Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
J-W
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 28 aug 2026, 19:42
Mullog schreef: 28 aug 2026, 18:41
Je kunt redeneren wat je wilt maar als de boodschap verkeerd overkomt ligt het probleem bij de zender en niet bij de ontvanger.
De zelfzuchtige mens zoekt de oorzaak altijd bij de ander. Niets nieuws onder de zon.
Waarmee Tufkah zichzelf als een zelfzuchtig mens bestempelt, want hij heeft het naar eigen zeggen goed uitgelegd.
Laatst gewijzigd door J-W op 28 aug 2026, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Messenger

Bericht door Messenger »

J-W schreef: 28 aug 2026, 19:48

De zelfzuchtige mens zoekt de oorzaak altijd bij de ander. Niets nieuws onder de zon.
Waarmee Tufkah zichzelf als een zelfzuchtig mens bestempelt, hij heeft het naar eigen zeggen goed uitgelegd.
:)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Mullog

Bericht door Mullog »

Je kunt redeneren wat je wilt maar als de boodschap verkeerd overkomt ligt het probleem bij de zender en niet bij de ontvanger.
Tsjeee, lees ik daar een oordeel?
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Mullog schreef: 28 aug 2026, 20:47

Daar lijkt het erg op. Vast van iemand die is verdwaald in zijn eigen begeerte naar het toekomstig onvervulde.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Leon

Bericht door Leon »

Dat_beloof_ik schreef: 28 aug 2026, 20:55
Daar lijkt het erg op. Vast van iemand die is verdwaald in zijn eigen begeerte naar het toekomstig onvervulde.
Dus verschijnt het toch als waar.
[geloof gaat meer over betekenis dan over feiten]
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Zoals Christus leert in 1 Johannes 2:16 , de gelovige dient een keuze te maken tussen de begeerte welke in de wereld is of de liefde des Vaders. Ik ben er wel uit....
Wie een oorlog start, kan opeens ontdekken dat de uitgang verdwenen is.
Messenger

Bericht door Messenger »

Een atheist, wetenschapper heeft na een ongeval een Bijna Dood Ervaring. Interessante YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=5ZfaPCwjguk
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 28 aug 2026, 23:19

Zoals Christus leert in 1 Johannes 2:16 , de gelovige dient een keuze te maken tussen de begeerte welke in de wereld is of de liefde des Vaders. Ik ben er wel uit....
Waarmee je er dus nogal geniepig eroverheen l u l t dat je oordeelt, ondanks dat je in de liefde des Vaders bent.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 29 aug 2026, 08:30

Waarmee je er dus nogal geniepig eroverheen l u l t dat je oordeelt, ondanks dat je in de liefde des Vaders bent.
Dit forum is gestart in maart 2013 en het biedt sinds juni 2017 een podium dat primair bedoeld is voor niet-dogmatische christenen en niet gelovigen met belangstelling voor geloof.
Een geïnteresseerdheid in oprechte en open gesprekken met anderen, christenen en niet-gelovigen, wordt verondersteld.
Mocht onverhoopt blijken dat iemand die instelling niet heeft, dan kan het zijn dat we adviseren niet meer forummer bij ons te zijn.

Uit: reglement en enige tips.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 29 aug 2026, 08:40
Dit forum is gestart in maart 2013 en het biedt sinds juni 2017 een podium dat primair bedoeld is voor niet-dogmatische christenen en niet gelovigen met belangstelling voor geloof.
Een geïnteresseerdheid in oprechte en open gesprekken met anderen, christenen en niet-gelovigen, wordt verondersteld.
Mocht onverhoopt blijken dat iemand die instelling niet heeft, dan kan het zijn dat we adviseren niet meer forummer bij ons te zijn.

