Dat_beloof_ik schreef: 02 jun 2026, 06:15
Alpha schreef: 01 jun 2026, 10:47
Jezus kwam op aarde om mensen te helpen.
Men verwachtte de Messias.
Sommigen herkenden dat aan zijn optreden, helaas de meesten bleven hangen in hun traditie en verwierpen hem.
Jezus gaf opdracht aan zijn volgelingen om het goede nieuws te prediken.
Hij voorzag dat dat in de tijd van het einde wereldwijd zou gebeuren.
Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen.
Het is jammer dat je de Bijbel niet echt kent, als gevolg van de traditionele overleveringen e.d. (Matth. 7:21-23)
Daardoor kan je m.i. geen inzicht krijgen in wat de Bijbel werkelijk leert.
Ik heb je antwoord gegeven, maar kennelijk is het te moeilijk voor je om de passages van de Emmaüsgangers te vinden. (Lukas 24: 13-49)
Ook is kennelijk de tekst over Maria, die Jezus niet herkende, te vinden. (Johannes 20:14-16; 19, 26)
Geen van zijn discipelen herkenden Jezus fysiek, maar aan zijn manier van praten, redeneren en het breken van het brood.
Zelfs Thomas "eiste" fysiek bewijs, Jezus gaf als bewijs door het tonen van zijn wonden.
Jezus kreeg een geestelijke opstanding en nam een menselijk lichaam aan, zoals engelen ook deden als zij boodschappen brachten.
Zij aten, dronken en sliepen bij mensen. (Genesis 18:1-8; 19:1-3)
Geesten zijn onzichtbaar voor mensen.
1 Korinthiërs 15:45 Zo staat er geschreven: ‘De eerste mens, Adam, werd een levend wezen.’ De laatste Adam (Jezus) werd een levengevende geest. NWV
In de evangeliën kan je vinden dat Jezus alle zieken genas, die hij ontmoette, liet vele doden opstaan en verdreef boze geesten. (Mt 8:16)
Ik kan moeilijk ALLE relevante teksten voor je citeren, je moet ook zelf iets doen.
Alles letterlijk voorkauwen ligt niet in mijn stijl en daar leer je ook niets van.
Vandaar dat Jezus vaak illustratie gebruikte om dingen te tonen.
Hij gebruikte dingen uit hun omgeving, die zij kenden.
Zijn discipelen vroegen soms om uitleg, als ze de clou niet begrepen.
Jezus wist dat zij niet alles konden begrijpen, vandaar dat hij zei: "Ik heb jullie nog veel te vertellen".
Dat werd later duidelijk, toen zij met de Heilige geest gezalfd werden. (Handelingen 19:6).
Ik weet zelf goed waar er in de Bijbel staat, je hoeft niet steeds te bewegen dat dit beter weet dan anderen , want telkens blijkt dat dit niet zo is.
De teksten die je geeft gaan stuk voor stuk over het waarnemen van Jezus na zijn opstanding.
Dat zijn ook nog eens teksten die elkaar tegen spreken. Zo raken discipelen in Mattheüs 28 zijn voeten aan, terwijl Maria in Johannes 10 krijgt te horen dat ze hem niet mag aanraken omdat hij nog niet is opgevaren.
Mijn vraag was echter waar staat dat hij kon materialiseren. En dat staat nergens. Daar kun je op reageren door de tekst te plaatsen waar dat in staat. Maar in plaats daarvan reageer je door te zeggen dat ik geen bijbelkennis heb. Dat heb ik wel een daarom kan ik stellen dat nergens dat Jezus kon materialiseren.
Als je de Bijbel echt zou kennen, zou je weten dat Gods woord niet tegenstrijdig is.
Vandaar dat Jezus kon zeggen: "Uw woord is waarheid". Of je moet hem een leugenaar noemen.
Ik citeer gewoon de Bijbel en laat mij niet leiden door traditionele, on-Bijbelse begrippen, gebruiken of feesten.
Ik toonde aan de hand van de Bijbel aan dat Jezus een leven gevende geest werd!
Ook al wil je het anders zien, NIEMAND herkende Jezus als een persoon, maar wèl aan zijn manier van optreden.
Bovendien kan een fysiek persoon niet in een afgesloten ruimte komen en op diverse plaatsen plotseling verschijnen.
Om naar de hemel op te kunnen stijgen moest hij een geestelijk lichaam hebben.
Vandaar dat zijn gezalfde medestrijders in "een oogwenk" veranderd worden, om hun toewijzing te vervullen als koningen en priesters om dan samen met Jezus over de aarde regeren.
Vandaar:
Openbaring 7:
9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen. NWV.
9 Daarna zag ik een ontelbare menigte mensen. Zij kwamen uit alle rassen, volken, stammen en taalgroepen. Zij stonden voor de troon en voor het Lam, met witte kleren aan en palmtakken in de hand. HSV
Mt 24:
14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.
14 Het goede nieuws over het Koninkrijk van God zal overal ter wereld worden gebracht, zodat alle landen het zullen horen. En dan zal het einde komen.
Jg voeren daarom wereldwijd Jezus oproep uit. (Matth. 28:19).
Het is volkomen duidelijk dat engelen als boodschapper naar de aarde kwamen en zich voorzagen van een fysiek lichaam.
Daardoor konden zij met mensen eten, drinken en slapen.
Dat engelen zich konden materialiseren blijkt ook uit Gen. 6:1-5, zo ontstonden de Nefilim, bastaard nakomelingen, die zeer gewelddadig waren.
Gen 5: 32 Nadat Noach 500 jaar oud was geworden, werd hij de vader van Sem, Cham en Ja̱feth.
Gen 6:3 Toen zei Jehovah: ‘Mijn geest zal de mens niet voor altijd verdragen, want hij is alleen maar vlees. Daarom zal hij nog 120 jaar leven
Noach kreeg de tijd om op de komst van de vloed te reageren, zijn kinderen konden volwassen worden en trouwen.
Om dan later, samen met hun vader, de ark te bouwen. De ark zou gigantisch worden: zo’n 133 meter lang, 22 meter breed en 13 meter hoog. De bouwtijd was 40 tot 50 jaar.
Genesis 6:22 Noach deed alles wat God hem had opgedragen. Precies zo deed hij het. NWV.
Al vaker merk ik op dat je de neiging hebt on iedere letter de bijbel als letterlijk te beschouwen.
Ik heb je een tekst getoond dat dat wel erg onlogisch is en er zijn meerder teksten, die duidelijk niet letterlijk kunnen zijn bedoeld.
De Joden hadden die neiging ook, maar daar weken zij van af als het hen dat beter uitkwam.
In de NWV kan je veel achtergrond informatie vinden.
Zo is van ieder Bijbelboek een inleiding te vinden, die een overzicht van gebeurtenissen geven, met een tijdtabel en vele verwijsteksten, die meer inzicht geven.
In hoofdstuk 28 zegt een engel tegen de vrouwen dat Jezus is opgewekt en zij moeten dat aan zijn discipelen vertellen en dat Jezus naar Galilea zou gaan. Jezus herhaalde die opdracht. In die tijd waren verklaringen van vrouwen niet rechtsgeldig, vandaar dat zijn discipelen daaraan twijfelden.
De vrouwen bewezen hem eer, zij bogen voor hem en daarbij pakten zij zijn voeten vast.
De context in Johannes 20:17 is echter anders.
Johannes 20:
17 Jezus zei tegen haar: ‘Houd me niet vast, want ik ben nog niet naar de Vader opgestegen. Maar ga naar mijn broeders en vertel hun: “Ik stijg op naar mijn Vader en jullie Vader en naar mijn God en jullie God.”’ NWV.
17 Jesus said to her: “Stop clinging to me, for I have not yet ascended to the Father. But go to my brothersi and say to them, ‘I am ascending to my Fatherj and your Father and to my Godk and your God.’” NWV.
17 ‘Raak Mij niet aan,’ zei Jezus. ‘Want Ik ben nog niet teruggekeerd naar mijn Vader. Ga naar mijn broeders en vertel hun dat Ik terugga naar mijn Vader, die ook jullie Vader is. Naar mijn God, die ook jullie God is.’ HSV.
17 Jesus saith unto her, Touch me not; for I am not yet ascended to my Father: but go to my brethren, and say unto them, I ascend unto my Father, and your Father; and to my God, and your God. KJV.
17 Jesus said to her, “Do not cling to me, for I have not yet ascended to the Father; but go to my brothers and say to them, ‘I am ascending to my Father and your Father, to my God and your God.’” English Standard Version.
Het probleem met jou is, dat je een oudere, traditionele vertaling gebruikt.
De HSV is gebaseerd op de King James.
Die vertaalt "ἅπτου" met touch, de HSV heeft dat overgenomen.
De meeste Engelse vertalingen gebruiken echter de woorden cling, of hold en een enkeling touch.
"ἅπτου" heeft echter meerdere betekenissen, die afhankelijk zijn van de context.
Het kan ook „zich vastklemmen aan, vasthouden, vastgrijpen, beetpakken, aanpakken” betekenen.
Bedankt voor je reactie.
Ik ben er wat dieper in gedoken, om je zoveel mogelijke feiten te tonen.
Ik ga uit van de oorspronkelijke betekenis en probeer dat zo goed mogelijk over te brengen.