Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Dat_beloof_ik
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 08 jun 2026, 13:06
Dat_beloof_ik schreef: 02 jun 2026, 08:39

Openbaringen is door een anonieme schrijver geschreven en later werd daar de naam 'Johannes" op geplakt om de geloofwaardigheid te laten toenemen.
Dat geldt voor alle evangeliën en in Lukas staat het zelfs letterlijk:
"zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben"
Lees het hardop Alpha en laat tot je doordringen wat staat.
Immers, jij baseert je toch op de de Bijbel.
Welnu, aan schouw dat vers.

De schrijver van Lukas schrijft daar dat hetgeen hij opschrijft niet door hem is gezien of meegemaakt. Het is aan hem overgeleverd.
Lukas kan dus niet de schrijver van Lukas zijn.
Door dat te negeren mis je essentiële informatie.
Laat dat tot je doordringen.
En dat geld voor de andere evangeliën ook.
Ik hou mij gewoon aan de Bijbelse leer.

2 Korinthiërs 4:
3 Als er in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat we bekendmaken, dan is het gesluierd voor hen die vergaan,
4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is.

Openbaring 1:
1 Een openbaring door Jezus Christus, die God hem gegeven heeft om aan zijn slaven te laten zien wat er binnenkort moet gebeuren. Hij heeft zijn engel gestuurd en deze openbaring via hem in symbolen meegedeeld aan zijn slaaf Johannes,
2 die heeft getuigd van het woord dat God heeft gegeven en van het getuigenis dat Jezus Christus heeft gegeven, van alles wat hij heeft gezien. 3 Gelukkig is hij die de woorden van deze profetie hardop leest en zijn zij die ze horen en die zich houden aan alles wat erin geschreven staat, want de vastgestelde tijd is nabij. NWV.

Je hebt een vrije wil en keuze.
Jij ook.
Dus als als de tekst van Lukas door God aan hem is geopenbaard.
Waarom schrijft hij dat dan niet in de aanhef in plaats van
"zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben".
Liegt Lukas of liegt de voorganger van jouw gemeente, het moet 1 van de 2 zijn.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Dat_beloof_ik schreef: 02 jun 2026, 06:15 waar er in de Bijbel staat, je hoeft niet steeds te bewegen dat dit beter weet dan anderen , want telkens blijkt dat dit niet zo is.
De teksten die je geeft gaan stuk voor stuk over het waarnemen van Jezus na zijn opstanding.
Dat zijn ook nog eens teksten die elkaar tegen spreken. Zo raken discipelen in Mattheüs 28 zijn voeten aan, terwijl Maria in Johannes 10 krijgt te horen dat ze hem niet mag aanraken omdat hij nog niet is opgevaren.
Om het 'gesprek' tussen jullie niet te verstoren, heb ik een reactie geschreven op jouw opmerking onder Reizigers Tafelgesprekken.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 08 jun 2026, 14:29
Alpha schreef: 08 jun 2026, 13:20 Je laat je oren kittelen. Jouw keuze is dubieus, maar het is JOUW keuze.. (2 Timotheüs 4:3, 4)
Elke keuze komt voort uit vrije wil. Vrije wil is onvoorwaardelijk. De vrije wil is God die zegt: "Jullie wil is Mijn wil."
Over de vrije wil wordt niet geoordeeld, er wordt niet ingegrepen op de vrije wil, evenmin wordt de keuze uit vrije wil bestraft.
De gebruikelijke drogredenen.

Je hebt natuurlijk de keuze om alle verkeersregels te negeren.
Dat is niet slim.
Je brengt dan niet alleen jezelf in gevaar, maar ook anderen.
De gevolgen kunnen boetes zijn, verlies van je rijbewijs, al dan niet permanent of gevangenisstraf.

Een verkeerspiraat reed veel te hard en doodde drie kinderen en een docent.
Dat was dus zijn keuze.

Volgens ooggetuigen die voor een herdenking aanwezig waren, zagen vervolgen een gele bestelbus daar ook te hard rijden.
Ook hij verloor de macht over het stuur. De aanwezigen moesten op zij springen.
Het ging net goed en de bestuurder reed gewoon door.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 02 jun 2026, 06:15
Alpha schreef: 01 jun 2026, 10:47 Jezus kwam op aarde om mensen te helpen.
Men verwachtte de Messias.
Sommigen herkenden dat aan zijn optreden, helaas de meesten bleven hangen in hun traditie en verwierpen hem.

Jezus gaf opdracht aan zijn volgelingen om het goede nieuws te prediken.
Hij voorzag dat dat in de tijd van het einde wereldwijd zou gebeuren.

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen.

Het is jammer dat je de Bijbel niet echt kent, als gevolg van de traditionele overleveringen e.d. (Matth. 7:21-23)
Daardoor kan je m.i. geen inzicht krijgen in wat de Bijbel werkelijk leert.

Ik heb je antwoord gegeven, maar kennelijk is het te moeilijk voor je om de passages van de Emmaüsgangers te vinden. (Lukas 24: 13-49)
Ook is kennelijk de tekst over Maria, die Jezus niet herkende, te vinden. (Johannes 20:14-16; 19, 26)
Geen van zijn discipelen herkenden Jezus fysiek, maar aan zijn manier van praten, redeneren en het breken van het brood.

Zelfs Thomas "eiste" fysiek bewijs, Jezus gaf als bewijs door het tonen van zijn wonden.
Jezus kreeg een geestelijke opstanding en nam een menselijk lichaam aan, zoals engelen ook deden als zij boodschappen brachten.
Zij aten, dronken en sliepen bij mensen. (Genesis 18:1-8; 19:1-3)
Geesten zijn onzichtbaar voor mensen.

1 Korinthiërs 15:45 Zo staat er geschreven: ‘De eerste mens, Adam, werd een levend wezen.’ De laatste Adam (Jezus) werd een levengevende geest. NWV

In de evangeliën kan je vinden dat Jezus alle zieken genas, die hij ontmoette, liet vele doden opstaan en verdreef boze geesten. (Mt 8:16)

Ik kan moeilijk ALLE relevante teksten voor je citeren, je moet ook zelf iets doen.
Alles letterlijk voorkauwen ligt niet in mijn stijl en daar leer je ook niets van.
Vandaar dat Jezus vaak illustratie gebruikte om dingen te tonen.
Hij gebruikte dingen uit hun omgeving, die zij kenden.
Zijn discipelen vroegen soms om uitleg, als ze de clou niet begrepen.

Jezus wist dat zij niet alles konden begrijpen, vandaar dat hij zei: "Ik heb jullie nog veel te vertellen".
Dat werd later duidelijk, toen zij met de Heilige geest gezalfd werden. (Handelingen 19:6).
Ik weet zelf goed waar er in de Bijbel staat, je hoeft niet steeds te bewegen dat dit beter weet dan anderen , want telkens blijkt dat dit niet zo is.
De teksten die je geeft gaan stuk voor stuk over het waarnemen van Jezus na zijn opstanding.
Dat zijn ook nog eens teksten die elkaar tegen spreken. Zo raken discipelen in Mattheüs 28 zijn voeten aan, terwijl Maria in Johannes 10 krijgt te horen dat ze hem niet mag aanraken omdat hij nog niet is opgevaren.