Ik weet niet wat voor zielig figuur jij bent met je gegraaf in forumregels wanneer je een spiegel wordt voorgehouden waarin je de ware Tufkah ziet en dat boeit mij ook niet maar dat je verre van de door jou geschetste geestelijk mens bent bewijs je voor mij keer op keer op dit forum.
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 29 aug 2026, 08:40

Kijk eens naar je eigen inbreng.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 29 aug 2026, 00:10 Een atheist, wetenschapper heeft na een ongeval een Bijna Dood Ervaring. Interessante YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=5ZfaPCwjguk
Inderdaad een interessante en voor mij ook zeer overtuigende video van een BDE, Messemger. :thumb1:
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Dat klopt helemaal en jij bent daar een goed voorbeeld van.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 29 aug 2026, 11:59

Jij denkt: Wat Mullog kan dat kan ik ook? Lees nog eens op je gemak de forumreglementen na en vraag je af of je belangstellend bent naar gelovigen en het geloof. Anders is Freethinker een betere plaats om te forummen.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 29 aug 2026, 12:03
Tiberius Claudius schreef: 29 aug 2026, 11:59
Jij denkt: Wat Mullog kan dat kan ik ook? Lees nog eens op je gemak de forumreglementen na en vraag je af of je belangstellend bent naar gelovigen en het geloof. Anders is Freethinker een betere plaats om te forummen.
Je zou je ook eens kunnen gaan afvragen of jij bent zoals jij je hier voordoet. Nooit in je opgekomen?
J-W

Bericht door J-W »

dubbel
Laatst gewijzigd door J-W op 29 aug 2026, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius Claudius

J-W schreef: 29 aug 2026, 12:06
Tufkah schreef: 29 aug 2026, 12:03

Je zou je ook eens kunnen gaan afvragen of jij wel bent zoals jij je hier voordoet. Nooit in je opgekomen?
Ik heb de indruk dat hij zich aangesproken voelt.

PS.
Waardoor plaats je vaak zaken tweemaal?
J-W

Bericht door J-W »

Tiberius Claudius schreef: 29 aug 2026, 12:21 ............Waardoor plaats je vaak zaken tweemaal?
Slordigheid van me, doe ik niet bewust. Laatste hersteld.
Tiberius Claudius

J-W schreef: 29 aug 2026, 12:33
Tiberius Claudius schreef: 29 aug 2026, 12:21 ............Waardoor plaats je vaak zaken tweemaal?
Slordigheid van me, doe ik niet bewust. Laatste hersteld.
Het kon ook door een defect komen.
Ik heb dat elders meegemaakt, dan leek het niet geplaatst en dan deed je het opnieuw en ja dan stond het er tweemaal.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 25 aug 2026, 17:12
Alpha schreef: 24 aug 2026, 12:24 Beste kerel, als ik op het antwoord knopje klik, is er geen gekleurde merken te zien.

Ik ga niet jouw vooroordelen met ja of nee beantwoorden.
Ik probeer te tonen wat de bijbel echt leert.

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/boeke ... bel-leert/
Je speelt nu dommetje.
Als je op antwoord klikt, dan staat dat bovenaan een bericht waarin tekst rood en blauw is gekleurd.

Ik postte geen vooroordelen, ik stel vragen:

Dit was de eerste vraag:
"Is het volkomen liefde dat je mensen invalide maakt?"
En dit de bijbehorende bijbeltekst.
"Exodus 4:11: En de HEERE zeide tot hem: Wie heeft den mens den mond gemaakt, of wie heeft den stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE?"

Dit is de tweede vraag met bijbehorende bijbeltekst:
"En is het volkomen liefde dat je ze daarna afwijst omdat ze invalide zijn ?"
"Leviticus 21:18-23: Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, hij zij een blind man, of kreupel, of te kort, of te lang in leden; Of een man, in wien een breuk des voets, of een breuk der hand zal zijn; 20 Of die bultachtig, of dwergachtig zal zijn, of een vel op zijn oog zal hebben, of droge schurftheid, of etterige schurftheid, of die gebroken zal zijn aan zijn gemacht................... Doch tot den voorhang zal hij niet komen, en tot het altaar niet toetreden, omdat een gebrek in hem is; opdat hij Mijn heiligdommen niet ontheilige; want Ik ben de HEERE, die hen heilige!"

