie heeft den mens den mond gemaakt, of wie heeft den stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE?"
Dit is de tweede vraag met bijbehorende bijbeltekst:
"En is het volkomen liefde dat je ze daarna afwijst omdat ze invalide zijn ?"
"Leviticus 21:18-23: Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, hij zij een blind man, of kreupel, of te kort, of te lang in leden; Of een man, in wien een breuk des voets, of een breuk der hand zal zijn; 20 Of die bultachtig, of dwergachtig zal zijn, of een vel op zijn oog zal hebben, of droge schurftheid, of etterige schurftheid, of die gebroken zal zijn aan zijn gemacht................... Doch tot den voorhang zal hij niet komen, en tot het altaar niet toetreden, omdat een gebrek in hem is; opdat hij Mijn heiligdommen niet ontheilige; want Ik ben de HEERE, die hen heilige!"
Dit zijn eeuwenoude bijbelteksten, dus het heeft niets te maken met het beschuldigen van jouw god Jehova van wat dan ook.

Dan is er nog deze tekst
1 Petrus 3: 15 er eens op na:
"Wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die rekenschap vraagt van de hoop die in U is, met zachtnoedigheid en ontzag."
Dus graag een 'ja' of 'nee' op de vragen hierboven, ofwel er voor kiezen om dat niet te doen, dat is de keus voor de poel des verderfs.
Beste kerel, als ik op het antwoord knopje klik, is er geen gekleurde merken te zien.

Ik ga niet jouw vooroordelen met ja of nee beantwoorden.
Ik probeer te tonen wat de bijbel echt leert.

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/boeke ... bel-leert/
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 24 aug 2026, 12:00
Tufkah schreef: 17 aug 2026, 17:41

Ik peins er niet over. Ik heb je geschreven dat er in de Bijbel een uitdrukking voorkomt uit de Griekse mythologie. Je hebt een week de tijd gehad om hem te vinden, zodat je dan zelf dingen uitzoekt i.p.v. dat je het Besturend Lichaam napraat. Maar ik heb het vermoeden dat je dat niet gedaan hebt, dus ik geef je gewoon weer een week..
Als je onderbouwt wat je zegt, dan kijk ik het na.

Ik praat gewoon de Bijbel na, dat moet je ook eens doen, dan gaat er een wereld voor je open.

Jij praat inderdaad de Bijbel na en dan ook nog eens de NWV. Ik sta op het standpunt dat de Bijbel vele lagen kent en dat de mens deze lagen kan kan begrijpen door het gaan van de smalle weg. (En niet te vergeten de nauwe doorgang)

Maar volgens Jehovah's Getuigen is 144.000 het letterlijke aantal gelovigen dat na de dood een hemelse opstanding krijgt om als koningen en priesters samen met Jezus Christus in de hemel te regeren. Ik geloof nul, niks, nada van zoiets.

Mijn punt? Je kunt met de Bijbel alle kanten op, ook de verkeerde. Jij hanteert een letterlijke exegese, ik hanteer een geestelijke exegese. Dat raakt elkaar nergens. En wie er gelijk heeft? Niet jij, niet ik, maar Jezus Christus.
Wie een oorlog start, kan opeens ontdekken dat de uitgang verdwenen is.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 24 aug 2026, 12:16
Messenger schreef: 18 aug 2026, 10:14
Genezing en heling is niet afhankelijk van bekeren. De pure liefde geneest en heelt alle leed van iedereen.
Dus Jezus werk was volkomen nutteloos?
Dat zeg ik niet. In zijn tijd was hij nuttig denk ik. En als godsbeeltenis biedt hij velen troost en hoop.

