ik moet reageren in 2 delen omdat dit alles in 1 reactie te lang is en GG dat niet accepteert.
Dus hier deel 1:
Kyron schreef: Gisteren, 13:33
Hé @ Umit,
Oké, ik moet even héél eerlijk zijn .
Je hebt eigenlijk helemaal niks erkend.
Hallo.
Sorry, dat heb ik dan helaas gemist. wat was ook al weer het punt dat ik had moeten erkennen?
Ik had eigenlijk meer de indruk dat we elkaar juist wel begrepen en op één lijn zouden zitten. Dit is wel een teleurstelling.
Laat me je eigen woorden terug spelen:
Over het charter:
- "niks merkwaardigs aan mijn betoog"
snap ik niet...mijn betoog zou merkwaardig zijn?
- "ik zie de tegenstelligheid daarin niet"
Tegenstelligheid tussen wat er in hun charter staat en hoe zij zich gedragen? bedoel je dat?
kan ik nogmaals verklaren.
Hamas is ontstaan uit noodzaak. Dus het initiatief is op zich niet verkeerd. Ze wilden opkomen voor de Palestijnen, en het doel ervan is verzet tegen de bezettende Israeliers.
Dus er is een handboek uitgebracht in 1988.
Dat dat handboek tegenwoordig elementen bevat die nu niet meer door de beugel kunnen, is te verwachten en op zich helemaal niet problematisch.
amper 25 jaar terug hadden we in nederland zelfs totaal andere normen en waarden.
Nogmaals het (voorbeeld van Freek de Jonge met zijn lied "na de dood").
Dat Hamas er tegenwoordig zelf niet naar handelt is duidelijk...maar dat is geen tegenstelligheid.
- "Vandaar ook dat hun handboek of manifest best in orde kan zijn"
inderdaad
- "het is me duidelijk dat de gewone Jood dat niet kan en dat zulke dingen alleen mogelijk zijn door de machtige invloedrijke Joden"
hier nam ik overigens duidelijk geen standpunt in...
Over de complottheorieën:
- "Geen idee...daarover gaan verhalen over en weer...niks is bewijsbaar"
-"ik hou mij op de zijlijn en laat ik mij niet door beïnvloeden"
inderdaad
Umit, vriend... dat is geen "op de zijlijn blijven". Dat is zeggen: "Misschien hebben machtige Joden wél de wereldoorlogen veroorzaakt, wie weet?"
nee. ik neem hier geen standpunt in. ik zeg duidelijk "hier heb ik zelf te weinig kennis over, dus ik blijf op de zijlijn"
Jij kan mij niet dwingen om hier een mening over te vormen. Bovendien heeft het totaal niet mijn interesse.
Dat is niet neutraal. Dat is gevaarlijk.
Gevaarlijk? dat ik weiger om er iets van te vinden omdat mijn kennis erover niet toereikend is?
Je strategie door deze hele discussie:
1. Vraag om bewijs ("Toon aan dat...")
terecht
2. Als ik bewijs lever,
wanneer heb je bewijs geleverd? enige wat je hebt geleverd was de citaat met de authentieke hadith, wat ik ook onmiddelijk erkend heb als authentiek...maar het was geen aanzet tot haat.
En dan heb je de vernieuwde handboek gedeeld waar ik je ook voor bedankt heb. Ik heb gezien dat mijn inzicht beperkt was, en dat heb ik bijgewerkt.
verplaats je de doelpalen ("Ja maar Hamas handelt er toch niet naar")
ik heb geen doelpalen verplaatst. Dat Hamas er niet naar handelt heb ik vanaf het begin van deze discussie al geroepen.
ik heb wel mijn inzichten bijgeschaaft...en wel in jouw richting...dat het handboek misschien toch wel een beetje haatdragend is...nu ik de nieuwe charter ervan gezien heb.
Echter, doelpalen heb ik niet verplaatst.