Dit zijn eeuwenoude bijbelteksten, dus geen vooroordelen.
Dus wat is het : ja of nee?

Het negende gebod: "Gij zult geen valse getuigenis spreken" (Exodus 20:16).
Petrus 3: 15:
"Wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die rekenschap vraagt van de hoop die in U is, met zachtmoedigheid en ontzag."
Bedankt voor je reactie.
Je kan mij helaas niet dicteren, hoe ik moet reageren.

Sorry, ik ben hier niet degene die "dommetje" speelt.
Ik citeer slechts de bijbel en laat zien wat die werkelijk leert.

Je citeert helaas teksten uit het verband, je negeert gewoon de context.
Daarmee ga je helaas tegen het negende gebod in.
Bovendien is er aan jouw eeuwenoude teksten geknutseld.
IK heb al een paar keer daarop gewezen, maar dat past je dus niet.
Zo is Gods naam uit jouw vertaling verwijderd en word het Hebreeuwse Sjeool en het Griekse Hades opzettelijk verkeerd vertaald (vanwege de pecunia).
Een paar voorbeelden.

Psalm 16:
10 Want u zult me niet achterlaten in het Graf. U zult niet toelaten dat wie loyaal is aan u, de kuil ziet. NWV
10 Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten; Gij zult niet toelaten, dat Uw Heilige de verderving zie. SV.
10 Want Gij geeft mijn ziel niet prijs aan het dodenrijk, noch laat Gij uw gunstgenoot de groeve zien. NBG
10 For thou wilt not leave my soul in hell; neither wilt thou suffer thine Holy One to see corruption. KJV.

Handelingen 2:
27 want u zult me niet achterlaten in het Graf, en u zult niet toelaten dat wie loyaal is aan u, tot ontbinding overgaat. NWV.
27 Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, noch zult Uw Heilige [over] geven, om verderving te zien. SV.
27 Omdat Gij mijn ziel niet aan het dodenrijk zult overlaten, noch uw heilige ontbinding doen zien. NBG
27 Because thou wilt not leave my soul in hell, neither wilt thou suffer thine Holy One to see corruption. KJV.

Handelingen 2:
31 Daarom voorzag hij de opstanding van de Christus en sprak hij erover. Hij zei dat de Christus niet achtergelaten zou worden in het Graf en dat zijn lichaam niet tot ontbinding zou overgaan. NWV.
31 Zo heeft hij, dit voorziende, gesproken van de opstanding van Christus, dat Zijn ziel niet is verlaten in de hel, noch Zijn vlees verderving heeft gezien. SV.
31 Heeft hij in de toekomst gezien en gesproken van de opstanding van de Christus, dat Hij niet aan het dodenrijk is overgelaten, noch zijn vlees ontbinding heeft gezien. NBG
31 He seeing this before spake of the resurrection of Christ, that his soul was not left in hell, neither his flesh did see corruption. KJV.

Je hebt een duidelijk vooroordeel, je dicht de schepper kwalijke motieven toe.
In Genesis 2 deed dat een opstandige engel dat ook en daar trapten Adam en Eva in.
Zij wilden zelf bepalen wat goed en wat slecht is.
In Gen 3:15 corrigeerde de scheper dat.
De opstandige engel zou vernietigd worden na Gods ingrijpen aan het eind der tijden.
Adam en Eva verloren Gods goedkeuring en zouden sterven.

Genesis 3:15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen.’ NWV.

Hoewel je de strekking van deze tekst niet duidelijk zal zijn, heeft "de hiel" betrekking op Jezus.

Abraham was bereid on zijn enige zoon aan de schepper te offeren.
Dat beeldde het offer van de Goddelijke vader af, die zijn zoon wel liet offeren.
Ik heb je vragen beantwoord, maar dat accepteer je niet.

De hemelse vader is aantoonbaar niet verantwoordelijk voor lichamelijke tekortkomingen, maar zoals gezegd laat hij dat wel toe!
Als voorbeeld gaf ik het verslag van Job.

