Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Dat_beloof_ik
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 08 jun 2026, 13:06
Dat_beloof_ik schreef: 02 jun 2026, 08:39

Openbaringen is door een anonieme schrijver geschreven en later werd daar de naam 'Johannes" op geplakt om de geloofwaardigheid te laten toenemen.
Dat geldt voor alle evangeliën en in Lukas staat het zelfs letterlijk:
"zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben"
Lees het hardop Alpha en laat tot je doordringen wat staat.
Immers, jij baseert je toch op de de Bijbel.
Welnu, aan schouw dat vers.

De schrijver van Lukas schrijft daar dat hetgeen hij opschrijft niet door hem is gezien of meegemaakt. Het is aan hem overgeleverd.
Lukas kan dus niet de schrijver van Lukas zijn.
Door dat te negeren mis je essentiële informatie.
Laat dat tot je doordringen.
En dat geld voor de andere evangeliën ook.
Ik hou mij gewoon aan de Bijbelse leer.

2 Korinthiërs 4:
3 Als er in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat we bekendmaken, dan is het gesluierd voor hen die vergaan,
4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is.

Openbaring 1:
1 Een openbaring door Jezus Christus, die God hem gegeven heeft om aan zijn slaven te laten zien wat er binnenkort moet gebeuren. Hij heeft zijn engel gestuurd en deze openbaring via hem in symbolen meegedeeld aan zijn slaaf Johannes,
2 die heeft getuigd van het woord dat God heeft gegeven en van het getuigenis dat Jezus Christus heeft gegeven, van alles wat hij heeft gezien. 3 Gelukkig is hij die de woorden van deze profetie hardop leest en zijn zij die ze horen en die zich houden aan alles wat erin geschreven staat, want de vastgestelde tijd is nabij. NWV.

Je hebt een vrije wil en keuze.
Jij ook.
Dus als als de tekst van Lukas door God aan hem is geopenbaard.
Waarom schrijft hij dat dan niet in de aanhef in plaats van
"zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben".
Liegt Lukas of liegt de voorganger van jouw gemeente, het moet 1 van de 2 zijn.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Dat_beloof_ik schreef: 02 jun 2026, 06:15 waar er in de Bijbel staat, je hoeft niet steeds te bewegen dat dit beter weet dan anderen , want telkens blijkt dat dit niet zo is.
De teksten die je geeft gaan stuk voor stuk over het waarnemen van Jezus na zijn opstanding.
Dat zijn ook nog eens teksten die elkaar tegen spreken. Zo raken discipelen in Mattheüs 28 zijn voeten aan, terwijl Maria in Johannes 10 krijgt te horen dat ze hem niet mag aanraken omdat hij nog niet is opgevaren.
Om het 'gesprek' tussen jullie niet te verstoren, heb ik een reactie geschreven op jouw opmerking onder Reizigers Tafelgesprekken.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 08 jun 2026, 14:29
Alpha schreef: 08 jun 2026, 13:20 Je laat je oren kittelen. Jouw keuze is dubieus, maar het is JOUW keuze.. (2 Timotheüs 4:3, 4)
Elke keuze komt voort uit vrije wil. Vrije wil is onvoorwaardelijk. De vrije wil is God die zegt: "Jullie wil is Mijn wil."
Over de vrije wil wordt niet geoordeeld, er wordt niet ingegrepen op de vrije wil, evenmin wordt de keuze uit vrije wil bestraft.
De gebruikelijke drogredenen.

Je hebt natuurlijk de keuze om alle verkeersregels te negeren.
Dat is niet slim.
Je brengt dan niet alleen jezelf in gevaar, maar ook anderen.
De gevolgen kunnen boetes zijn, verlies van je rijbewijs, al dan niet permanent of gevangenisstraf.

Een verkeerspiraat reed veel te hard en doodde drie kinderen en een docent.
Dat was dus zijn keuze.

Volgens ooggetuigen die voor een herdenking aanwezig waren, zagen vervolgen een gele bestelbus daar ook te hard rijden.
Ook hij verloor de macht over het stuur. De aanwezigen moesten op zij springen.
Het ging net goed en de bestuurder reed gewoon door.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 02 jun 2026, 06:15
Alpha schreef: 01 jun 2026, 10:47 Jezus kwam op aarde om mensen te helpen.
Men verwachtte de Messias.
Sommigen herkenden dat aan zijn optreden, helaas de meesten bleven hangen in hun traditie en verwierpen hem.

Jezus gaf opdracht aan zijn volgelingen om het goede nieuws te prediken.
Hij voorzag dat dat in de tijd van het einde wereldwijd zou gebeuren.

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen.

Het is jammer dat je de Bijbel niet echt kent, als gevolg van de traditionele overleveringen e.d. (Matth. 7:21-23)
Daardoor kan je m.i. geen inzicht krijgen in wat de Bijbel werkelijk leert.

Ik heb je antwoord gegeven, maar kennelijk is het te moeilijk voor je om de passages van de Emmaüsgangers te vinden. (Lukas 24: 13-49)
Ook is kennelijk de tekst over Maria, die Jezus niet herkende, te vinden. (Johannes 20:14-16; 19, 26)
Geen van zijn discipelen herkenden Jezus fysiek, maar aan zijn manier van praten, redeneren en het breken van het brood.

Zelfs Thomas "eiste" fysiek bewijs, Jezus gaf als bewijs door het tonen van zijn wonden.
Jezus kreeg een geestelijke opstanding en nam een menselijk lichaam aan, zoals engelen ook deden als zij boodschappen brachten.
Zij aten, dronken en sliepen bij mensen. (Genesis 18:1-8; 19:1-3)
Geesten zijn onzichtbaar voor mensen.

1 Korinthiërs 15:45 Zo staat er geschreven: ‘De eerste mens, Adam, werd een levend wezen.’ De laatste Adam (Jezus) werd een levengevende geest. NWV

In de evangeliën kan je vinden dat Jezus alle zieken genas, die hij ontmoette, liet vele doden opstaan en verdreef boze geesten. (Mt 8:16)

Ik kan moeilijk ALLE relevante teksten voor je citeren, je moet ook zelf iets doen.
Alles letterlijk voorkauwen ligt niet in mijn stijl en daar leer je ook niets van.
Vandaar dat Jezus vaak illustratie gebruikte om dingen te tonen.
Hij gebruikte dingen uit hun omgeving, die zij kenden.
Zijn discipelen vroegen soms om uitleg, als ze de clou niet begrepen.

Jezus wist dat zij niet alles konden begrijpen, vandaar dat hij zei: "Ik heb jullie nog veel te vertellen".
Dat werd later duidelijk, toen zij met de Heilige geest gezalfd werden. (Handelingen 19:6).
Ik weet zelf goed waar er in de Bijbel staat, je hoeft niet steeds te bewegen dat dit beter weet dan anderen , want telkens blijkt dat dit niet zo is.
De teksten die je geeft gaan stuk voor stuk over het waarnemen van Jezus na zijn opstanding.
Dat zijn ook nog eens teksten die elkaar tegen spreken. Zo raken discipelen in Mattheüs 28 zijn voeten aan, terwijl Maria in Johannes 10 krijgt te horen dat ze hem niet mag aanraken omdat hij nog niet is opgevaren.

Mijn vraag was echter waar staat dat hij kon materialiseren. En dat staat nergens. Daar kun je op reageren door de tekst te plaatsen waar dat in staat. Maar in plaats daarvan reageer je door te zeggen dat ik geen bijbelkennis heb. Dat heb ik wel een daarom kan ik stellen dat nergens dat Jezus kon materialiseren.
Jammer dat je mijn reactie interpreteert dat ik het "beter" zou weten.
Mijn doel is te tonen wat de bijbel zelf leert.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 09 jun 2026, 06:27
Alpha schreef: 08 jun 2026, 13:06 Ik hou mij gewoon aan de Bijbelse leer.

2 Korinthiërs 4:
3 Als er in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat we bekendmaken, dan is het gesluierd voor hen die vergaan,
4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is.

Openbaring 1:
1 Een openbaring door Jezus Christus, die God hem gegeven heeft om aan zijn slaven te laten zien wat er binnenkort moet gebeuren. Hij heeft zijn engel gestuurd en deze openbaring via hem in symbolen meegedeeld aan zijn slaaf Johannes,
2 die heeft getuigd van het woord dat God heeft gegeven en van het getuigenis dat Jezus Christus heeft gegeven, van alles wat hij heeft gezien. 3 Gelukkig is hij die de woorden van deze profetie hardop leest en zijn zij die ze horen en die zich houden aan alles wat erin geschreven staat, want de vastgestelde tijd is nabij. NWV.

Je hebt een vrije wil en keuze.
Jij ook.
Dus als als de tekst van Lukas door God aan hem is geopenbaard.
Waarom schrijft hij dat dan niet in de aanhef in plaats van
"zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben".
Liegt Lukas of liegt de voorganger van jouw gemeente, het moet 1 van de 2 zijn.
Iedereen liegt dus?
Je mist duidelijk de essentie van de gegeven teksten.

Je vind dus dat de arts Lukas het anders had moeten schrijven?
Dat hij arts was blijkt uit de diverse medische opmerkingen, die de andere apostelen niet deden.

Lukas heeft Jezus niet gekend.
Hij had vele ooggetuigen gesproken en op wetenschappelijke wijze een nauwkeurig geschiedkundig verslag over de oprichting en groei van de christelijke gemeente in de eerste eeuw..
Hij geef een beschrijving van de gebeurtenissen vanaf 33 tot ongeveer 61 n.C., een periode van 28 jaar.
Het boek Handelingen en het evangelie van Lukas zijn duidelijk aan Theofilus gericht.

Hij schrijft in:
Lukas 1:
1 Velen hebben de moeite genomen om een verslag op te stellen van de gebeurtenissen die voor ons vaststaan.
2 Die zijn aan ons doorgegeven door degenen die vanaf het begin ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geweest.
3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theofilus, 4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn. NWV

1 Aangezien velen ter hand genomen hebben een verslag op te stellen van de dingen die onder ons volkomen zekerheid hebben,
2 zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben,
3 heeft het ook mij goedgedacht, na alles van voren af aan nauwkeurig onderzocht te hebben, het geordend voor u te beschrijven, hooggeachte Theofilus,
4 opdat u de zekerheid kent van de dingen waarin u onderwezen bent. HSV.

Deze overleveringen zijn door ooggetuigen èn dienaren aan Lukas gegeven.
Alle Bijbelschrijvers zijn door Jehovah geïnspireerd.
God maakt daarbij bewust gebruik van onvolmaakte mensen, die hun eigen beleving op papier hebben gezet.
Zoals gezegd heeft Lukas daar ca. 28 jaar over gedaan, om alle informatie verwerken en te controleren.

In Handelingen beschrijft Lukas hoofdzakelijk de activiteiten van de apostelen Petrus en Paulus.
Theofilus was al mondeling onderwezen, maar kennelijk had hij wat twijfels.
Vandaar dat Lukas de moeite nam om hem met feiten te confronteren.
Hij sprak Theofilus met "geachte" (kratistos), een officiële term, voordat hij een gelovige werd.
Deze term wordt niet meer in Handelingen gebruikt, toen was hij kennelijk een gelovige geworden.

2 Timotheüs 4:
7 Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de wedstrijd tot de finish gelopen, ik heb het geloof behouden.
11 Alleen Lukas is bij me. Neem Markus met je mee, want ik kan hem goed gebruiken in de dienst. NWV

Lukas heeft Paulus bezocht, wat riskant was, Paulus zou gedood worden, christen werden toen vervolgd en vermoord.

"de voorganger van jouw gemeente".

Jg kennen geen voorganger in hun gemeente, maar wel meerdere ouderlingen, die gezamenlijk de gemeente aan de hand van de Bijbel onderwijzen.
Jg hebben meerdere Bijbelstudies per week en alle studies zijn gewoon openbaar.
Op JW.ORG zijn die gewoon in te zien, net als veel achtergrond informatie.

Intussen is de speelfilm, het evangelie volgens Jezus, 6 delen vrijgegeven en er komen nog meer.
Deze speelfilms zij puur en alleen op basis van de Bijbelse gegeven gemaakt.
Men heeft delen van dorpen en steden nauwkeurig nagemaakt, waardoor je a.h.w. zelf in het oude Israël aanwezig bent.
Je kan daardoor het Bijbelse gevoel ervaren.
Het Bijbelse verslag over Jezus wordt zo nauwkeurig mogelijk gevolgd.
Het begint met zijn geboorte en de gebeurtenissen daarom heen tot met het offer wat Jezus bracht.
Helaas is de film nog niet helemaal af, dat kost nu eenmaal veel tijd om het nauwkeurig te doen.

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/video ... ens-jezus/ Dit fragment duurt 1,5 minuut.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 15 jun 2026, 11:56
Messenger schreef: 08 jun 2026, 14:29
Elke keuze komt voort uit vrije wil. Vrije wil is onvoorwaardelijk. De vrije wil is God die zegt: "Jullie wil is Mijn wil."
Over de vrije wil wordt niet geoordeeld, er wordt niet ingegrepen op de vrije wil, evenmin wordt de keuze uit vrije wil bestraft.
De gebruikelijke drogredenen.

Je hebt natuurlijk de keuze om alle verkeersregels te negeren.
Dat is niet slim.
Je brengt dan niet alleen jezelf in gevaar, maar ook anderen.
De gevolgen kunnen boetes zijn, verlies van je rijbewijs, al dan niet permanent of gevangenisstraf.

Een verkeerspiraat reed veel te hard en doodde drie kinderen en een docent.
Dat was dus zijn keuze.

Volgens ooggetuigen die voor een herdenking aanwezig waren, zagen vervolgen een gele bestelbus daar ook te hard rijden.
Ook hij verloor de macht over het stuur. De aanwezigen moesten op zij springen.
Het ging net goed en de bestuurder reed gewoon door.
En?

Verkeersregels en boetes zijn mensendingen. Net als wegpiraterij en net als de bijbel. Mensenwerk.
God is waarnemer en weet onkwetsbaar en onsterfelijk te zijn, net als dat geldt voor ieder ander levend wezen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.