Mijn vraag was echter waar staat dat hij kon materialiseren. En dat staat nergens. Daar kun je op reageren door de tekst te plaatsen waar dat in staat. Maar in plaats daarvan reageer je door te zeggen dat ik geen bijbelkennis heb. Dat heb ik wel een daarom kan ik stellen dat nergens dat Jezus kon materialiseren.
Jammer dat je mijn reactie interpreteert dat ik het "beter" zou weten.
Mijn doel is te tonen wat de bijbel zelf leert.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 09 jun 2026, 06:27
Alpha schreef: 08 jun 2026, 13:06 Ik hou mij gewoon aan de Bijbelse leer.

2 Korinthiërs 4:
3 Als er in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat we bekendmaken, dan is het gesluierd voor hen die vergaan,
4 voor de ongelovigen. De god van deze wereld heeft hun denken verblind zodat ze het licht niet zien van het glorieuze goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is.

Openbaring 1:
1 Een openbaring door Jezus Christus, die God hem gegeven heeft om aan zijn slaven te laten zien wat er binnenkort moet gebeuren. Hij heeft zijn engel gestuurd en deze openbaring via hem in symbolen meegedeeld aan zijn slaaf Johannes,
2 die heeft getuigd van het woord dat God heeft gegeven en van het getuigenis dat Jezus Christus heeft gegeven, van alles wat hij heeft gezien. 3 Gelukkig is hij die de woorden van deze profetie hardop leest en zijn zij die ze horen en die zich houden aan alles wat erin geschreven staat, want de vastgestelde tijd is nabij. NWV.

Jij ook.
"zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben".
Iedereen liegt dus?
Je mist duidelijk de essentie van de gegeven teksten.

Je vind dus dat de arts Lukas het anders had moeten schrijven?
Dat hij arts was blijkt uit de diverse medische opmerkingen, die de andere apostelen niet deden.

Lukas heeft Jezus niet gekend.
Hij had vele ooggetuigen gesproken en op wetenschappelijke wijze een nauwkeurig geschiedkundig verslag over de oprichting en groei van de christelijke gemeente in de eerste eeuw..
Hij geef een beschrijving van de gebeurtenissen vanaf 33 tot ongeveer 61 n.C., een periode van 28 jaar.
Het boek Handelingen en het evangelie van Lukas zijn duidelijk aan Theofilus gericht.

Hij schrijft in:
Lukas 1:
1 Velen hebben de moeite genomen om een verslag op te stellen van de gebeurtenissen die voor ons vaststaan.
2 Die zijn aan ons doorgegeven door degenen die vanaf het begin ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geweest.
3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theofilus, 4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn. NWV

1 Aangezien velen ter hand genomen hebben een verslag op te stellen van de dingen die onder ons volkomen zekerheid hebben,
2 zoals zij die van het begin af ooggetuigen en dienaren van het Woord zijn geweest, aan ons overgeleverd hebben,
3 heeft het ook mij goedgedacht, na alles van voren af aan nauwkeurig onderzocht te hebben, het geordend voor u te beschrijven, hooggeachte Theofilus,
4 opdat u de zekerheid kent van de dingen waarin u onderwezen bent. HSV.

Deze overleveringen zijn door ooggetuigen èn dienaren aan Lukas gegeven.
Alle Bijbelschrijvers zijn door Jehovah geïnspireerd.
God maakt daarbij bewust gebruik van onvolmaakte mensen, die hun eigen beleving op papier hebben gezet.
Zoals gezegd heeft Lukas daar ca. 28 jaar over gedaan, om alle informatie verwerken en te controleren.

In Handelingen beschrijft Lukas hoofdzakelijk de activiteiten van de apostelen Petrus en Paulus.
Theofilus was al mondeling onderwezen, maar kennelijk had hij wat twijfels.
Vandaar dat Lukas de moeite nam om hem met feiten te confronteren.
Hij sprak Theofilus met "geachte" (kratistos), een officiële term, voordat hij een gelovige werd.
Deze term wordt niet meer in Handelingen gebruikt, toen was hij kennelijk een gelovige geworden.

2 Timotheüs 4:
7 Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de wedstrijd tot de finish gelopen, ik heb het geloof behouden.
11 Alleen Lukas is bij me. Neem Markus met je mee, want ik kan hem goed gebruiken in de dienst. NWV

Lukas heeft Paulus bezocht, wat riskant was, Paulus zou gedood worden, christen werden toen vervolgd en vermoord.

"de voorganger van jouw gemeente".

Jg kennen geen voorganger in hun gemeente, maar wel meerdere ouderlingen, die gezamenlijk de gemeente aan de hand van de Bijbel onderwijzen.
Jg hebben meerdere Bijbelstudies per week en alle studies zijn gewoon openbaar.
Op JW.ORG zijn die gewoon in te zien, net als veel achtergrond informatie.

Intussen is de speelfilm, het evangelie volgens Jezus, 6 delen vrijgegeven en er komen nog meer.
Deze speelfilms zij puur en alleen op basis van de Bijbelse gegeven gemaakt.
Men heeft delen van dorpen en steden nauwkeurig nagemaakt, waardoor je a.h.w. zelf in het oude Israël aanwezig bent.
Je kan daardoor het Bijbelse gevoel ervaren.
Het Bijbelse verslag over Jezus wordt zo nauwkeurig mogelijk gevolgd.
Het begint met zijn geboorte en de gebeurtenissen daarom heen tot met het offer wat Jezus bracht.
Helaas is de film nog niet helemaal af, dat kost nu eenmaal veel tijd om het nauwkeurig te doen.

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/video ... ens-jezus/ Dit fragment duurt 1,5 minuut.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 15 jun 2026, 11:56
Messenger schreef: 08 jun 2026, 14:29
Elke keuze komt voort uit vrije wil. Vrije wil is onvoorwaardelijk. De vrije wil is God die zegt: "Jullie wil is Mijn wil."
Over de vrije wil wordt niet geoordeeld, er wordt niet ingegrepen op de vrije wil, evenmin wordt de keuze uit vrije wil bestraft.
De gebruikelijke drogredenen.

Dat is niet slim.
De gevolgen kunnen boetes zijn, verlies van je rijbewijs, al dan niet permanent of gevangenisstraf.

Dat was dus zijn keuze.

Volgens ooggetuigen die voor een herdenking aanwezig waren, zagen vervolgen een gele bestelbus daar ook te hard rijden.
En?

Verkeersregels en boetes zijn mensendingen. Net als wegpiraterij en net als de bijbel. Mensenwerk.
God is waarnemer en weet onkwetsbaar en onsterfelijk te zijn, net als dat geldt voor ieder ander levend wezen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 15 jun 2026, 16:14
Alpha schreef: 15 jun 2026, 11:56 De gebruikelijke drogredenen.

Dat is niet slim.

Dat was dus zijn keuze.

En?

