Kyron schreef: Vandaag, 11:50
Beste Bonjour,
Ik merk dat we nu in cirkels aan het draaien zijn, dus laat me even heel helder zijn.
Je zegt dat ik "nooit nagedacht heb" over Palestijns zelfbeschikkingsrecht. Maar ik heb letterlijk al gezegd dat ik dat steun. Twee keer zelfs. Op dit punt ben je niet aan het debatteren, je bent aan het negeren.
Toch begrijp je me hier helemaal verkeerd. Ik heb het niet over een 2-statenoplossing. Als de Joden heel Israël mogen opeisen, op grond van zelfbeschikking, mogen de Palestijnen nu ook heel Palestina opeisen. Verder ga je niet in op opmerkingen waar je geen weerwoord hebt, zoals de onzin van het zelfbeschikkingsrecht als rechtvaardiging voor de toestroom van Joden naar Israël.
Dan je punt over "Joden mogen niet zomaar ergens anders gaan wonen" - oké, maar er wóónden al Joden in dat gebied. Al eeuwen. Dit was niet hun vakantiebestemming.
Je hoeft me niet de les te lezen. Ja, er woonden Joden. En de Palestijnen woonden er net zo lang. Dat wijst DNA onderzoek uit. Het is gewoon dezelfde groep mensen. Alleen zijn de Palestijnen van geloof veranderd en waren met veel meer. Er is een beeld gemaakt dat alle Joden bij de Diaspora Palestina verlieten, maar dat is niet correct.
En ja, de Britse rol was problematisch - niet omdat ze "te veel Joden toelieten" zoals jij suggereert. Het probleem was juist het tegenovergestelde: de Britten sloten tijdens de Holocaust de grenzen af en stuurden schepen vol vluchtelingen terug. Letterlijk terug richting Europa, richting de dood. Dus als we het over "problematisch Brits beleid" hebben, laten we het dan over het juiste probleem hebben.
Dit is onzin. Dat was niet tijdens de Holocaust, maar erna. Dus niks richting de dood. Zorg wel dat je de feiten op een rij hebt. Blijft dus staan dat ze teveel Joden toelieten. Daardoor moest de boel wel exploderen.
Je stelt dat ik met "uitvluchten" kom, ik probeer nunace te brengen maar hier word gedaan alsof nuance een zwaktebod is.
En die opmerking over "een rechtvaardige verdeling die heel anders is dan de tweestatenoplossing" - oké,: wat stel je precies voor? Want tot nu toe heb je vooral dingen afgekraakt zonder een alternatief te noemen. Dat is gemakkelijk, maar niet bepaald constructief.
Die nuance aanbrengen gaat je slecht af.
Mijn idee: Israël ontruimt een deel van het land en geeft daar ruimte aan Palestijnen, zodat er een volwaardige staat opgericht kan worden, met eigen leger en zeggenschap over de eigen grenzen. Wat mij betreft lid van de NAVO, zodat het land goed tegen een agressor beschermd kan worden. Alleen gelijkheid kan rust brengen in de regio.
Kijk, we kunnen het oneens blijven over historische details, maar als je einddoel hetzelfde is als het mijne (rechtvaardigheid voor beide volken), waarom presenteer je me dan als de tegenstander?
Wij kunnen het niet oneens zijn over de historie. Feiten zijn feiten. We kunnen het oneens zijn of beslissingen destijds goed of fout waren, waarbij bij mij beslissingen fout zijn als ze niet de rechten van één groep voor trekken op de andere.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.