Maar in de huidige tijd zijn er vele genezers, velen die hoop en troost bieden. Gods liefde kun je zelf bereiken via je eigen ziel, want als onlosmakelijk deel van God is de ziel de snelste weg.
Alpha schreef: Romeinen 5:12 Dus door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo heeft de dood zich tot alle mensen uitgebreid omdat ze allemaal hebben gezondigd.
Alle mensen over 1 kam scheren en straffen is niet wat een God van pure liefde zou doen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 24 aug 2026, 12:04
Tufkah schreef: 18 aug 2026, 10:10

Dan komen we weer terug bij mijn opmerking van gisteren om 21:31 Het gaat niet om jou of mij, maar om die miljoenen mensen die verdwaald zijn in de depressies, verslavingen enz enz. Ik kan natuurlijk schrijven dat zij zich maar hadden moeten bekeren, maar dat is te laat als je diep in de put zit.
Miljarden mensen zijn verdwaald en daarom moet het goede nieuws wereldwijd verkondigd worden. (Matth. 24:14)
Als dat nieuws aanvaard wordt, is het nooit te laat.
Vele wereldwijde ervaringen bewijzen dat.
Zie JW.ORG.
Bekeringsdwang helpt niet. Daarom schrijf ik hier over het geloof, omdat dit forum daar over gaat. Maar in dagdagelijkse praktijk hoogst zelden. Als ik het geloof ga opdringen dan stoot ik mensen juist af. Sowieso moet er voor het geloof enige ontvankelijkheid bestaan bij deze of gene.

Dus ik ga niet langs de deuren en ik sta ook niet met de Bijbel in het winkelcentrum. Het enige wat de mens kan doen is trachtten een voorbeeld te zijn voor anderen.
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 24 aug 2026, 12:42
Alpha schreef: 24 aug 2026, 12:04 Miljarden mensen zijn verdwaald en daarom moet het goede nieuws wereldwijd verkondigd worden. (Matth. 24:14)
Zie JW.ORG.
Bekeringsdwang helpt niet. Daarom schrijf ik hier over het geloof, omdat dit forum daar over gaat. Maar in dagdagelijkse praktijk hoogst zelden. Als ik het geloof ga opdringen dan stoot ik mensen juist af. Sowieso moet er voor het geloof enige ontvankelijkheid bestaan bij deze of gene.

Dus ik ga niet langs de deuren en ik sta ook niet met de Bijbel in het winkelcentrum. Het enige wat de mens kan doen is trachtten een voorbeeld te zijn voor anderen.
En zelfs zonder bekeringsdrang (lijkt mij een beter woord dan bekeringsdwang) lukt het je mensen af te stoten :lol: :lol: :lol:
peda

Bericht door peda »

Wanneer iemand het stellige geloof heeft dat het voor anderen die zijn/ haar geloofs-inhoud niet volgen zeer kwalijk gaat aflopen na het definitief ogen-sluiten, dan blijf je uit bezorgdheid voor de anderen, zeker op een geloofs-forum, wel evangeliseren in de hoop dat het eigen evangeliseren ooit bij anderen eens vrucht zal dragen.
In een restaurant zou mij deze evangelisatie bij het culinair genieten wel degelijk storen, op een geloofsforum neem ik de evangelisatie ter kennis, of scroll de boodschap gewoon buiten zicht.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 24 aug 2026, 12:42 .............Het enige wat de mens kan doen is trachtten een voorbeeld te zijn voor anderen.
De hele dag jaar in jaar uit op een forum jezelf presenteren als geestelijk mens en alle anderen voor mensen "van deze wereld" uitmaken lijkt mij geen goed voorbeeld om na te volgen. Voor mijzelf sprekende hoop ik nooit zo te worden en heb daar alle vertrouwen in want de brede weg die ik bewandel en altijd bewandeld heb bevalt mij uitstekend, ook van anderen nooit klachten gehoord.
Laatst gewijzigd door J-W op 24 aug 2026, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 24 aug 2026, 13:10 Wanneer iemand het stellige geloof heeft dat het voor anderen die zijn/ haar geloofs-inhoud niet volgen zeer kwalijk gaat aflopen na het definitief ogen-sluiten, dan blijf je uit bezorgdheid voor de anderen, zeker op een geloofs-forum, wel evangeliseren in de hoop dat het eigen evangeliseren ooit bij anderen eens vrucht zal dragen.
In een restaurant zou mij deze evangelisatie bij het culinair genieten wel degelijk storen, op een geloofsforum neem ik de evangelisatie ter kennis, of scroll de boodschap gewoon buiten zicht.
Het gaat voor de natuurlijke mens niet kwalijk aflopen na het definitief ogen-sluiten. Een illusie gaat nergens naar toe, maar houdt op te bestaan. De illusie bestaat uit het zintuigelijk waarnemen (zintuigelijk bewustzijn) en dat eindigt op zeker na het ogen sluiten. Zie ook de gelijkenis van de zaaier, het meeste zaad (de natuurlijke mens) valt op dorre bodem.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Alpha schreef: 24 aug 2026, 12:04 Miljarden mensen zijn verdwaald en daarom moet het goede nieuws wereldwijd verkondigd worden. (Matth. 24:14)
Zie JW.ORG.