Verkeersregels en boetes zijn mensendingen. Net als wegpiraterij en net als de bijbel. Mensenwerk.
God is waarnemer en weet onkwetsbaar en onsterfelijk te zijn, net als dat geldt voor ieder ander levend wezen.
De schepper is geen mensending.
Ook al wens je dat te ontkennen, de schepper heeft ZELF het initiatief genomen om mensen te inspireren, om alle Bijbelboeken op te laten tekenen.
Vandaar dat bijbelschrijvers dingen hebben opgetekend, die zij zelf nooit konden weten.
Het is ook een vorm van begrijpelijke liefde van hem, omdat zijn gedachten nu eenmaal veel hoger zijn dan die van mensen. (Jes 55:8,9.)

Het is jammer dat geen nauwkeurige Bijbel kennis (Epignosis) hebt.
Dan had je begrepen dat Jehovah geen oorlog en ellende schept, maar dat toelaat.

Jesaja 45:7 Ik vorm licht en schep duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles. NWV

Doordat hij weet wat het resultaat daarvan is, laat hij dat toe!
Daarom liet hij persoonlijk toe, dat Job door Satan werd beproefd.

Vandaar dat Jezus Jer 7:11 citeerde in Mattheüs 21:12, 13.
Jezus had alles mee gemaakt, toen hij het heelal schiep.
Alpha

Bericht door Alpha »

Alpha schreef: 08 jun 2026, 13:06 Ik hou mij gewoon aan de Bijbelse leer.

2 Korinthiërs 4:

Openbaring 1:

Jij ook.
Ik heb uitvoerig gereageerd op jouw opmerkingen.

Wil JIJ bepalen hoe Bijbelschrijvers hun werk hadden moeten doen, of bepaalt Jehovah dat?

Jesaja 2:2 Aan het einde van de dagen zal de berg van Jehovah’s huis stevig bevestigd worden boven de top van de bergen en verheven worden boven de heuvels, en daarheen zullen alle volken stromen.

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.

Wereldwijd reageren mensen op de Bijbelse boodschap.
Zij zullen de grote menigte vormen op AARDE.

OPENB. 7:
9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen. NWV

9 Hierna zag ik en zie, een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle naties, stammen, volken en talen, stond vóór de troon en vóór het Lam, bekleed met witte gewaden en palmtakken in hun hand. HSV
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 22 jun 2026, 14:51
Messenger schreef: 15 jun 2026, 16:14
En?

Mensen zijn deel van God. Zoals we deel zijn van de kosmos.
Alpha schreef: Ook al wens je dat te ontkennen, de schepper heeft ZELF het initiatief genomen om mensen te inspireren, om alle Bijbelboeken op te laten tekenen.
God inspireert iedereen.
Alpha schreef: Vandaar dat bijbelschrijvers dingen hebben opgetekend, die zij zelf nooit konden weten.
De bijbelschrijvers hebben dingen opgetekend die door stammen bij het kampvuur werden verteld en doorgegeven. Het ene verhaal werd sterker dan het andere en kreeg meer kleur. Toen men de kunst van het schrijven ging beheersen kwamen al die kampvuurverhalen in diverse boeken.
Alpha schreef: Het is ook een vorm van begrijpelijke liefde van hem, omdat zijn gedachten nu eenmaal veel hoger zijn dan die van mensen. (Jes 55:8,9.)
Gods liefde is ook niet te begrijpen omdat de pure liefde van God grenzeloos is. Die liefde is niet vergelijkbaar met de liefde van ouders voor hun kinderen.
Alpha schreef: Het is jammer dat geen nauwkeurige Bijbel kennis (Epignosis) hebt.
Meer dan genoeg beste Alpha.
Alpha schreef: Dan had je begrepen dat Jehovah geen oorlog en ellende schept, maar dat toelaat.

Jesaja 45:7 Ik vorm licht en schep duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles. NWV

Het is geen kwestie van toelaten, het is een kwestie van Zijn. Omdat God overal en in alles is, komt de vrede en het onheil van God.
De Alomtegenwoordige en Alomvattende Almachtige God is dus bijvoorbeeld de huidige strijd op het wereldtoneel. Jager en prooi, dader en slachtoffer.
Alpha schreef: Daarom liet hij persoonlijk toe, dat Job door Satan werd beproefd.
Nu plaats je zelf het bijbelvers waarin God zegt :
"Jesaja 45:7 Ik vorm licht en schep duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles. NWV"

Nu vraag ik je opnieuw: wat is de functie van Satan, wetende dat Jehova/God alles schept? Is Satan niet eenvoudig boventallig personeel?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 22 jun 2026, 15:24
Alpha schreef: 22 jun 2026, 14:51
Mensen zijn deel van God. Zoals we deel zijn van de kosmos.
Alpha schreef: Ook al wens je dat te ontkennen, de schepper heeft ZELF het initiatief genomen om mensen te inspireren, om alle Bijbelboeken op te laten tekenen.
God inspireert iedereen.
Alpha schreef: Vandaar dat bijbelschrijvers dingen hebben opgetekend, die zij zelf nooit konden weten.
De bijbelschrijvers hebben dingen opgetekend die door stammen bij het kampvuur werden verteld en doorgegeven. Het ene verhaal werd sterker dan het andere en kreeg meer kleur. Toen men de kunst van het schrijven ging beheersen kwamen al die kampvuurverhalen in diverse boeken.
Alpha schreef: Het is ook een vorm van begrijpelijke liefde van hem, omdat zijn gedachten nu eenmaal veel hoger zijn dan die van mensen. (Jes 55:8,9.)
Gods liefde is ook niet te begrijpen omdat de pure liefde van God grenzeloos is. Die liefde is niet vergelijkbaar met de liefde van ouders voor hun kinderen.
Alpha schreef: Het is jammer dat geen nauwkeurige Bijbel kennis (Epignosis) hebt.
Meer dan genoeg beste Alpha.
Alpha schreef: Dan had je begrepen dat Jehovah geen oorlog en ellende schept, maar dat toelaat.

Het is geen kwestie van toelaten, het is een kwestie van Zijn. Omdat God overal en in alles is, komt de vrede en het onheil van God.
De Alomtegenwoordige en Alomvattende Almachtige God is dus bijvoorbeeld de huidige strijd op het wereldtoneel. Jager en prooi, dader en slachtoffer.
Alpha schreef: Daarom liet hij persoonlijk toe, dat Job door Satan werd beproefd.
Nu plaats je zelf het bijbelvers waarin God zegt :
"Jesaja 45:7 Ik vorm licht en schep duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles. NWV"

Nu vraag ik je opnieuw: wat is de functie van Satan, wetende dat Jehova/God alles schept? Is Satan niet eenvoudig boventallig personeel?
Je onderbouwd niet, je verondersteld. Je hebt je eigen, vooringenomen geloof.
Jij bepaalt niet wat en hoe een Bijbelschrijver moet doen, maar de schepper.

Hij liet toe Satan Job beproefde, maar stelde één beperking: Hij mocht Job niet doden.
Wat en wie Satan is, wordt in de Bijbel uitvoerig belicht.

Satan betekent tegenstrever, tegenstander.
In de bijbel wordt hij als „Slang” aangeduid — een woord dat de betekenis van „bedrieger” heeft gekregen.
Ook wordt hij de Verzoeker en een leugenaar, „de vader van de leugen” genoemd. (Matth. 4:3; Joh. 8:44; Openb. 12:9).
Zelfs Jezus had een confrontatie met hem en probeerde hem te misleiden. (Mt 3:16; Mt 4:1-11)

Je hebt kennelijk nog steeds niet de context van Jesaja 45:7 gelezen en begrepen.

