Dat_beloof_ik schreef: 22 jun 2026, 20:20
Alpha schreef: 22 jun 2026, 15:05
Ik heb uitvoerig gereageerd op jouw opmerkingen.
Wil JIJ bepalen hoe Bijbelschrijvers hun werk hadden moeten doen, of bepaalt Jehovah dat?
Geen van beide.
De Bijbel is niet als bijbel geschreven maar door mensen samengesteld uit een veelvoud van beschikbare boeken.
Maar mijn vraag was: Als als de tekst van Lukas door God aan hem is geopenbaard.
Waarom schrijft hij dat dan niet in de aanhef in plaats van
"zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben".
Dan kun je me wel kwalijk nemen dat ik wil bepalen hoe de schrijver zijn werk had moeten doen, maar als de tekst van Lukas inderdaad door God aan de schrijver is geopenbaard, dan is de bewering
van de schrijver zelf dat de tekst aan hem is overgeleverd door ooggetuigen en andere gelovigen, volgens mij gelogen.
Dat is de enige mogelijke conclusie. Gaar daar nu eens op in, in plaats van mij te verwijten dat ik wil bepalen hoe de bijbelschrijvers hun werk hadden moeten doen.
Ik verwijt je niets, ik probeer te tonen wat de Bijbel werkelijk leert!
Als je de Bijbel kende, dan had je dat nooit gezegd.
2 Petrus 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest. NWV
20 Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat;
21 want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken. HSV.
Bovendien gaven sommige Bijbelschrijvers informatie, die ze nooit zelf konden weten of zelf bedacht konden hebben.
Belangrijk is dat Jezus geen deel van deze wereld wilde zijn.
Hij wist dat Satan de heerser van deze wereld was.
Johannes 14:30 Ik zal niet veel meer met jullie praten, want de heerser van de wereld komt eraan, en hij heeft geen vat op mij. NWV
En inderdaad werd Satan uit de hemel geworpen en dat was op aarde duidelijk merkbaar. (Openbaring 12:7-9).
Ieder jaar sterven er mensen door koolmonoxide.
Soms thuis, soms in een caravan, soms zelfs in een vliegtuig.
Dat laatste bereikte zelfs het wereldnieuws.
De mensen hebben het meestal niet door, omdat ze daar niet alert op zijn en ook niet verwachten.
Zo is het ook met "de geest van deze wereld", die door Satan wordt beïnvloed. (1 Kor 2:12; Efeziërs 2:2).
Deze geest is giftig. Waarom?
Omdat hij afkomstig is van „de heerser van deze wereld”, Satan, die ook wordt aangeduid als „de heerser van de autoriteit der lucht, de geest die thans werkzaam is in de zonen der ongehoorzaamheid.
Door je op de zuivere "lucht" van de Bijbel te concentreren kan de ingreep van Jehovah overleven.
De Bijbel geeft duidelijk aan dat hij zal ingrijpen, om te voorkomen dat er "geen vlees" meer wordt gered. (Mt 24:22).
Gods voornemen om van de aarde een paradijs te maken is nooit opgegeven, ondanks de vele pogingen van Satan.
Openbaring 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer. 2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen, klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.
3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.
4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’ NWV
De nieuwe hemel is een synoniem voor Gods koninkrijk onder Jezus leiding.
De aarde zal worden gereinigd en zal als nieuw worden.
De zee is een synoniem voor opstandige mensen, die er dan niet meer zullen zijn. (Jes 57:20,21).
Gods koninkrijk zal a.h.w. uit de hemel neerdalen, Jezus en de 144.000 zullen over de aarde regeren, vanuit de hemel.
"De tent" van God is een link naar het oude Israël.
De tabernakel (misj·kan) was een verplaatsbare tent die meegenomen kon worden.
In het midden, in het Heilige der heiligen, bevond zich de ark des verbonds, die Jehovah vertegenwoordigde.
Ik ben me er van bewust dat je deze link niet kan begrijpen.
De Israëlieten begrepen deze symbolen juist heel goed.
Lukas schreef zijn beide boeken om iedere twijfel van Theofilus weg te nemen.
Hij deed daar bijzonder veel moeite voor, hij interviewde vele ooggetuigen en dienaren en is dat nauwkeurig nagegaan.
Ook hij was daarvoor door Jehovah geïnspireerd.
Dat hij een gestudeerde arts was, blijkt uit de medische termen die hij gebruikte.
Paulus was ziek en mogelijk was hij daarom in Rome om hem bij te staan. (2Ti 4:11).
Om je te helpen, heb ik veel moeite gedaan om op je reactie in te gaan en dat is niet in een paar woorden gezegd.
Je beweert dat Lukas heeft gelogen en wilt kennelijk bepalen hoe de Bijbelschrijvers hun werk hadden moeten doen.
Joh 17:
15 Ik vraag u niet om hen uit de wereld weg te nemen, maar om over hen te waken vanwege de goddeloze.
16 Ze zijn geen deel van de wereld, net zoals ik geen deel van de wereld ben.
17 Heilig hen door de waarheid.
Uw woord is waarheid.
18 Ik heb hen de wereld in gestuurd, zoals u mij de wereld in hebt gestuurd.
19 En ik heilig mij voor hen, zodat ook zij door waarheid geheiligd worden. NWV.
Jezus beschermde zijn volgelingen tegen "de lucht van deze wereld".
Dat sluit uit, dat Bijbelschrijvers gelogen konden hebben.
Ze werden duidelijk door Jehovah geïnspireerd.
Ben JIJ door de schepper aangesteld om kritiek over zijn gezalfden te uiten?
Bedankt voor je reactie, ik hoop dat het kwartje nu zal vallen.