Ik waardeer je grondigheid in het vragen om letterlijke citaten - dat is een faire benadering. Laat me je daar concreet in helpen.
Uit het Hamas Handvest van 1988:
Je hebt gelijk dat de hadith die ik citeerde over "de Dag des Oordeels" technisch gezien een toekomstvoorspelling is. Maar laten we kijken naar de context waarin Hamas deze gebruikt.
Artikel 7 plaatst deze hadith direct na de missie van Hamas, en presenteert het als onderdeel van hun religieuze legitimatie. De vraag is: waarom kiest een politieke beweging ervoor om specifiek deze hadith in hun charter op te nemen?
https://avalon.law.yale.edu/20th_century/hamas.asp
Artikel 22 van het handvest bevat passages over een Joodse samenzwering die de Franse Revolutie, het communisme en beide wereldoorlogen zou hebben georkestreerd - dit zijn klassieke antisemitische complottheorieën.
Artikel 13 stelt letterlijk: "Initiatives, and so-called peaceful solutions and international conferences, are in contradiction to the principles of the Islamic Resistance Movement... There is no solution for the Palestinian question except through Jihad."
Over "niet alle Joden": Het handvest maakt inderdaad onderscheid tussen Joden en Zionis-ten op sommige plekken, maar combineert dit met breed antisemitische stereotypen elders.
Mijn punt: Een religie verdedigen? ok. Hamas' charter verdedigen? Dat is een ander ver-haal.
Verder, Ik had op dit forum vooral protestantse christenen verwacht, maar jij komt op mij over als een Turkse moslim - klopt dat? Dat zeg ik vooral op basis van je naam en de manier waarop je de Islam lijkt te verdedigen. Misschien zit ik er compleet naast, hoor - ik probeer gewoon eerlijk te zijn over hoe je op me overkomt.
Warme groeten terug