Prediker 7:
13 Kijk naar het werk van de ware God, want wie kan recht maken wat hij krom heeft gemaakt?
14 Is de dag goed, laat dan zien dat het goed gaat, maar is de dag rampzalig, bedenk dan dat God beide heeft gemaakt. Mensen kunnen niet weten wat hun in de toekomst zal overkomen.

Jakobus 1:13 Laat niemand die een beproeving meemaakt zeggen: ‘Ik word door God op de proef gesteld.’ Want God kan niet met slechte dingen worden beproefd, en zelf beproeft hij ook niemand daarmee.

Jehovah beproeft dus niemand zelf, maar laat het dus toe.
Sommige mensen kunnen daar van leren.
Andere lopen liever tegen een gesloten deur. (Mt 25:11, 12).

Matth. 7:
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen me zegt, zal het Koninkrijk van de hemel binnengaan, maar alleen degene die de wil doet van mijn Vader in de hemel.
22 Op die dag zullen veel mensen tegen me zeggen: “Heer, Heer, we hebben toch in uw naam geprofeteerd en in uw naam demonen uitgedreven en in uw naam allerlei wonderen gedaan?”
23 Dan zal ik openlijk tegen ze zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend! Ga weg, wetteloze mensen!” NWV.

Wie oren heeft, late hij luisteren.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 22 jun 2026, 17:09 Je onderbouwd niet, je verondersteld. Je hebt je eigen, vooringenomen geloof.
Zoals ik zei communiceert God met iedereen. Zo ook met mij.
Alpha schreef: Hij liet toe Satan Job beproefde, maar stelde één beperking: Hij mocht Job niet doden.
Dat de bijbel het over Satan heeft noopt mij die bijbel grotendeels niet serieus te nemen.
Alpha schreef: Satan betekent tegenstrever, tegenstander.
In de bijbel wordt hij als „Slang” aangeduid — een woord dat de betekenis van „bedrieger” heeft gekregen.
Ook wordt hij de Verzoeker en een leugenaar, „de vader van de leugen” genoemd. (Matth. 4:3; Joh. 8:44; Openb. 12:9).
Zelfs Jezus had een confrontatie met hem en probeerde hem te misleiden. (Mt 3:16; Mt 4:1-11)
Een almachtige alomtegenwoordige God heeft geen tegenstander behalve ogenschijnlijk Zichzelf.
Alpha schreef: Je hebt kennelijk nog steeds niet de context van Jesaja 45:7 gelezen en begrepen.
Dat kan ik net zo goed tegen jou zeggen. :)
Dat_beloof_ik

Alpha schreef: 22 jun 2026, 15:05

Jij ook.
Ik heb uitvoerig gereageerd op jouw opmerkingen.

Wil JIJ bepalen hoe Bijbelschrijvers hun werk hadden moeten doen, of bepaalt Jehovah dat?
Geen van beide.
De Bijbel is niet als bijbel geschreven maar door mensen samengesteld uit een veelvoud van beschikbare boeken.
Maar mijn vraag was:Als als de tekst van Lukas door God aan hem is geopenbaard.

Dan kun je me wel kwalijk nemen dat ik wil bepalen hoe de schrijver zijn werk had moeten doen, maar als de tekst van Lukas inderdaad door God aan de schrijver is geopenbaard, dan is de bewering van de schrijver zelf dat de tekst aan hem is overgeleverd door ooggetuigen en andere gelovigen, volgens mij gelogen.
Dat is de enige mogelijke conclusie. Gaar daar nu eens op in, in plaats van mij te verwijten dat ik wil bepalen hoe de bijbelschrijvers hun werk hadden moeten doen.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 22 jun 2026, 20:20
Alpha schreef: 22 jun 2026, 15:05 Ik heb uitvoerig gereageerd op jouw opmerkingen.

Geen van beide.
De Bijbel is niet als bijbel geschreven maar door mensen samengesteld uit een veelvoud van beschikbare boeken.
Maar mijn vraag was: Als als de tekst van Lukas door God aan hem is geopenbaard.

Dan kun je me wel kwalijk nemen dat ik wil bepalen hoe de schrijver zijn werk had moeten doen, maar als de tekst van Lukas inderdaad door God aan de schrijver is geopenbaard, dan is de bewering van de schrijver zelf dat de tekst aan hem is overgeleverd door ooggetuigen en andere gelovigen, volgens mij gelogen.
Dat is de enige mogelijke conclusie. Gaar daar nu eens op in, in plaats van mij te verwijten dat ik wil bepalen hoe de bijbelschrijvers hun werk hadden moeten doen.
Ik verwijt je niets, ik probeer te tonen wat de Bijbel werkelijk leert!

Als je de Bijbel kende, dan had je dat nooit gezegd. :o

2 Petrus 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest. NWV

20 Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat;
21 want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken. HSV.

Bovendien gaven sommige Bijbelschrijvers informatie, die ze nooit zelf konden weten of zelf bedacht konden hebben.

Belangrijk is dat Jezus geen deel van deze wereld wilde zijn.
Hij wist dat Satan de heerser van deze wereld was.

Johannes 14:30 Ik zal niet veel meer met jullie praten, want de heerser van de wereld komt eraan, en hij heeft geen vat op mij. NWV
En inderdaad werd Satan uit de hemel geworpen en dat was op aarde duidelijk merkbaar. (Openbaring 12:7-9).

Ieder jaar sterven er mensen door koolmonoxide.
Soms thuis, soms in een caravan, soms zelfs in een vliegtuig.
Dat laatste bereikte zelfs het wereldnieuws.
De mensen hebben het meestal niet door, omdat ze daar niet alert op zijn en ook niet verwachten.

Zo is het ook met "de geest van deze wereld", die door Satan wordt beïnvloed. (1 Kor 2:12; Efeziërs 2:2).
Deze geest is giftig. Waarom?
Omdat hij afkomstig is van „de heerser van deze wereld”, Satan, die ook wordt aangeduid als „de heerser van de autoriteit der lucht, de geest die thans werkzaam is in de zonen der ongehoorzaamheid.

Door je op de zuivere "lucht" van de Bijbel te concentreren kan de ingreep van Jehovah overleven.
De Bijbel geeft duidelijk aan dat hij zal ingrijpen, om te voorkomen dat er "geen vlees" meer wordt gered. (Mt 24:22).
Gods voornemen om van de aarde een paradijs te maken is nooit opgegeven, ondanks de vele pogingen van Satan.

Openbaring 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer. 2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen, klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.
3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.
4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’ NWV

De nieuwe hemel is een synoniem voor Gods koninkrijk onder Jezus leiding.
De aarde zal worden gereinigd en zal als nieuw worden.
De zee is een synoniem voor opstandige mensen, die er dan niet meer zullen zijn. (Jes 57:20,21).