Vetgedrukt door mij.
Stop dan eens een keer met het onderscheid maken tussen geestelijke en natuurlijke mensen!
Want dat stoot mensen juist af. En doet de ontvankelijkheid verdwijnen. Begrijp je dat (nu nog) niet?
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 24 aug 2026, 13:53
peda schreef: 24 aug 2026, 13:10 Wanneer iemand het stellige geloof heeft dat het voor anderen die zijn/ haar geloofs-inhoud niet volgen zeer kwalijk gaat aflopen na het definitief ogen-sluiten, dan blijf je uit bezorgdheid voor de anderen, zeker op een geloofs-forum, wel evangeliseren in de hoop dat het eigen evangeliseren ooit bij anderen eens vrucht zal dragen.
Het gaat voor de natuurlijke mens niet kwalijk aflopen na het definitief ogen-sluiten. Een illusie gaat nergens naar toe, maar houdt op te bestaan. De illusie bestaat uit het zintuigelijk waarnemen (zintuigelijk bewustzijn) en dat eindigt op zeker na het ogen sluiten. Zie ook de gelijkenis van de zaaier, het meeste zaad (de natuurlijke mens) valt op dorre bodem.
Het punt is wel dat niet iedere gelovige een Tufkah-gelovige is.
Er zijn zat gelovigen die niet het Tufkah geloof volgen en een andere visie hebben over het na-de-dood- gebeuren.
Wanneer Tufkah dan "" belooft "" dat er na de dood niets aan de hand is, dan blijven desondanks andere gelovigen slapeloze nachten hebben rond hun eigen kijk op na de dood. Het goede van het geloofsforum is wel dat iedereen zonder het leveren van bewijs het eigen na de dood perspectief in de schijnwerper mag plaatsen. Bij Tufkah is het na de dood voor iedereen OK, bij anderen is het na de dood bij een verkeerde geloofskeuze kommer en kwel en Blaise Pascal met zijn "" God-gok "" zag alleen maar de christelijke God naar RKK uitvoering in de na de dood schijnwerper en dat is in mijn optiek ook weer te weinig om op een goede na de dood afloop te kunnen gokken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 24 aug 2026, 14:02

Vetgedrukt door mij.
Stop dan eens een keer met het onderscheid maken tussen geestelijke en natuurlijke mensen!
Want dat stoot mensen juist af. En doet de ontvankelijkheid verdwijnen. Begrijp je dat (nu nog) niet?
Geestelijke mensen onderscheiden zich van niemand. Natuurlijke mensen doen dat per definitie. Dat doen ze niet omdat ik ze afstoot, het is de natuur van de natuurlijke mens.

