dingo schreef: Gisteren, 10:56
Kyron schreef: Gisteren, 09:57
Dag Dingo,
Jouw forumregel ok helder.
Maar dan je tweede alinea …. en die verdient aandacht, want ze is onbedoeld het meest eerlijke bewijs van alles wat ik wilde zeggen.
Je schrijft dat het te verwachten was dat de discussie naar Gaza zou gaan. Dat de relatie met de aanslagen er nu eenmaal is.
Ik daag je uit om even te pauzeren bij het woord te verwachten.
Iets wat te verwachten is, is normaal.
Iets wat normaal is, hoeft niet meer bevraagd te worden.
En iets wat niet meer bevraagd wordt, wordt stilzwijgend geaccepteerd.
Zo wordt een verschuiving een gewoonte.
En een gewoonte een mechanisme.
En een mechanisme … onzichtbaar.
Want dit is hoe het gaat. Er gebeurt iets met joodse mensen in onze eigen steden. En voor de eerste schokgolf is uitgetrild, staat de ja-maar-brigade alweer klaar ….. het Zwitsers zakmes van de drogredenaar …. trouw met hun schopje om elke morele helderheid vakkundig te begraven onder een laagje nuance.
"Ja, maar dit had toch een aanloop …. dit viel toch echt niet uit de lucht?"
Wat, gegeven de context, een opmerkelijk gekozen uitdrukking was.
En dan je slotzin: "Het bevestigt wel dat de aanslagen geen geïsoleerde gebeurtenissen zijn."
Feitelijk klopt dat. Maar kijk wat die zin moreel doet: hij upgradet de aanslagen van daad naar fenomeen. Een fenomeen heeft oorzaken. Oorzaken hebben context. En context …. die begrijp je. Je veroordeelt haar niet meer, je begrijpt haar.
Zo glijdt een aanval op joodse instellingen in onze eigen steden, via één welwillende mod-break, geruisloos de categorie "begrijpelijke internationale spanningen" in. En naarmate het conflict voortduurt en heftiger wordt, groeit de brigade vrolijk mee ,,,, als een organisme dat gedijt op onrust.
Je handhaafde een regel tegen argumenting by linking. Maar wat je daarna deed heeft een naam die er verdacht veel op lijkt: redeneren via context, zonder te benoemen waar die context naartoe leidt.
Het "ja, maar"-principe heeft geen kwade wil nodig om te werken.
Het heeft alleen gewenning nodig.
Kyron
Een fenomeen heeft inderdaad een oorzaak. Ik verwacht dat Donald Trump nog een hoop problemen gaat veroorzaken. Waarom verwacht ik dat? Omdat hij al een hoop problemen heeft veroorzaakt.
Idem voor aanslagen op joodse instellingen. Die zijn er meer geweest en vaak gerelateerd aan het handelen van de staat Israël (opgeëist) dus de verwachting is dat recente aanslagen dat ook zijn. Daar keur ik niets goed mee, het is enkel het constateren van een hoge mate van probabiliteit.
Dag Dingo,
Laten we even iets doen wat in deze draad nog nauwelijks is geprobeerd: teruggaan naar waar het topic over gaat.
Niet over Iran. Niet over Gaza. Niet over de internationale politiek ......hoe verleidelijk het ook is om daar naartoe te glijden, als een café dat altijd open is.
Maar over Rotterdam. Over Amsterdam. En terwijl we toch bezig zijn: over Antwerpen, Luik, Brussel. Over mensen die hier wonen, hier werken, hier naar een gebouw lopen dat van hen is ….. en worden aangevallen.
Een synagoge beklad in Amsterdam, Luik, Antwerpen.
Een joods cultureel centrum bedreigd in Rotterdam, Brussel.
Een zichtbare jood in Antwerpen van zijn fiets getrapt.
Op straat belaagd …. omdat ze joods zijn.
Niet omdat ze Israëlisch zijn.
Niet omdat ze een mening hebben over Gaza of Iran.
Omdat ze joods zijn.
Hier. In onze steden.
Jij schrijft dat aanslagen op joodse instellingen "vaak gerelateerd zijn aan het handelen van de staat Israël" … en dat de verwachting dus is dat dit ook zo is. Dat heet probabiliteit. Dat klinkt wetenschappelijk. Dat voelt neutraal.
Maar speel even mee en laten we langzaam afspelen wat die redenering eigenlijk vereist:
Een staat voert beleid.
Een gemeenschap deelt een religie met die staat.
Dus als de staat handelt …. is de gemeenschap een logisch doelwit.
Dat is geen probabiliteit.
Dat is collectieve bestraffing …. met een statistisch jasje aan.
Het jasje zit goed.
Maar de redenering ruikt.
Dan het Iran/Gaza-argument …. want ik zie het al aankomen als een trein zonder remmen. Ik stap er bewust niet op. Want los van wat je vindt van Israël, Gaza, Iran of de hele internationale politiek ….. wat heeft dat te maken met een man en zijn gebouw in Rotterdam?
De eigenaar van dat kulturhus heeft Iran niet aangevallen.
Heeft geen F-35. Heeft geen handvest. Heeft geen leger.
Heeft waarschijnlijk ook geen mening gevraagd over het nederzettingenbeleid.
Hij heeft een gebouw. In onze stad.
En hij werd aangevallen.
Hij had het druk met iets anders.
Zijn gebouw runnen.
Jouw redenering vereist een stille aanname die ze nooit hardop uitspreekt: dat een joodse Nederlander in Rotterdam … of een joodse Belg in Antwerpen op zijn fiets ….. medeverantwoordelijk wordt geacht voor wat een staat doet aan de andere kant van de wereld. Een staat waar hij mogelijk nog nooit is geweest. Dat zijn synagoge, zijn cultureel centrum, zijn dagelijkse leven te verwachten doelwitten zijn zolang dat conflict voortduurt.
Dat is de grap die niemand grappig vindt: de ja-maar-brigade werkt gratis, vraagt niets, en meent het goed. Ze begraven elke morele helderheid vakkundig onder een laagje nuance .. en fluiten erbij. Het Zwitsers zakmes van de drogredenaar: altijd bij de hand, altijd scherp, nooit gebruikt om iets mee te bouwen.
De ja-maar-brigade hoeft de ramen niet zelf in te gooien.
Ze hoeft alleen uit te leggen waarom het te verwachten was.
En dan nog even te vermelden dat ze persoonlijk ook liever geen oorlog heeft.
Kyron