Gods koninkrijk zal a.h.w. uit de hemel neerdalen, Jezus en de 144.000 zullen over de aarde regeren, vanuit de hemel.
"De tent" van God is een link naar het oude Israël.
De tabernakel (misj·kan) was een verplaatsbare tent die meegenomen kon worden.
In het midden, in het Heilige der heiligen, bevond zich de ark des verbonds, die Jehovah vertegenwoordigde.
Ik ben me er van bewust dat je deze link niet kan begrijpen.
De Israëlieten begrepen deze symbolen juist heel goed.

Lukas schreef zijn beide boeken om iedere twijfel van Theofilus weg te nemen.
Hij deed daar bijzonder veel moeite voor, hij interviewde vele ooggetuigen en dienaren en is dat nauwkeurig nagegaan.
Ook hij was daarvoor door Jehovah geïnspireerd.
Dat hij een gestudeerde arts was, blijkt uit de medische termen die hij gebruikte.
Paulus was ziek en mogelijk was hij daarom in Rome om hem bij te staan. (2Ti 4:11).

Om je te helpen, heb ik veel moeite gedaan om op je reactie in te gaan en dat is niet in een paar woorden gezegd.

Je beweert dat Lukas heeft gelogen en wilt kennelijk bepalen hoe de Bijbelschrijvers hun werk hadden moeten doen.

Joh 17:
15 Ik vraag u niet om hen uit de wereld weg te nemen, maar om over hen te waken vanwege de goddeloze.
16 Ze zijn geen deel van de wereld, net zoals ik geen deel van de wereld ben.
17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid.
18 Ik heb hen de wereld in gestuurd, zoals u mij de wereld in hebt gestuurd.
19 En ik heilig mij voor hen, zodat ook zij door waarheid geheiligd worden. NWV.

Jezus beschermde zijn volgelingen tegen "de lucht van deze wereld".
Dat sluit uit, dat Bijbelschrijvers gelogen konden hebben.
Ze werden duidelijk door Jehovah geïnspireerd.

Ben JIJ door de schepper aangesteld om kritiek over zijn gezalfden te uiten?

Bedankt voor je reactie, ik hoop dat het kwartje nu zal vallen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 22 jun 2026, 17:41
Alpha schreef: 22 jun 2026, 17:09 Je onderbouwd niet, je verondersteld. Je hebt je eigen, vooringenomen geloof.
Alpha schreef: Hij liet toe Satan Job beproefde, maar stelde één beperking: Hij mocht Job niet doden.
Dat de bijbel het over Satan heeft noopt mij die bijbel grotendeels niet serieus te nemen.
Alpha schreef: Satan betekent tegenstrever, tegenstander.
Een almachtige alomtegenwoordige God heeft geen tegenstander behalve ogenschijnlijk Zichzelf.
Alpha schreef: Je hebt kennelijk nog steeds niet de context van Jesaja 45:7 gelezen en begrepen.
Als God echt met jou communiceerde, zou je begrijpen waarover ik het heb.

Ik probeer alleen maar te tonen wat de Bijbel werkelijk leert, zonder de latere toevoegingen, die in tegenspraak zijn met de Bijbel.

Het is inderdaad Satans doel dat mensen de Bijbel niet serieus nemen.
Ook hij had net als Adam en Eva een vrije wil en HIJ kwam tegen zijn schepper in opstand.
En dat bracht hij over naar Adam en Eva en hun kinderen zouden dat erven van hun ouders.

De schepper kwam onmiddellijk in actie in verkondigde zijn oordeel uit over Satan in Gen 3:15.
Als ik de context van Jesaja 45:7 niet begrepen had, had ik die ook niet geciteerd en verwezen naar de bedoeling van die tekst.
Vervolgens heb ik aantoont dat Jehovah de door jouw genoemde dingen niet veroorzaakt, maar dat alleen toelaat.
Mensen kunnen dan zien wat het gevolg is van een bepaalde handeling.
Vandaar mijn vergelijking met de verkeersregels.

Recent was er een automobilist die maling aan de verkeersregels had en veel te hard reed.
Het gevolg drie kinderen dood, drie zwaar gewond en een leraar werd ook gedood.
In dit geval werden onschuldige mensen het slachtoffer.

Wanneer mensen de Bijbelse normen en waarden bewust overtreden zijn zij zelf het slachtoffer.
Mogelijk ook mensen die naar hun luisteren.

De vrije keuze is er voor iedereen.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 29 jun 2026, 13:07
Messenger schreef: 22 jun 2026, 17:41

Als God echt met jou communiceerde, zou je begrijpen waarover ik het heb.
Ik kan wel begrijpen waarover je het hebt, daarom is het nog niet juist.
Alpha schreef: Ik probeer alleen maar te tonen wat de Bijbel werkelijk leert, zonder de latere toevoegingen, die in tegenspraak zijn met de Bijbel.
De oorspronkelijke bijbel is aangepast tot bijvoorbeeld de Jehova-versie. En daarom is de Jehova-versie in tegenspraak met de oorspronkelijke bijbel.
Alpha schreef: Het is inderdaad Satans doel dat mensen de Bijbel niet serieus nemen.
Ook hij had net als Adam en Eva een vrije wil en HIJ kwam tegen zijn schepper in opstand.
En dat bracht hij over naar Adam en Eva en hun kinderen zouden dat erven van hun ouders.
Je blijft bezig over een Satan die tegenstander van God zou zijn. Als je de tekst van Jesaja 45:7 gewoon gelezen had en er niets omheen erbij haalt, zie je dat de rol van Satan al vergeven is aan God zelf; de schepper van licht en duisternis, van de vrede en het kwaad. God doet AL deze dingen.
Meer eromheen verzinnen maakt God compleet onbegrijpelijk. En dat noemen sommigen ''ondoorgrondelijk''.
Alpha schreef: De schepper kwam onmiddellijk in actie in verkondigde zijn oordeel uit over Satan in Gen 3:15.
Als ik de context van Jesaja 45:7 niet begrepen had, had ik die ook niet geciteerd en verwezen naar de bedoeling van die tekst.
Vervolgens heb ik aantoont dat Jehovah de door jouw genoemde dingen niet veroorzaakt, maar dat alleen toelaat.
Mensen hebben verkeersregels gemaakt en daar hadden ze God niet bij nodig, dat kunnen mensen heel goed zelf. En zoals eerder gezegd heeft elk bestuur eigen regels en wetten of van andere besturen overgenomen.
Alpha schreef: Recent was er een automobilist die maling aan de verkeersregels had en veel te hard reed.
Dat is een bijzonder verdrietig en tragisch ongeval dat een 19-jarige bestuurder heeft veroorzaakt. Kort daarna op dezelfde plek opnieuw een ongeval. Je gebruikt dit voorbeeld wellicht om het belang van verkeersregels en wetten te benadrukken. Ik denk dat er behalve handhaving op die bewuste plek verkeersmaatregelen genomen moeten worden om het te snel rijdende verkeer te dwingen (met drempels of versmallingen bijvoorbeeld) het verkeersgedrag aan te passen. Maar dat is mensenwerk.
Alpha schreef: Wanneer mensen de Bijbelse normen en waarden bewust overtreden zijn zij zelf het slachtoffer.