3. Herhaal dat je "objectief" bent
Dat klopt.
ik probeer zo objectief mogelijk te zijn.
Ik kan best net als jij roepen dat Hamas én haar handboek puur kwaadaardig zijn zonder consessies aan de standpunten te doen waar ik echt voor sta. Ik geef nix om Hamas en nog minder om haar handboek.
Maar juist dan verlies ik mijn objectiviteit.
4. Blijf het charter verdedigen
ja, ik zie er geen problemen mee. sorry.
Je zegt letterlijk: "Hamas is verschrikkelijk" en "hun handboek is best in orde" in dezelfde adem. Umit, dat gaat niet samen!
dat zeg ik inderdaad... en dat gaat wel samen. Het betekent simpelweg dat Hamas simpelweg niet doen waar ze voor staan. Waarom is dat moeilijk om te begrijpen.
Denk er eens over na....
Waarom zou ik de charter van de Hamas willen verdedigen?
Het komt mij toch helemaal niet uit om erachter te staan?
ik neem afstand van Hamas...ik haat ze. En wat er in hun charter staat is ook niet in mijn voordeel...het staat totaal los van de Islaam.
Het is voor mij toch veel simpeler om hun charter te veroordelen in plaats van te verdedigen?
Ik verdedig het vanwege mijn objectieve standpunt. niet omdat het in mijn voordeel is.
Jij daarentegen kijkt naar hun handboek door een bril van "Hamas is puur kwaad, ik haat ze, dus dan kan hun handboek ook niet veel goeds bevatten". Dat zeg je toch letterlijk?
Voor jou is het immers onmogelijk dat iets verschrikkelijk, maar hun handboek best in orde zou kunnen zijn.
ik citeer je eigen woorden nogmaals:
Je zegt letterlijk: "Hamas is verschrikkelijk" en "hun handboek is best in orde" in dezelfde adem. Umit, dat gaat niet samen!
Snap je nu waarom ik dat juist niet als objectief zie?
Het moment waar ik echt schrok:
Toen je schreef over "machtige invloedrijke Joden" en vervolgens zei: "niks is bewijsbaar... dus ik geef liever geen mening."
woordkeus was een beetje beroerd...mijn excuses. Maar mijn kennis erover is inderdaad te weinig, dus ik neem hier geen standpunt in.
Vriend, sommige dingen zijn WEL bewezen: Joden hebben de wereldoorlogen NIET veroorzaakt. Dat is geen "mening", dat is historisch feit. Door te zeggen "wie weet, ik blijf neutraal" geef je ruimte aan een van de giftigste leugens uit de geschiedenis.
mijn standpunt: ik heb hier te weinig kennis over. ik blijf neutraal...ik zeg ook niet "misschien hebben de joden de tweede wereldoorlog veroorzaakt"...ik zeg "ik weet niet wie of wat de tweede wereldoorlog heeft veroorzaakt"
Het is geen neutrale mening...het is een neutrale standpunt.
Dat is alsof iemand zegt "de aarde is plat" en jij antwoordt: "Tja, verhalen over en weer, ik hou me op de zijlijn." Nee! Sommige dingen zijn gewoon niet waar!
zoals gezegd, dat was een beroerde woordkeus. dat geef ik toe.
wat ik bedoelde: ik heb te weinig kennis erover, ik kan het niet beoordelen, dus ik blijf op de zijlijn
als ik dat nu toepas op jouw voorbeeld van de platte aarde:
Dat is alsof iemand zegt "de aarde is plat" en jij antwoordt: "Tja, ik heb te weinig kennis erover, ik hou me op de zijlijn." Sommige dingen zijn gewoon niet waar, dat klopt...maar als je niet over die kennis beschikt om erover te oordelen, dat is het beter om op de zijlijn te blijven, vind je niet?
Zo beter?
Waar ik het meest door gefrustreerd raak:
Arme Kyron, heb je nu traantjes in je ogen omdat er iemand is die jou je gelijk niet willen geven?