Lees eens een keer Matteüs 7: 13-14

Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.
Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

Christus heeft het reeds voorzegd: de meesten nemen de weg naar de ondergang. Laat staan dat ongelovigen op dit forum zich wat van mij aan trekken. Wel eens van karma gehoord? De ondergang van de bredeweggers is karma. Onzin zeggen de ongelovigen dan.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 24 aug 2026, 14:08
Tufkah schreef: 24 aug 2026, 13:53

Het punt is wel dat niet iedere gelovige een Tufkah-gelovige is.
Er zijn zat gelovigen die niet het Tufkah geloof volgen en een andere visie hebben over het na-de-dood- gebeuren.
Wanneer Tufkah dan "" belooft "" dat er na de dood niets aan de hand is, dan blijven desondanks andere gelovigen slapeloze nachten hebben rond hun eigen kijk op na de dood. Het goede van het geloofsforum is wel dat iedereen zonder het leveren van bewijs het eigen na de dood perspectief in de schijnwerper mag plaatsen. Bij Tufkah is het na de dood voor iedereen OK, bij anderen is het na de dood bij een verkeerde geloofskeuze kommer en kwel en Blaise Pascal met zijn "" God-gok "" zag alleen maar de christelijke God naar RKK uitvoering in de na de dood schijnwerper en dat is in mijn optiek ook weer te weinig om op een goede na de dood afloop te kunnen gokken.
Geheel volgens de Bijbel: de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn. Een gelovige die de Bijbel serieus neemt, die trekt zich dat aan. Uiteraard zullen niet alle gelovigen dat doen. Ik kom uit een katholiek nest en de meeste gelovigen geloofden wegens het hiernamaals. Ik heb meneer pastoor nooit over de geestelijke mens horen prediken.

Het gaat telkens maar over "na de dood". En dat heeft zo zijn redenen, de natuurlijke mens kijkt tegen zijn natuurlijke begrenzing (de dood) aan en wil daar een oplossing voor. Maar God voor je persoonlijk karretje spannen is nooit een goed idee. Niemand van ons heeft wat te vertellen over God.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 24 aug 2026, 17:15 .......... Maar God voor je persoonlijk karretje spannen is nooit een goed idee. Niemand van ons heeft wat te vertellen over God.
Jij zegt nu wel over God dat jij vindt dat Hij beter geen persoonlijke kar kan trekken :lol:
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: .... En dat heeft zo zijn redenen, de natuurlijke mens kijkt tegen zijn natuurlijke begrenzing (de dood) aan en wil daar een oplossing voor....
Volgens mij wordf die oplossing juist voor hen die daar mee zitten via de bijbel aangeboden. Een eeuwig leven NA de dood.
In de bijbel lees ik nergens over een eeuwig nu en dan afgelopen, dat is slechts de Tufkak interpretatie.die genade als een beloning ziet.
Ik ben geen gelovige, psycholoog of wat dan ook maar volgens mij wil jij op eigen kracht als een geestelijk mens door het leven gaan en heb je er moeite mee heel christelijk gezegd als zondaar je knieën voor Jezus te buigen zoals de kerk leert. Klopt dat?
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 24 aug 2026, 17:15 ... En dat heeft zo zijn redenen, de natuurlijke mens kijkt tegen zijn natuurlijke begrenzing (de dood) aan en wil daar een oplossing voor. ...
Op gewezen door J-W. Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat vooral de geestelijk mens, Tufkah, een oplossing zoekt voor iets wat door hem als een probleem wordt ervaren. Als natuurlijk mens ben ik hier eigenlijk alleen mee bezig als gelovigen of anderen dit als onderwerp aandragen.

Voor het merendeel van de mensheid is het wat het is. In veel gevallen, vooral bij hoog bejaarden, wordt het vaak als een verlossing gezien, ... dat het wel klaar is. Of er daarna nog iets is speelt dan nauwelijks of geen een rol.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 24 aug 2026, 17:07
..........Christus heeft het reeds voorzegd: de meesten nemen de weg naar de ondergang. Laat staan dat ongelovigen op dit forum zich wat van mij aan trekken. Wel eens van karma gehoord? De ondergang van de bredeweggers is karma. Onzin zeggen de ongelovigen dan.
En weer onderscheidt jij je van je medemens.
Jij hebt in jouw ogen de juiste smalle weg bewandeld en de mensen om je heen (op dit forum en waarschijnlijk ook daarbuiten) gaan allemaal de ondergang tegemoet.
Wat een geoordeel weer Tufkah!
Jij verschuil je altijd achter een bijbeltekst, zal ik er ook eens 1 citeren?

Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. (Matt 7:21)

En wat is de wil van de Vader?
Om buiten de kerk als een geestelijk mens rond te wandelen?
Jezus is hier heel duidelijk over in de bergrede:

Matt 25:34-36)
Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechterhand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.

En iets verderop:
Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Ik begrijp dus werkelijk niet hoe jij iedereen die het "Tufkah-geloof" niet omarmt een bredewegger durft te noemen.
Yours

Bericht door Yours »

Yours schreef: 24 aug 2026, 14:02
Vetgedrukt door mij.
Geestelijke mensen onderscheiden zich van niemand. Natuurlijke mensen doen dat per definitie. Dat doen ze niet omdat ik ze afstoot, het is de natuur van de natuurlijke mens.

Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.
Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

Christus heeft het reeds voorzegd: de meesten nemen de weg naar de ondergang. Laat staan dat ongelovigen op dit forum zich wat van mij aan trekken. Wel eens van karma gehoord? De ondergang van de bredeweggers is karma. Onzin zeggen de ongelovigen dan.
Genoemde tekst is mij hoog en breed bekend.

Vraag is waarom mensen niet in vrijheid mogen zijn wie ze zijn. Je onderscheidt hier continue geestelijke mensen van natuurlijke mensen, waarbij je ook nog regelmatig meldt dat wat je schrijft leugens zijn. Ook ongelovigen worden onderscheiden, want brede weggers, waardoor elke ontvankelijkheid voor welk geloof dan ook gedood wordt.
Maar dat weiger je te lezen/in te zien.

Je kunt niemand de smalle weg op forceren. En al zeker niet als je iedereen tegen je in het harnas jaagt. Dan ben je, zoals Jezus Christus dat wèl was, géén dienstknecht des Heeren. Want Jezus waste voeten zonder aanziens des persoons. Uiteindelijk gaat het dan ook allemaal om Verbinding met elkaar.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 25 aug 2026, 09:26

Vraag is waarom mensen niet in vrijheid mogen zijn wie ze zijn. Je onderscheidt hier continue geestelijke mensen van natuurlijke mensen, waarbij je ook nog regelmatig meldt dat wat je schrijft leugens zijn. Ook ongelovigen worden onderscheiden, want brede weggers, waardoor elke ontvankelijkheid voor welk geloof dan ook gedood wordt.

Je kunt niemand de smalle weg op forceren. En al zeker niet als je iedereen tegen je in het harnas jaagt. Dan ben je, zoals Jezus Christus dat wèl was, géén dienstknecht des Heeren. Want Jezus waste voeten zonder aanziens des persoons. Uiteindelijk gaat het dan ook allemaal om Verbinding met elkaar.
Daar zijn we het volstrekt over eens: Je kunt niemand de smalle weg op forceren. Daarom doe ik daar ook totaal geen moeite toe. Reacties zoals die van JW lees ik niet eens, ik zie alleen aan de notificaties dat hij veel berichten naar mij stuurt. Voorts gaat het hier niet over de voetwassing, op een forum worden de verschillende standpunten uiteengezet. En het centrale standpunt wat mij betreft is dat alle natuurlijke mensen ontkennen dat zij de andere natuurlijke mens zijn. Het enige wat die ontkenning ongedaan kan maken is de liefde van de Vader. De liefde van de Vader is de ontkenning van die ontkenning. De liefde van de Vader en de zelfverloochening komen dan ook samen in één punt.

Ik ga hier dus niet de liefde van de Vader zitten te verloochenen en meedoen met al die twisten van de natuurlijke mensen alhier op dit forum. Dat vinden ze natuurlijk weer arrogant en noem het maar op, dat snap ik best. Dat is deel van de natuur van de natuurlijke mens: het strijd voeren tegen elkaar. En die vrijheid gun ik ze, maar ik doe er niet aan mee. De natuurlijke mens kun je nooit pleasen, want ze leven buiten God.

Het is uitgerekend de voetwassing die de mens tot de liefde van de Vader brengt. Liefde kan alleen maar schenkend en dienend zijn. Op een forum dien ik geen enkele forumdeelnemer door hem of haar naar de mond te praten. Ik leg de voetwassing niet zo uit dat ik een ander dien door hem naar de mond te praten. Jij mag er anders over denken (dat meen ik hier waar te nemen) , maar dan verschillen we simpelweg van mening.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 25 aug 2026, 09:42
......
Het is uitgerekend de voetwassing die de mens tot de liefde van de Vader brengt. Liefde kan alleen maar schenkend en dienend zijn. Op een forum dien ik geen enkele forumdeelnemer door hem of haar naar de mond te praten. Ik leg de voetwassing niet zo uit dat ik een ander dien door hem naar de mond te praten. Jij mag er anders over denken (dat meen ik hier waar te nemen) , maar dan verschillen we simpelweg van mening.

Waarom.sloof jij je toch zo uit hier als een volmaakt geestelijk mens over te willen komen? Is dat echt zo belangrijk voor een wedergeborene die zichzelf heeft verloochend?
Voetwassing zoals Jezus dat deed heeft met nederigheid te maken. Dat heeft totaal niets met naar de mond praten van doen dus die onzin niet ten onrechte in de mond van een ander leggen. Afleidingsmanoeuvres van jou Tufkah, bang om van je voetstuk te vallen? Ik stel me de liefde van de Vader in een gelovige waar jij prat op gaat heel anders voor......zo leer je hier als ongelovige nog eens wat ;)
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 25 aug 2026, 09:42
Yours schreef: 25 aug 2026, 09:26

Daar zijn we het volstrekt over eens: Je kunt niemand de smalle weg op forceren. Daarom doe ik daar ook totaal geen moeite toe. Reacties zoals die van JW lees ik niet eens, ik zie alleen aan de notificaties dat hij veel berichten naar mij stuurt. Voorts gaat het hier niet over de voetwassing, op een forum worden de verschillende standpunten uiteengezet. En het centrale standpunt wat mij betreft is dat alle natuurlijke mensen ontkennen dat zij de andere natuurlijke mens zijn. Het enige wat die ontkenning ongedaan kan maken is de liefde van de Vader. De liefde van de Vader is de ontkenning van die ontkenning. De liefde van de Vader en de zelfverloochening komen dan ook samen in één punt.

Ik ga hier dus niet de liefde van de Vader zitten te verloochenen en meedoen met al die twisten van de natuurlijke mensen alhier op dit forum. Dat vinden ze natuurlijk weer arrogant en noem het maar op, dat snap ik best. Dat is deel van de natuur van de natuurlijke mens: het strijd voeren tegen elkaar. En die vrijheid gun ik ze, maar ik doe er niet aan mee. De natuurlijke mens kun je nooit pleasen, want ze leven buiten God.

Het is uitgerekend de voetwassing die de mens tot de liefde van de Vader brengt. Liefde kan alleen maar schenkend en dienend zijn.
De wereld kan niet zonder natuurlijke mensen: al die vaders en moeders die hun kinderen met Liefde en aandacht groot brengen. Die vormen tevens de basis van het Hiernamaals: God als man en vrouw, als vader en moeder. Amen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

https://www.eo.nl/artikel/hume-rationel ... taan-niet/

Hume was volgens sommigen misschien wel de eerste atheïst. Al was hij volgens anderen eerder een agnost. Voor zijn tijdgenoten was hij in ieder geval een ferme ongelovige. Hume ondernam de eerste poging om religieus geloof in strikt psychologische bewoordingen te omvatten. De menselijke natuur is volgens hem het vertrekpunt van alle kennis. De rede is beperkt, eigenlijk is de rede geknecht door onze emoties en begeerten. Argumenteren helpt niet om mensen van gedachten te veranderen.
Het discours is al eeuwenoud om "de natuurlijke mens" samen te vatten. Wie de natuurlijke mens ziet als iemand die voor rede vatbaar is die komt van een koude kermis thuis. De rede is geknecht door emoties en begeertes, waarmee de natuurlijke mens onderworpen is aan zijn eigen emoties en begeerten. Dergelijke zaken kunnen mijn inziens gewoon besproken worden op een forum wat niet-dogmatisch is.
Op eenzelfde manier kijkt Hume naar religie. Hij poneert zelfs een argument tegen het bestaan van God – dat van het kwaad, dat door God niet wordt voorkomen.

Als God almachtig, alwetend en volkomen goed is, hoe zit het dan met het kwaad? Als God het kwaad wil voorkomen, maar het niet kan, dan is hij niet almachtig. Als God het kwaad kan voorkomen, maar Hij doet het niet, dan is hij niet goed. In beide gevallen is hij geen God.
Hume leefde in een tijd waarin de vraag naar het kwaad in relatie tot het bestaan van God steeds belangrijker werd. Maar Hume was ook pragmatisch. Het geen zin heeft om met elkaar te bakkeleien over wie er gelijk heeft over God en wie het laatste woord toekomt over God weten we niet. Als een overtuiging werkt, dan werkt-ie.
En dan mag het vraagstuk van de theodicee ook niet ontbreken. Waarom heeft God een gevallen wereld geschapen? Het antwoord is verrassend simpel: de mens moet wandelen in het veld van goed en kwaad (deze wereld) om zich geestelijk te kunnen ontwikkelen naar het evenbeeld van God. Dat staat feitelijk ook in 2 Korinthiërs 3:18

En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest.

Wat we hier lezen is geloofstaal (de verschillende persoonlijke manieren waarop mensen God ervaren, beleven en liefhebben, in dit geval Paulus). Ook gelovige mensen die 2 Korinthiërs 3:18 nog niet hebben gerealiseerd kunnen er uit opmaken dat ze dienen te veranderen, want dat is wat er staat in de tekst. Voor ongelovigen is het kul, onzin, en weet ik veel wat ze er allemaal uitkramen op dit forum. Laat ze in hun wanen zou ik zeggen, maar kom niet tegemoet in hun wanen. De natuurlijke mens is startpositie, maar niet eindpositie.
Laatst gewijzigd door Tufkah op 25 aug 2026, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 25 aug 2026, 12:09
De wereld kan niet zonder natuurlijke mensen: al die vaders en moeders die hun kinderen met Liefde en aandacht groot brengen. Die vormen tevens de basis van het Hiernamaals: God als man en vrouw, als vader en moeder. Amen.
Daar gaan we het nooit over eens worden, natuurlijke mensen gaan niet naar het hiernamaals. Natuurlijke mensen vallen uiteen als ze sterven. Dat is niks nieuws:

Genesis 3:19
In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
peda

Bericht door peda »

Genesis behoort tot de oudste bijbel gedeelten. Er is m.i. wel grotendeels theologische consensus over het feit dat de bijbelse openbaring voortschrijdend inzicht toont in de overtuigingen rond het na-de-dood gebeuren. Hoe jonger de bijbel hoofdstukken, hoe meer aandacht voor een "'voortleven"" na de dood. Kortom de 5 Mozes-hoofstukken ( Tora ) zijn per heden niet meer representatief voor op de bijbel gebaseerde na-de-dood-inzichten.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 25 aug 2026, 12:25
Yours schreef: 25 aug 2026, 12:09
Daar gaan we het nooit over eens worden, natuurlijke mensen gaan niet naar het hiernamaals. Natuurlijke mensen vallen uiteen als ze sterven. Dat is niks nieuws:

Genesis 3:19
In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
Dat heb jij dan weer gemeen met de natuurlijke mens: dat je stof bent en tot stof wederkeert.
Vergeet overigens niet dat ook jij nu feitelijk in het veld van Goed en Kwaad verblijft: je hebt veel kennis van het Kwaad, waar je hier op het forum regelmatig blijk van geeft. Je kiest er namelijk niet uitsluitend voor om continue in de innerlijke ruimte te verblijven, maar voortdurend kond te doen van je overtuigingen en visie.