Vanwege die vrije keuze zijn de bijbelse normen en waarden door mensen bedacht. God geeft de vrije wil en voert de keuzes uit in resultaten.
Dat_beloof_ik

Alpha schreef: 29 jun 2026, 12:49
Dat_beloof_ik schreef: 22 jun 2026, 20:20

Geen van beide.
Maar mijn vraag was: Als als de tekst van Lukas door God aan hem is geopenbaard.

Ik verwijt je niets, ik probeer te tonen wat de Bijbel werkelijk leert!

Als je de Bijbel kende, dan had je dat nooit gezegd. :o

2 Petrus 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest. NWV

20 Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat;
21 want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken. HSV.

Bovendien gaven sommige Bijbelschrijvers informatie, die ze nooit zelf konden weten of zelf bedacht konden hebben.

Belangrijk is dat Jezus geen deel van deze wereld wilde zijn.
Hij wist dat Satan de heerser van deze wereld was.

Johannes 14:30 Ik zal niet veel meer met jullie praten, want de heerser van de wereld komt eraan, en hij heeft geen vat op mij. NWV
En inderdaad werd Satan uit de hemel geworpen en dat was op aarde duidelijk merkbaar. (Openbaring 12:7-9).

Ieder jaar sterven er mensen door koolmonoxide.
Soms thuis, soms in een caravan, soms zelfs in een vliegtuig.
Dat laatste bereikte zelfs het wereldnieuws.
De mensen hebben het meestal niet door, omdat ze daar niet alert op zijn en ook niet verwachten.

Zo is het ook met "de geest van deze wereld", die door Satan wordt beïnvloed. (1 Kor 2:12; Efeziërs 2:2).
Deze geest is giftig. Waarom?
Omdat hij afkomstig is van „de heerser van deze wereld”, Satan, die ook wordt aangeduid als „de heerser van de autoriteit der lucht, de geest die thans werkzaam is in de zonen der ongehoorzaamheid.

Door je op de zuivere "lucht" van de Bijbel te concentreren kan de ingreep van Jehovah overleven.
De Bijbel geeft duidelijk aan dat hij zal ingrijpen, om te voorkomen dat er "geen vlees" meer wordt gered. (Mt 24:22).
Gods voornemen om van de aarde een paradijs te maken is nooit opgegeven, ondanks de vele pogingen van Satan.

Openbaring 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer. 2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen, klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.
3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.
4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’ NWV

De nieuwe hemel is een synoniem voor Gods koninkrijk onder Jezus leiding.
De aarde zal worden gereinigd en zal als nieuw worden.
De zee is een synoniem voor opstandige mensen, die er dan niet meer zullen zijn. (Jes 57:20,21).

Gods koninkrijk zal a.h.w. uit de hemel neerdalen, Jezus en de 144.000 zullen over de aarde regeren, vanuit de hemel.
"De tent" van God is een link naar het oude Israël.
De tabernakel (misj·kan) was een verplaatsbare tent die meegenomen kon worden.
In het midden, in het Heilige der heiligen, bevond zich de ark des verbonds, die Jehovah vertegenwoordigde.
Ik ben me er van bewust dat je deze link niet kan begrijpen.
De Israëlieten begrepen deze symbolen juist heel goed.

Lukas schreef zijn beide boeken om iedere twijfel van Theofilus weg te nemen.
Hij deed daar bijzonder veel moeite voor, hij interviewde vele ooggetuigen en dienaren en is dat nauwkeurig nagegaan.
Ook hij was daarvoor door Jehovah geïnspireerd.
Dat hij een gestudeerde arts was, blijkt uit de medische termen die hij gebruikte.
Paulus was ziek en mogelijk was hij daarom in Rome om hem bij te staan. (2Ti 4:11).

Om je te helpen, heb ik veel moeite gedaan om op je reactie in te gaan en dat is niet in een paar woorden gezegd.

Je beweert dat Lukas heeft gelogen en wilt kennelijk bepalen hoe de Bijbelschrijvers hun werk hadden moeten doen.

Joh 17:
15 Ik vraag u niet om hen uit de wereld weg te nemen, maar om over hen te waken vanwege de goddeloze.
16 Ze zijn geen deel van de wereld, net zoals ik geen deel van de wereld ben.
17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid.
18 Ik heb hen de wereld in gestuurd, zoals u mij de wereld in hebt gestuurd.
19 En ik heilig mij voor hen, zodat ook zij door waarheid geheiligd worden. NWV.

Jezus beschermde zijn volgelingen tegen "de lucht van deze wereld".
Dat sluit uit, dat Bijbelschrijvers gelogen konden hebben.
Ze werden duidelijk door Jehovah geïnspireerd.

Ben JIJ door de schepper aangesteld om kritiek over zijn gezalfden te uiten?

Bedankt voor je reactie, ik hoop dat het kwartje nu zal vallen.
Dat is een hele hoop tekst, wederom zonder antwoord te geven op de vraag.
Maar mijn vraag was: als de tekst van Lukas door God aan hem is geopenbaard.

Dan kun je me wel kwalijk nemen dat ik wil bepalen hoe de schrijver zijn werk had moeten doen, maar als de tekst van Lukas inderdaad door God aan de schrijver is geopenbaard, dan is de bewering van de schrijver zelf dat de tekst aan hem is overgeleverd door ooggetuigen en andere gelovigen, volgens mij gelogen
Dat die tekst een leugen is, dat is een gevolg van jouw stelling dat het hem is geopenbaard. Daar kan ik verder niet aan doen, dan moet je nadenken over de gevolgen van je beweringen.
Dat_beloof_ik

Ik probeer alleen maar te tonen wat de Bijbel werkelijk leert, zonder de latere toevoegingen, die in tegenspraak zijn met de Bijbel.

Het is inderdaad Satans doel dat mensen de Bijbel niet serieus nemen.
De bewering dat de Bijbel door God is geïnspireerd is ook een latere toevoeging. Die is dus door Satan aan mensen ingefluisterd?
Dat zijn jouw woorden.....
Daar kan ik verder niet aan doen, dan moet je nadenken over de gevolgen van je beweringen.
Dat_beloof_ik

Recent was er een automobilist die maling aan de verkeersregels had en veel te hard reed.

Wanneer mensen de Bijbelse normen en waarden bewust overtreden zijn zij zelf het slachtoffer.

Wat een domme vergelijking.
Terwijl de dader nog gewoon leeft, hebben de doden bij dit ongeluk geen enkele schuld.
Dat zie je zelf ook. Maar toch trek je de vergelijking.
Heb je dan geen enkel besef van wat je wel of niet kunt schrijven?
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Beste Alpha,

Je schrijft hier op GG (in je ‘eigen’ Topic; dat doen velen hier) omdat je er van overtuigd bent dat jouw visie de enige juiste is. Dat is je goed recht en eigenlijk wordt niet anders van jou verwacht. Jouw basis is de leer die wordt verspreid door het WTG. Ik wil je dus bemoedigen met dit schrijven.: Wees trots op dat wat het WTG je tot nu toe heeft geleerd.

Anderen zijn het wellicht op punten of helemaal met je oneens, maar dat betekent geenszins dat zij de waarheid aan hun zijde hebben. We zijn allen onderweg en zullen pas aan het eind van die reis weten of we de goede afslagen hebben genomen. Of we nu Christen, Atheïst, Agnost, Moslim, Boeddhist of iets anders zijn.

