Bonjour schreef: Gisteren, 18:37
Het idee leeft dat alel joden door d Romeinen weggejaagd zijn, maar dat is niet juist. Een deel ging, een deel bleef. He deel dat bleef werd bekeerd en Palestijn. Dat betekent niet dat ze minder rechten heeft.
Bs"d
Dus nou zijn de palestijnen de echte joden?
Ze staan in ieder geval genetisch veel dichter bij de Joden van het begin der jaartelling als die zich nu Joden noemen.
Die zijn namelijk deels vermengd met hun gast landen.
PS.
Er is ook een behoorlijk genetisch verschil tussen Joden aan het begin der jaartelling en die ten tijden van David en Salomo.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Lees hier de kromme redeneringen om vast te stellen wie Joods is. Het is lachwekkend te noemen. Het komt er op neer dat in feite willekeurige mensen Jood zijn, want ook de religie is niet het criterium. Zelf ben ik ook een Jood volgens Opperrabbijn Binyomin Jacobs, maar u begrijpt: ik hou het mooi geheim.
Kortom: Jood-zijn is iets heel dieps en misschien is daarom ook het antisemitisme, als een soort tegenpool, ook zo diep en bijna onverklaarbaar.
Maar als het Jood-zijn niet is vast te stellen, dan bestaat antisemitisme feitelijk ook niet.
Een rake bemerking, maar: Jood is geen ras. Joden uit Siberië zijn vaak hoogblond en Joden uit Jemen negroïde. En vervolgens kreeg ik gisteren een artikel onder ogen, geschreven door een dominee, dat de Joden zelf een zogenaamde Messiasbelijdende Jood niet meer als Jood beschouwen. Onwaar! De Jood blijft Jood, ook als hij zijn geloof zegt te hebben afgezworen.
Het is algemeen gebruik. Kijk wat de nazi's deden, wat de Amerikanen gedaan hebben met de indianen, wat er in Australië gebeurt is met de aboriginals, het is gewoon algemeen gebruik.
Zie je nu de nazi's, de Amerikanen en de Australiërs destijds nu als voorbeelden voor Israël? Je zou toch liever zien dat Israël juist níét hun voorbeelden volgt... Daarbij bestaan de inheemse volkeren in Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland nog steeds. Flink gedecimeerd, maar nog wel aanwezig. En zij laten gelukkig steeds meer van zich horen als het gaat om gelijke rechten en trots op eigen cultuur. Dat iets een gebruik zou zijn, maakt het natuurlijk bepaald niet meteen iets goeds.
De enigen die dat niet doen is Israel.
Als ik jou moet geloven, behoort Israël nog steeds te handelen zoals in het Oude Testament. En volgens de Schrift veroverde ze wel degelijk stukken land ten koste van de inheemse inwoners. Volgens jouw redenatie is dat dan nog steeds Israëls opdracht. Met het platbombarderen van Gaza en het met geweld koloniseren van de Westelijke Jordaanoever lijkt ze daar in elk geval aardig mee op weg te zijn.