Job 1: 12 Toen zei Jehovah tegen Satan: ‘Goed, alles wat hij heeft, is in je hand. Alleen hemzelf mag je niet aanraken!’ Daarna ging Satan bij Jehovah weg. NWV.

Jehovah stond Satan dingen toe, maar wèl met een beperking, waardoor hij restricties aan Satan gaf.

Ik besluit daarom met deze tekst, hoe de schepper reageert op oprechte mensen.

Handelingen 2:21 En iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered.’”

(Joël 2:28-32) Daarna zal ik mijn geest uitstorten op alle soorten mensen, en jullie zonen en dochters zullen profeteren, jullie oude mannen zullen dromen dromen en jullie jonge mannen zullen visioenen zien. 29 Zelfs op mijn slaven en slavinnen zal ik in die dagen mijn geest uitstorten. 30 En ik zal wonderen tonen in de hemel en op aarde: bloed, vuur en rookzuilen. 31 De zon zal in duisternis veranderen en de maan in bloed vóór de komst van de grote en ontzagwekkende dag van Jehovah. 32 En iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered. Want op de berg Sion en in Jeruzalem zullen degenen zijn die ontkomen, zoals Jehovah heeft gezegd, de overlevenden die Jehovah roept. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Het is belangrijk ook de context van een Schriftplaats te bekijken.

1 Johannes 2:
15 Heb de wereld niet lief en ook de dingen in de wereld niet. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde voor de Vader niet in hem.
16 Want alles wat in de wereld is — vleselijke verlangens, dingen waar de ogen naar verlangen en het pronken met je middelen van bestaan — komt niet uit de Vader voort, maar uit de wereld.
17 Bovendien gaat de wereld met haar begeerte voorbij, maar wie de wil van God doet, blijft voor eeuwig. NWV

15 Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid. HSV.

Verwijs teksten kunnen meer duidelijkheid verschaffen.

1 Johannes 5:
19 Wij weten dat we uit God voortkomen, maar de hele wereld ligt in de macht van de goddeloze.
20 Wij weten dat de Zoon van God is gekomen, en hij heeft ons inzicht gegeven zodat we de kennis kunnen krijgen van de waarachtige. En door zijn Zoon Jezus Christus zijn we in eendracht met de waarachtige. Dit is de ware God en het eeuwige leven.

2 Korinthiërs 4:
2 Maar we hebben de schandelijke dingen verworpen die in het geheim worden gedaan, we gaan niet sluw te werk en we vervalsen het woord van God niet. Maar door de waarheid openlijk bekend te maken bevelen we ons voor het oog van God aan het geweten van alle mensen aan.
3 Als er in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat we bekendmaken, dan is het gesluierd voor hen die vergaan,
4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is. NWV
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 26 aug 2026, 15:15
Messenger schreef: 26 aug 2026, 13:36
Het "Zelf" manifesteert zich in vele zelven die ieder unieke ervaringen opdoen. Niets staat daar los van. Zo ervaart het "Zelf" alles dat de vele zelven ervaren hebben. En dit gaat eindeloos door, het "Zelf" is net als de zelven onkwetsbaar en onsterfelijk.

Wat anderen, zoals Boeddha en Christus erover zouden hebben gezegd vind ik niet van belang.
Ik begrijp dat je dat niet van belang vindt, het is voor de mens een onwelkome boodschap dat de vorm (de natuurlijke mens) geen zelf heeft.

God is de Schepper en God heeft Zichzelf voortgebracht in de schepping. Dat kan ook niet anders , want anders had God buiten Zichzelf moeten treden. Zo is de kloof ontstaan tussen God en schepping/ het geschapene. Zo is de illusie ontstaan dat het geschapene (de vorm) op zichzelf staat. De kern van de illusie is de zintuigelijke werkzaamheid van de vorm. Er is dus niet zoiets als het "Zelf" en de zelven.

Het aardige is dat dat ook al in de Bijbel staat: de duisternis (de vorm) heeft zichzelf niet begrepen. (Joh 1:5) Nou trekt de zintuigelijke mens zich natuurlijk niks aan van een paar woorden in de Bijbel. Wie laat zich vertellen dat hij een illusie is?

Iedere manifestatie (vorm, natuurlijke mens) is in strijd met de goddelijke natuur en op termijn onhoudbaar. Jij hebt zelfs de manifestatie tot God uitgeroepen. Allemaal prima, binnen dit leven kan de mens van alles doen en beweren. Maar de zintuigelijke mens houdt wel op te bestaan bij jouw dood, wat je er zelf ook voor mening over moge hebben.

Daarom volg ik Christus, Hij bewijst waarlijk Zoon van God te zijn omdat de dingen welke Hij verkondigt heeft waar blijken te zijn. En verder sprak Boeddha ook de waarheid toen hij beweerde dat er geen zelf is. Boeddha benadrukte dat niet alleen in ons lichaam-mind systeem er geen absoluut zelf te vinden is, maar dat er in de hele relatieve schepping – in het gehele veranderlijke universum – geen onveranderlijk zelf te vinden is.

Waarom ik geen Boeddhist ben is allereerst omdat louter meditatie een mens niet verder brengt. En omdat er binnen Christus wél het eeuwig leven te vinden is. Johannes 15:4 Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft.

Veel gelovigen lezen zo'n vers als dat "ik" in Christus moet blijven, maar het "ik' (begrepen als de natuurlijke mens) is er helemaal niet. De mens moet opnieuw geboren worden uit Geest, en dat wist Boeddha dan weer niet. Prima man hoor, die Boeddha, een aanrader. Maar hij is het nét-niet.
Ik citeer de genoemde teksten, maar dan met de context.

Johannes 1:
1 In het begin was het Woord. Het Woord was bij God en het Woord was een god.
2 Hij was in het begin bij God.
3 Alles is via hem ontstaan, en zonder hem is er helemaal niets ontstaan. Wat is ontstaan
4 via hem was leven, en het leven was het licht voor de mensen.
5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet overwonnen.

Jezus verwijst hier naar de schepping van de aarde:
Gen 1:
2 De aarde was woest en leeg, en er lag duisternis over het oppervlak van de watermassa. En Gods actieve kracht bewoog zich over het oppervlak van het water.
3 God zei: ‘Er moet licht komen.’ Toen kwam er licht.

Johannes 15:
1 Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer.
2 Hij haalt elke rank aan mij die geen vruchten oplevert weg, en hij reinigt elke rank die wel vruchten oplevert, zodat die meer vrucht zal dragen. 3 Jullie zijn al rein door het woord dat ik tot jullie heb gesproken.
4 Blijf in eendracht met mij, en ik zal in eendracht met jullie blijven. Net zoals de rank uit zichzelf geen vruchten kan voortbrengen als hij niet aan de wijnstok blijft, zo kunnen ook jullie dat niet als jullie niet in eendracht met mij blijven.

10 Als je je aan mijn geboden houdt, zul je in mijn liefde blijven, zoals ik me ook aan de geboden van de Vader heb gehouden en in zijn liefde blijf. NWV.

Jezus gebruikte graag illustraties.

Lukas 12:
11 Terwijl ze naar hem luisterden, vertelde hij hun nog een illustratie, omdat hij dicht bij Jeruzalem was en ze dachten dat Gods Koninkrijk onmiddellijk zou verschijnen.
12 Hij zei: ‘Een man van hoge afkomst ging op reis naar een ver land om het koningschap te ontvangen. Daarna zou hij terugkomen.
13 Hij riep tien van zijn slaven, gaf ze tien minen en zei tegen ze: “Doe er zaken mee totdat ik kom.”
14 Maar de burgers hadden een hekel aan hem. Ze stuurden gezanten achter hem aan met de boodschap: “Wij willen niet dat die man koning over ons wordt.”
15 Uiteindelijk kwam hij terug nadat hij het koningschap had ontvangen. Hij riep de slaven aan wie hij het geld had gegeven bij zich, omdat hij wilde weten hoeveel ze met zakendoen hadden verdiend.
16 De eerste kwam naar voren en zei: “Heer, uw mine heeft tien minen opgeleverd.”
17 Hij zei tegen hem: “Goed gedaan! Je bent een goede slaaf. Omdat je bewezen hebt dat je betrouwbaar bent in iets kleins, geef ik je het gezag over tien steden.”
18 De tweede kwam en zei: “Heer, uw mine heeft vijf minen opgebracht.”
19 Tegen die slaaf zei hij: “Jij krijgt het gezag over vijf steden.”
20 Maar de volgende kwam en zei: “Heer, hier is uw mine. Ik heb hem verborgen in een doek.
21 Ik was namelijk bang voor u omdat u een strenge man bent. U neemt wat u niet hebt uitgezet en u oogst wat u niet hebt gezaaid.”
22 Tegen hem zei hij: “Slechte slaaf, met je eigen woorden zal ik je veroordelen. Je wist toch dat ik een strenge man ben en dat ik neem wat ik niet heb uitgezet en oogst wat ik niet heb gezaaid?
23 Waarom heb je mijn geld dan niet naar een bank gebracht? Dan had ik het bij mijn aankomst met rente teruggekregen.”
24 Toen zei hij tegen degenen die erbij stonden: “Pak de mine van hem af en geef die aan de slaaf die tien minen heeft.”
25 Maar ze zeiden tegen hem: “Heer, hij heeft al tien minen!”
26 Hij antwoordde: “Ik zeg jullie: Wie heeft, zal meer krijgen. Maar van wie niets heeft, zal zelfs wat hij heeft worden afgenomen.
27 En breng mijn vijanden die niet wilden dat ik koning over ze werd bij me en dood ze voor mijn ogen.”’ NWV.

Jezus wordt koning over Gods aardse koninkrijk aan het einde der tijden.
Hij gaf vervolgens de opdracht aan zijn volgelingen om het goede nieuws wereldwijd bekend te maken. (Matth. 28:19).
Degenen die niets deden, zal alles worden afgenomen en zijn tegenstanders worden gedood.
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: 25 aug 2026, 15:02
Tufkah schreef: 25 aug 2026, 14:19

Ik begrijp het, al jouw reacties komen uit het denken voort. Geen lucide dromen zoals bij Sigrid Kaag.
Inderdaad, ik heb in interesse voor het brede theologische landschap ( denken over God met het verstand ) en ik heb beduidend minder met mystiek.
Over theologie is in mijn optiek goede discussie mogelijk. Een bevredigende discussie over mystieke persoonlijke ervaringen ( God-Ontmoetingen/ Ervaringen ) zie ik als onmogelijk.
Mt 22:
36 ‘Meester, wat is het belangrijkste gebod in de wet?’
37 Hij antwoordde: ‘“Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele verstand.”
38 Dat is het eerste en belangrijkste gebod.
39 Het tweede, daarmee vergelijkbaar, is: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.”
40 Op die twee geboden zijn de hele Wet en de Profeten gebaseerd.’ NWV.

De bijbel is beslist niet mystiek!

Johannes 1:18 Geen enkel mens heeft ooit God gezien. De eniggeboren god, die dicht bij de Vader is, die heeft duidelijk gemaakt wie Hij is.

Exodus 33:20 Maar hij voegde eraan toe: ‘Mijn gezicht kun je niet zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven.’ NWV.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 31 aug 2026, 12:09
De bijbel is beslist niet mystiek!
De bijbel is een bundel van historische mythologie, verhalen die verzonnen zijn door mensen bij kampvuren en overgedragen werden en veel later werden geschreven door mensen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 24 aug 2026, 12:37
Alpha schreef: 24 aug 2026, 12:00 Als je onderbouwt wat je zegt, dan kijk ik het na.

Ik praat gewoon de Bijbel na, dat moet je ook eens doen, dan gaat er een wereld voor je open.

Jij praat inderdaad de Bijbel na en dan ook nog eens de NWV. Ik sta op het standpunt dat de Bijbel vele lagen kent en dat de mens deze lagen kan kan begrijpen door het gaan van de smalle weg. (En niet te vergeten de nauwe doorgang)

Maar volgens Jehovah's Getuigen is 144.000 het letterlijke aantal gelovigen dat na de dood een hemelse opstanding krijgt om als koningen en priesters samen met Jezus Christus in de hemel te regeren. Ik geloof nul, niks, nada van zoiets.

Mijn punt? Je kunt met de Bijbel alle kanten op, ook de verkeerde. Jij hanteert een letterlijke exegese, ik hanteer een geestelijke exegese. Dat raakt elkaar nergens. En wie er gelijk heeft? Niet jij, niet ik, maar Jezus Christus.
Bedankt voor je reactie.
Ik citeer gewoon de bijbel, als je die niet wil geloven zonder nauwkeurige kennis, dan is dat jammer voor jou.

Jezus wordt koning over de aarde, aan het einde der tijden en heeft daarvoor een regering uitgekozen.
Zij gaan met hem dienen als koningen en priesters.
Dat zijn dan de 144.000.
Zij zijn op aarde met de heilige geest gezegend en dat gebeurde met Pinksteren in het jaar 33.

Handelingen 2:
1 Op de dag van het pinksterfeest waren ze allemaal op dezelfde plaats bij elkaar.
2 Plotseling kwam er uit de hemel een geluid dat klonk als een sterke windvlaag, en het vulde het hele huis waar ze waren.
3 Toen zagen ze een soort vuurtongen. Die verspreidden zich en op iedereen daalde er één neer.
4 Ze werden allemaal met heilige geest vervuld en begonnen in verschillende talen te spreken, zoals het hun door de geest werd ingegeven.
5 Er waren op dat moment in Jeruzalem diepgelovige Joden uit alle volken onder de hemel.
6 Toen het geluid klonk, verzamelde er zich een menigte. Ze stonden allemaal versteld omdat ze de discipelen in hun eigen taal hoorden spreken. 7 Ze waren echt verbaasd en zeiden: ‘Maar dat zijn toch allemaal Galileeërs die daar spreken?
8 Hoe kan het dan dat we allemaal onze eigen moedertaal horen?
9 Parthen, Meden, Elamieten, de inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappado̱cië, Po̱ntus en A̱sia,
10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de gebieden van Libië bij Cyre̱ne, bezoekers uit Rome, zowel Joden als proselieten,
11 Kretenzers en Arabieren — we horen ze in onze eigen taal over de grote daden van God praten.’
12 De mensen waren buiten zichzelf van verbazing en zeiden tegen elkaar: ‘Wat is hier aan de hand?’
13 Maar anderen zeiden spottend: ‘Ze hebben te veel zoete wijn op.’
14 Toen stond Petrus samen met de elf op en zei met luide stem: ‘Mannen van Judea, inwoners van Jeruzalem! Dit moeten jullie weten, luister goed naar mijn woorden.
15 Deze mensen zijn niet dronken, zoals jullie denken. Het is namelijk pas het derde uur van de dag.
16 Nee, hier gebeurt wat via de profeet Joël is gezegd:

(Joël 2:28,29)

Openbaring 1:6 hij heeft ons gemaakt tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader — aan hem komt de eer toe en de macht, voor eeuwig. Amen.

Openbaring 20:4 En ik zag tronen, en degenen die erop zaten kregen autoriteit om te oordelen. Ik zag de zielen van hen die terechtgesteld waren omdat ze getuigenis hadden gegeven van Jezus en hadden gesproken over God, en van hen die het wilde beest en zijn beeld niet hadden aanbeden en die niet het merkteken op hun voorhoofd of op hun hand hadden gekregen. Ze kwamen tot leven en regeerden als koningen met de Christus, 1000 jaar lang.

Met de Bijbel kan je dus niet alle kanten op, alleen de goede kant dus.
Wijk je daar van af, dan heb je Gods woord tegen je.