Houdt echter vast aan je geloof en laat geen twijfel of lauwheid (onverschilligheid) toe in je hart.

Op GG is het enkel mogelijk om via woorden en zinnen te getuigen van het leven, dat zonder twijfel ook is jou aanwezig is. GG is te vergelijken met de „speakerscorner“ in Londen, waar iedereen z’n stelling mag uitspreken en iedereen vrij is te reageren op het gesprokene. De vrijheid is dat iedereen daarna weer naar z’n eigen ‘home’ teruggaat. Iedereen kan zich gedurende een kort moment op een bepaalde manier voordoen. Noem het via een masker, of een avatar, zo je wilt.

Wat er echter in je hart leeft, kun je niet afleggen. Wat er in je hart leeft is de waarheid en die is altijd persoonlijk; het is uiteindelijke jouw waarheid. Uiteindelijk is het die waarheid waarop je wordt geoordeeld. Zolang het dus mogelijk is, verdedig dan jouw waarheid en doe het met hart en ziel; alle anderen zullen eveneens worden geoordeeld op grond wat er in hun hart leeft.
Messenger

Bericht door Messenger »

Reiziger schreef: Gisteren, 13:23We zijn allen onderweg en zullen pas aan het eind van die reis weten of we de goede afslagen hebben genomen. Of we nu Christen, Atheïst, Agnost, Moslim, Boeddhist of iets anders zijn.
Ik geloof in een God van de meest zuivere pure liefde, die onvoorwaardelijk is en om niet. Een God van een vrije wil die geen beperkingen kent.
Dus geloof ik in een God die het niets uitmaakt wat je gelooft, of dat je überhaupt gelooft.
Reiziger schreef: Houdt echter vast aan je geloof en laat geen twijfel of lauwheid (onverschilligheid) toe in je hart.
Een prima advies, zolang het geloof je verder brengt en je niet in de weg staat of van enige aanpassing beter kan worden.
Reiziger schreef: Wat er in je hart leeft is de waarheid en die is altijd persoonlijk; het is uiteindelijke jouw waarheid. Uiteindelijk is het die waarheid waarop je wordt geoordeeld. Zolang het dus mogelijk is, verdedig dan jouw waarheid en doe het met hart en ziel; alle anderen zullen eveneens worden geoordeeld op grond wat er in hun hart leeft.
De God waarin ik geloof oordeelt niet, al is het alleen maar omdat we een vrije wil hebben. Onvoorwaardelijke liefde kent geen oordeel.

Dat kan een last minder van je schouders zijn als je dit beseft.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Messenger schreef: Gisteren, 16:27 Ik geloof in een God van de meest zuivere pure liefde, die onvoorwaardelijk is en om niet. Een God van een vrije wil die geen beperkingen kent.
Dus geloof ik in een God die het niets uitmaakt wat je gelooft, of dat je überhaupt gelooft. …
Dit forum “Geloofsgesprek” biedt een mogelijkheid een moment te ontsnappen aan de waan van de dag. Er wordt hier een wereld getoond die in orde is. Hier kun je geloven in een God van de meest zuivere pure liefde, die onvoorwaardelijk - en gratis is. Een God van een vrije wil die geen beperkingen kent. Hier mag je geloven in een God die het niets uitmaakt wat je gelooft, of dat je überhaupt gelooft. Prima, het is je gegund.

Je gelooft ook nog in een God die niet oordeelt: “al is het alleen maar omdat we een vrije wil hebben”. En je concludeert: “Onvoorwaardelijke liefde kent geen oordeel.”

Maar, mijn beste Messenger, zodra je uitlogt, wordt je geconfronteerd met een wereld die met ‘jouw’ geloof niet in de pas loopt. Er is lijden, liefdeloosheid, de mensen denken in de praktijk alleen aan zichzelf.

Op het forum is iedereen in staat een luchtbel voor zichzelf te creëren en anderen te verlokken hetzelfde te doen. Buiten het forum spat de luchtbel echter uit elkaar en blijft er niets van het wensdenken over en blijkt alles wat je op het forum gezegd of gelezen hebt, pure gebakken lucht.

Om die reden werkt de aanwezigheid op het forum voor velen verslavend. Ze hebben hun dagelijkse dosis fantasie nodig om in een fantasie-loze wereld te overleven.

Je hebt aan jouw topic een titel gegeven die in dit opzicht veelzeggend is: “‪Na het sterven linea recta naar de hemel”. Daarmee geef je al te kennen, dat er een mogelijkheid bestaat te ontsnappen aan de rauwe werkelijkheid van iedere dag. ‬

Sommigen hier zullen zeggen, dat ze al ‘ontsnapt’ zijn aan die rauwe werkelijkheid en zich reeds in hun hemel bevinden. Misschien doe jij dat ook wel en ben je zelfs in staat om die hemel binnen jouw vierkante meter intact te houden. Ik vraag me echter af hoe je dan omgaat met de situatie wanneer die rauwe werkelijkheid jouw zorgvuldig gecreëerde luchtbel doorprikt. Of hoop je dat dit uiteindelijk niet gebeurt? En hoop je dan “‪na jouw dood linea recta naar de hemel” te gaan?‬
peda

Bericht door peda »

Op zich vind ik de visie van Walsch, die Messenger alhier uitdraagt, nog niet zo'n vreemde God-visie.
De God-van-de-Gerechtigheid wordt verlaten en de God-van- uitsluitend -Liefde-voor -iedereen wordt omarmd.
Het ongerechte leven op aarde heeft geen consequenties voor na de dood, zelfs een Hitler komt in de Hemel, dus geen Hemelse Gerechtigheid.
Anderzijds hoeft niemand zich zorgen te maken over het eigen lot-na-de-dood, immers voor iedereen ligt na-de-dood de rode loper uitgelegd.
Wie geen enkele zorg heeft over de eigen situatie na de dood, zal de rode loper niet veel interesseren, maar voor diegenen die niet zo zeker zijn van hun persoonlijke schitterende toekomst na de dood, kan het anders liggen.
Ik leg de nadruk op "" kan anders liggen "", want of bij iedere gelovige het "" rode loper "" verhaal aanslaat, daar ben ik ook niet zo zeker van.
Maar niet geschoten, nooit geraakt en daarom vanuit mijn optiek niets tegen de "" rode loper theologie "' voor diegenen die de schoen past. :flower1: :flower1:
Reiziger

Bericht door Reiziger »

peda schreef: Vandaag, 11:15 Op zich vind ik de visie van Walsch, die Messenger alhier uitdraagt, nog niet zo'n vreemde God-visie.
De God-van-de-Gerechtigheid wordt verlaten en de God-van- uitsluitend -Liefde-voor -iedereen wordt omarmd.
Het ongerechte leven op aarde heeft geen consequenties voor na de dood, zelfs een Hitler komt in de Hemel, dus geen Hemelse Gerechtigheid.
Anderzijds hoeft niemand zich zorgen te maken over het eigen lot-na-de-dood, immers voor iedereen ligt na-de-dood de rode loper uitgelegd.
Wie geen enkele zorg heeft over de eigen situatie na de dood, zal de rode loper niet veel interesseren, maar voor diegenen die niet zo zeker zijn van hun persoonlijke schitterende toekomst na de dood, kan het anders liggen.
Ik leg de nadruk op "" kan anders liggen "", want of bij iedere gelovige het "" rode loper "" verhaal aanslaat, daar ben ik ook niet zo zeker van.
Maar niet geschoten, nooit geraakt en daarom vanuit mijn optiek niets tegen de "" rode loper theologie "' voor diegenen die de schoen past. :flower1: :flower1:
Fijn is dat, he Peda? Even filosoferen en 'dromen' over het hiernamaals. Het is het riante voorrecht dat iedereen op dit forum voor een moment heeft.

Jullie kunnen even doen alsof het met de werkelijkheid (het heden!) allemaal in orde is. Natuurlijk kan je over het hiernamaals fantaseren wat je wil. Dat doet Walsh ook. Maar iemand die op de één of andere manier wordt geconfronteerd met de rauwe werkelijkheid heeft daar absoluut niets aan. Gebakken lucht. Je kunt iemand, die het nu koud heeft, adviseren een jas te kopen, maar als die mens niet weet waar, dan is je advies waardeloos of zinloos!

Jij ventileert voortdurend welke theoretische oplossingen door anderen worden aangedragen. Je lijkt daarmee op een langspeelplaat met een barst, waardoor steeds hetzelfde riedeltje wordt afgespeeld. Als een thema te dichtbij komt - en dat geldt voor iedereen hier op het forum - trekken jullie de eigen stekker uit het gesprek en negeren jullie wat verder wordt gezegd. Waar is de koffie?

Ach ja. Zo is het leven. In elk geval: hier op het forum.
Messenger

Bericht door Messenger »

Reiziger schreef: Vandaag, 10:42
Messenger schreef: Gisteren, 16:27 Ik geloof in een God van de meest zuivere pure liefde, die onvoorwaardelijk is en om niet. Een God van een vrije wil die geen beperkingen kent.
Dus geloof ik in een God die het niets uitmaakt wat je gelooft, of dat je überhaupt gelooft. …
Dit forum “Geloofsgesprek” biedt een mogelijkheid een moment te ontsnappen aan de waan van de dag. Er wordt hier een wereld getoond die in orde is. Hier kun je geloven in een God van de meest zuivere pure liefde, die onvoorwaardelijk - en gratis is. Een God van een vrije wil die geen beperkingen kent. Hier mag je geloven in een God die het niets uitmaakt wat je gelooft, of dat je überhaupt gelooft. Prima, het is je gegund.
Waarom zou een God van de meest zuivere en pure liefde het je niet gunnen?

Wij scheppen de realiteit van deze wereld met onze vrije wil. De meesten hebben geen idee hoe dat werkt zo'n vrije wil. Velen zien ook de perfectie niet van de schepping. Een almachtige God is tevens volmaakt. Als ik imperfectie meen te zien stel ik mij de vraag of het wel imperfectie kan zijn als we het hebben over een wereld van en door God.
Reiziger schreef: Je gelooft ook nog in een God die niet oordeelt: “al is het alleen maar omdat we een vrije wil hebben”. En je concludeert: “Onvoorwaardelijke liefde kent geen oordeel.”
Wat is een vrije wil waard als die, eventueel na het sterven een oordeel wacht? Hoe betrouwbaar is een God met een niet echt vrije wil?
Reiziger schreef: Maar, mijn beste Messenger, zodra je uitlogt, wordt je geconfronteerd met een wereld die met ‘jouw’ geloof niet in de pas loopt. Er is lijden, liefdeloosheid, de mensen denken in de praktijk alleen aan zichzelf.
Dat wat mensen elkaar aandoen is ook vrije wil. Ook wat ze zichzelf aandoen (zich doodroken, dooddrinken, doodeten etc.)
Mensen kunnen leed en liefdeloosheid scheppen, het kan ook helemaal de andere kant op. Maar wie verkiezen we te zijn?
Reiziger schreef: Op het forum is iedereen in staat een luchtbel voor zichzelf te creëren en anderen te verlokken hetzelfde te doen. Buiten het forum spat de luchtbel echter uit elkaar en blijft er niets van het wensdenken over en blijkt alles wat je op het forum gezegd of gelezen hebt, pure gebakken lucht.
Illusies heeft de mens altijd gecreëerd. Velen geloven er nog altijd in. De belangrijkste is de illusie van Afgescheiden zijn van God en van elkaar.
Ook zie je dat hier op het forum.
Reiziger schreef: Om die reden werkt de aanwezigheid op het forum voor velen verslavend. Ze hebben hun dagelijkse dosis fantasie nodig om in een fantasie-loze wereld te overleven.
We scheppen de wereld om ons heen met de instrumenten gedachte, woord en daad. Die hebben we niet altijd op 1 lijn staan.
Vaak denken we aan grootse liefdadigheid, verkondigen we dat streven naar iedereen en doen we in de praktijk het tegenovergestelde.
Dromen kunnen werkelijkheid worden, maar dan moeten we er wel op de juiste wijze voor kiezen anders kan de uitkomst erg lelijk zijn.
Reiziger schreef: Je hebt aan jouw topic een titel gegeven die in dit opzicht veelzeggend is: “‪Na het sterven linea recta naar de hemel”. Daarmee geef je al te kennen, dat er een mogelijkheid bestaat te ontsnappen aan de rauwe werkelijkheid van iedere dag. ‬

Sommigen hier zullen zeggen, dat ze al ‘ontsnapt’ zijn aan die rauwe werkelijkheid en zich reeds in hun hemel bevinden. Misschien doe jij dat ook wel en ben je zelfs in staat om die hemel binnen jouw vierkante meter intact te houden. Ik vraag me echter af hoe je dan omgaat met de situatie wanneer die rauwe werkelijkheid jouw zorgvuldig gecreëerde luchtbel doorprikt. Of hoop je dat dit uiteindelijk niet gebeurt? En hoop je dan “‪na jouw dood linea recta naar de hemel” te gaan?‬
Ik hoop het niet, ik weet het zeker. Als het leven een hel is voor je, waarom ga je dan door de hel en niet door de hemel?

Mijn rauwe werkelijkheid is wat ik er van maak en met welke emotie. "Lijd" ik aan een ziekte of maak ik dat tot wat anders?
peda

Bericht door peda »

Hallo Reiziger,

Zelf vind ik bij mij de agnostische schoenen prima passen.
Als agnost vul ik vele onderwerpen, waarvan het harde bewijs van de juiste invulling in mijn optiek niet te leveren valt, niet met persoonlijke zekerheid in.
Omdat m.i. vele goede G G metafysische onderwerpen zich onttrekken aan harde bewijslevering, geef ik wel, mogelijke oplossingen , maar doe ik geen persoonlijke zekerheidsuitspraken over oplossingen. In die zin klopt het dat ik een langspeelplaat afspeel precies zo als anderen bij wie ook vaststaat wat hun "" bias-antwoord"" rond een onderwerp zal zijn. Wel stap ik in elk beargumenteerd goed onderbouwd bias-gesprek en dat vermindert dan weer de eentonigheid; immers het mengen van verschillende grond kleuren kan weer nieuwe kleur varianten opleveren.