Volgens mij moet je dan gewoon net als alle andere kinderen leren ermee om te gaan.
Ik ga niet van standpunt veranderen omdat iemand dat van mij verlangt.
Kom met terechte argumenten, gebaseerd op waarheid, en je zult zien dat ik absoluut geen problemen heb om een betere standpunt in te nemen.
Je vraagt steeds om bewijs. Prima! Dat waardeer ik.
terecht
Maar als ik dat bewijs lever, dan:
zoals gezegd heb ik tot nu toe zeer weinig bewijs gezien. en dat wat je wel geleverd hebt, of het nou bewijzen zijn of jouw argumenten, ik heb overal adequaat op geantwoord.
bovendien heb ik ervoor gezorgd dat ik GEEN ENKEL argument van jou genegeerd word. Overal een duidelijk antwoord op gegeven.
Dus wat wil je nog meer?
En als ik dat vergelijk met hoe jij omgaat met reacties...
Jij reageert in het algemeen...jij pikt een paar van mijn argumenten uit en schrijft daar je lange betoog over.
De meeste van mijn terechte argumenten kan jij op deze "sluwe" manier simpelweg negeren.
Denk je dat ik je niet door heb? maar dat werkt helaas ook niet he?
- Verschuif je naar "ja maar ze handelen er niet naar"
dat is geen verschuiving. Als je terug scrollt, zul je zien dat dat vanaf het begin al mijn standpunt was.
Bewijzen spreken voor zich. Dit hoef ik niet eens te verdedigen.
- Of: "dat maak ik niet op uit de tekst"
- Of: "moet ik zelf dieper in graven"
is dat niet zo dan?
Umit, JE HEBT HET GELEZEN. Jij zegt dat er niks haatdragends in staat. Ik zeg dat er antisemitische complottheorieën in staan.
Er zitten complottheorieen in die nieuwe charter. Daar geef ik jou gelijk. Ik heb mijn mening dan ook inmiddels aangepast. dat heb ik ook aangegeven. Of dat haatdragend is tegenover de gewone joden? dat denk ik eerlijk gezegd niet....maar nogmaals...ik snap niet waarom ik daarover een standpunt moet innemen? laat mij toch in mijn neutrale positie?
Laten we dit concreet maken:
OK
Het 1988 Hamas charter, Artikel 22, beweert letterlijk dat Joden verantwoordelijk zijn voor:
- De Franse Revolutie
- De Russische Revolutie
- Beide Wereldoorlogen
- De oprichting van de VN
- Controle over de wereldmedia en wereldeconomie
Vind 1 keer het woordje "Jew" in heel artikel 22...en ik ga je onmiddellijk gelijk geven.
maar er staan complottheorien in. Daar geef ik je gelijk in...ten eerste heeft dat stukje totaal geen toegevoegde waarde...ten tweede het zorgt voor polarisering. ze hadden het beter weg kunnen laten.
Heb je helemaal gelijk in.
Umit, dit staat er. Zwart op wit. Dit zijn klassieke antisemitische complottheorieën uit "De Protocollen van de Wijzen van Sion" - een bewezen vervalsing uit 1903.
dat zegt mij niks
Mijn vraag aan jou:
Vind je dit "objectief in orde"? Zijn dit "geen haatdragende dingen"?
Het enige wat jou op dit moment dus dwars zit zijn de complottheorien waar niet het woord "jood" erin voorkomt?
Want afgezien van dat ene punt heb je eigenlijk 0 argumenten...dus geen poot om op te staan.
Is dat het meest haatdragende deel van dat hele charter?
En je wilt mijn mening erover weten?
Want als je daarop antwoordt met "tja, verhalen over en weer" of "moet ik nog dieper in graven", dan hebben we een fundamenteel probleem.
nogmaals beroerde woordkeus. je hebt gelijk. Dit standpunt is bijgewerkt.
Over de twee-staten oplossing: