Dat_beloof_ik schreef: 09 jun 2026, 06:27
Alpha schreef: 08 jun 2026, 13:06
Ik hou mij gewoon aan de Bijbelse leer.
2 Korinthiërs 4:
3 Als er in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat we bekendmaken, dan is het gesluierd voor hen die vergaan,
4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is.
Openbaring 1:
1 Een openbaring door Jezus Christus, die God hem gegeven heeft om aan zijn slaven te laten zien wat er binnenkort moet gebeuren. Hij heeft zijn engel gestuurd en deze openbaring via hem in symbolen meegedeeld aan zijn slaaf Johannes,
2 die heeft getuigd van het woord dat God heeft gegeven en van het getuigenis dat Jezus Christus heeft gegeven, van alles wat hij heeft gezien. 3 Gelukkig is hij die de woorden van deze profetie hardop leest en zijn zij die ze horen en die zich houden aan alles wat erin geschreven staat, want de vastgestelde tijd is nabij. NWV.
Je hebt een vrije wil en keuze.
Jij ook.
Dus als als de tekst van Lukas door God aan hem is geopenbaard.
Waarom schrijft hij dat dan niet in de aanhef in plaats van
"zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben".
Liegt Lukas of liegt de voorganger van jouw gemeente, het moet 1 van de 2 zijn.
Iedereen liegt dus?
Je mist duidelijk de essentie van de gegeven teksten.
Je vind dus dat de arts Lukas het anders had moeten schrijven?
Dat hij arts was blijkt uit de diverse medische opmerkingen, die de andere apostelen niet deden.
Lukas heeft Jezus niet gekend.
Hij had vele ooggetuigen gesproken en op wetenschappelijke wijze een nauwkeurig geschiedkundig verslag over de oprichting en groei van de christelijke gemeente in de eerste eeuw..
Hij geef een beschrijving van de gebeurtenissen vanaf 33 tot ongeveer 61 n.C., een periode van 28 jaar.
Het boek Handelingen en het evangelie van Lukas zijn duidelijk aan Theofilus gericht.
Hij schrijft in:
Lukas 1:
1 Velen hebben de moeite genomen om een verslag op te stellen van de gebeurtenissen die voor ons vaststaan.
2 Die zijn aan ons doorgegeven door degenen die vanaf het begin ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geweest.
3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theofilus, 4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn. NWV
1 Aangezien velen ter hand genomen hebben een verslag op te stellen van de dingen die onder ons volkomen zekerheid hebben,
2 zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben,
3 heeft het ook mij goedgedacht, na alles van voren af aan nauwkeurig onderzocht te hebben, het geordend voor u te beschrijven, hooggeachte Theofilus,
4 opdat u de zekerheid kent van de dingen waarin u onderwezen bent. HSV.
Deze overleveringen zijn door ooggetuigen èn dienaren aan Lukas gegeven.
Alle Bijbelschrijvers zijn door Jehovah geïnspireerd.
God maakt daarbij bewust gebruik van onvolmaakte mensen, die hun eigen beleving op papier hebben gezet.
Zoals gezegd heeft Lukas daar ca. 28 jaar over gedaan, om alle informatie verwerken en te controleren.
In Handelingen beschrijft Lukas hoofdzakelijk de activiteiten van de apostelen Petrus en Paulus.
Theofilus was al mondeling onderwezen, maar kennelijk had hij wat twijfels.
Vandaar dat Lukas de moeite nam om hem met feiten te confronteren.
Hij sprak Theofilus met "geachte" (kratistos), een officiële term, voordat hij een gelovige werd.
Deze term wordt niet meer in Handelingen gebruikt, toen was hij kennelijk een gelovige geworden.
2 Timotheüs 4:
7 Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de wedstrijd tot de finish gelopen, ik heb het geloof behouden.
11 Alleen Lukas is bij me. Neem Markus met je mee, want ik kan hem goed gebruiken in de dienst. NWV
Lukas heeft Paulus bezocht, wat riskant was, Paulus zou gedood worden, christen werden toen vervolgd en vermoord.
"de voorganger van jouw gemeente".
Jg kennen geen voorganger in hun gemeente, maar wel meerdere ouderlingen, die gezamenlijk de gemeente aan de hand van de Bijbel onderwijzen.
Jg hebben meerdere Bijbelstudies per week en alle studies zijn gewoon openbaar.
Op JW.ORG zijn die gewoon in te zien, net als veel achtergrond informatie.
Intussen is de speelfilm, het evangelie volgens Jezus, 6 delen vrijgegeven en er komen nog meer.
Deze speelfilms zij puur en alleen op basis van de Bijbelse gegeven gemaakt.
Men heeft delen van dorpen en steden nauwkeurig nagemaakt, waardoor je a.h.w. zelf in het oude Israël aanwezig bent.
Je kan daardoor het Bijbelse gevoel ervaren.
Het Bijbelse verslag over Jezus wordt zo nauwkeurig mogelijk gevolgd.
Het begint met zijn geboorte en de gebeurtenissen daarom heen tot met het offer wat Jezus bracht.
Helaas is de film nog niet helemaal af, dat kost nu eenmaal veel tijd om het nauwkeurig te doen.
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/video ... ens-jezus/ Dit fragment duurt 1,5 minuut.